Om toekomstige professionals beter uit te rusten om interprofessioneel samen te werken in het sociaalpedagogisch en educatieve domein is innovatie nodig van de huidige opleidings- en professionaliseringsinfrastructuur. Een infrastructuur waarbinnen leraren, pedagogen en welzijnswerkers die actief zijn in de school, het gezien en de wijk (vanaf de start van de opleiding) interprofessioneel owrden opgeleid en geprofessionaliseerd.
DOCUMENT
Een goede samenwerking tussen een onderwijs- en een jeugdhulpprofessional kan helpend zijn bij het ondersteunen van elkaar en van de leerling met een ingewikkelde zorgvraag. Vanuit deze verschillen in achtergrond en expertise kunnen echter ook verschillen in visie ontstaan die het samenwerken juist belemmeren. Wanneer twee mensen een andere visie hebben over de aanpak van een ingewikkelde zorgvraag, ontstaat er vaak een dilemma tussen krijgen wat je hebben wilt (namelijk de aanpak die volgens jou het beste is) en het behouden van een goede relatie met de ander. Om een oplossing te vinden die recht doet aan beide partijen en hun onderlinge verhouding is van belang dat professionals (principieel) kunnen onderhandelen. Deze leervideo biedt inzicht in het effect van de stappen van het onderhandelen. In deze video wordt een gesprek gevoerd tussen een jeugdhulpprofessional en een leerkracht waarbij beide een andere visie hebben op een complexe zorgvraag van een leerling. Bij elk fragment kunnen opties worden gekozen voor de beste manier van reageren, waarna zichtbaar wordt wat het effect van deze reactie is op de ander. Dit wordt gevolgd door een theoretische uitleg over de gemaakte keuze en het effect, waarna het gesprek wordt voortgezet met een volgend fragment totdat het volledige gesprek is doorlopen.
LINK
Aanleiding Sinds kort nemen zorgprofessionals en onderzoekers in Nederland initiatieven om mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) zo lang mogelijk te laten functioneren in de eigen thuissituatie. Een manier om dit te doen is de inzet van zogenoemde Functional Assertive Community Treatment (FACT) teams. Deze teams gebruiken voornamelijk verbale interventies. Maar mensen met een LVB hebben moeite met het verwerken van verbale informatie. Vaktherapie kan juist met non-verbale en ervaringsgerichte methodieken goed aansluiten bij deze groep. Dit innovatieprogramma richt zich op de vraag van vaktherapeuten hoe en in welke vorm zij, in of rondom FACT LVB-teams, mensen met een LVB kunnen helpen. Doelstelling Het doel van de deelnemers aan het project is de zorg en ondersteuning van mensen met een LVB in de eigen thuissituatie (buurt/wijk) te verbeteren. Liefst zodanig dat deze mensen minder vaak hoeven te worden (her)opgenomen in een behandelcentrum. Het doel van het project is om de meerwaarde vast te stellen van de inzet van vaktherapie in of rondom FACT LVB teams bij het realiseren van deze ambitie. Het project is gefaseerd opgebouwd. In de eerste fase worden de vaktherapeutische behandelvormen bepaald. Vervolgens worden efficiënte interprofessionele werkwijzen en een vaktherapeutische behandel- & ondersteuningsroute vastgesteld, en ten slotte wordt het project geëvalueerd. Beoogde resultaten Het project biedt resulteert in een handreiking voor professionals om interprofessioneel samen te werken in de wijk voor mensen met LVB. Binnen het onderwijs levert het project een bijdrage aan een minor 'Wijkgerichte zorg & ondersteuning'. Het biedt een leerwerkplaats LVB voor studenten vaktherapie en aanpalende gebieden. De handreiking wordt geïmplementeerd in de opleidingen die opleiden tot vaktherapeut. Zogenaamde 'battles', waarin interprofessioneel samenwerken aan problemen vanuit de praktijk en het beste idee bekroond wordt met een stimuleringsprijs, zorgen voor verdere ontwikkeling. Publicaties in vakliteratuur zorgen voor verspreiding van de projectresultaten. De deelnemers aan het project zullen aansluiting zoeken bij symposia - regionaal, nationaal en internationaal - en bijeenkomsten buiten en binnen het netwerk om de resultaten aan een breed publiek te presenteren.