Het rapport ‘SJD in 2020’ biedt zicht op inhoudelijke trends en ontwikkelingen die voor functies in de SJD-beroepspraktijk relevant zijn. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Landelijk opleidingsoverleg Sociaal Juridische Dienstverlening (LOO SJD), door het lectoraat Legal management van de Hogeschool van Amsterdam en docent-onderzoekers van alle aan het LOO verbonden SJD-opleidingen. Het LOO volgt ontwikkelingen in de SJD-beroepspraktijk op de voet, om te borgen dat de opleiding blijft voldoen aan de eisen van het werkveld. In 2014 was het LOO daarom al eerder opdrachtgever voor het voorafgaande onderzoek SJD in beweging. In dit voorafgaande onderzoek stond het in kaart brengen van de omvang van de SJD-beroepspraktijk en de verschillende functies hierbinnen centraal. In dit vervolgonderzoek ligt de nadruk op inhoudelijke ontwikkelingen. Speciale aandacht bestond in het onderzoek voor een drietal thema’s: certificering en (kwaliteits- en beroeps)registers, de impact van digitalisering en het belang dat organisaties hechten aan het onderzoekend vermogen van SJD-professionals.
Dit hoofdstuk bestaat uit vijf delen. In het eerste deel wordt kort aandacht besteed aan de bestuurlijke agenda’s op het gebied van digitalisering en wordt dieper ingegaan op de aanpak van online aangejaagde ordeverstoringen. In paragraaf 2 wordt er aandacht besteed aanmaatschappelijke ontwikkelingen die bijdragen aan het begrijpen van online aangejaagde ordeverstoringen. Vanaf paragraaf 3 wordt de focus verlegd naar de bestuurlijke praktijk dooraandacht te besteden aan juridische mogelijkheden en beperkingen van bestuursrechtelijke handhaving in het digitale domein. In de vierde paragraaf wordt aandacht besteed aan opvattingen,ervaringen en andere interventies die vanuit de praktijk worden aangedragen, want er zijn ook niet-juridische interventies die beproeft kunnen worden. In het vijfde en laatste deel wordtvooruitgekeken naar de toekomst en relevante vragen gesteld waar burgemeesters/gemeenten aande slag kunnen gaan rondom de aanpak van online aanjaagde ordeverstoringen
LINK
Werken met doelgroepen in de Sociaal Juridische Dienstverlening biedt een unieke mogelijkheid om de specifieke doelgroepen van de SJD’er te leren kennen en met hen te leren omgaan in de praktijk. De doelgroepen worden beschreven aan de hand van wetenschappelijke theorie en de student leert vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op veelvoorkomende situaties in het SJD-werkveld. Aan de hand van casuïstiek worden de theorie en de vaardigheden op een levendige manier toegepast, op de wijze waarop de SJD’er deze in de werksituatie kan tegenkomen. De student wordt door middel van vragen gestimuleerd om na te denken over de stof en zich een SJD beroepshouding eigen te maken.
LINK
Binnen het project Healthy Ageing & Law doen studenten van de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) en HBO-Rechten onderzoek op het gebied van recht, gezondheid en zorg. Meestal gaat het dan om het verplichte afstudeeronderzoek met een studielast van 840 uren (30 ec) waarmee de student minimaal 21 weken fulltime bezig is. Bij het afstudeeronderzoek begeleidt een van de afstudeerdocenten van het Instituut voor Rechtenstudies de student vanuit de opleiding. Zowel bij HBO-Rechten als bij SJD worden de studenten opgeleid tot Bachelor of Laws (LLB). In het project Healthy Ageing & Law combineren deze studenten de juridische kennis en vaardigheden van de opleiding met hun enthousiasme voor het thema Healthy Ageing.
Een bedrijfsovername in de land- en tuinbouw is succesvol wanneer het bedrijf na de overname een (ecologisch en economisch) duurzaam bedrijfs- en verdienmodel heeft, financieel gezond is en als de familieverhoudingen goed zijn (familiegeluk). Dat dit een complexe proces is, wordt duidelijk wanneer het proces van dichtbij wordt bekeken: het aantal betrokkenen en de vele besluiten die genomen moeten worden op financieel, juridisch, economisch, ecologisch, sociaal-emotioneel en familiair terrein maken het geheel complex. Binnen dit bedrijfsovernameproces spelen (familie)bedrijfsadviseurs een cruciale rol. Het belang van de best passende adviseur is duidelijk, maar hoe de rol er echt uitziet, is onduidelijk. Het huidige onderzoek geeft hier geen antwoorden op. In de psychologie vinden we een aantal aanknopingspunten, echter deze zijn (nog) niet verbonden met het onderzoek noch de praktijk van agrarische familiebedrijven en hun overnameproces. Doelstelling van dit project is met behulp van een helder beeld van de impact van de agrarische adviseur binnen het bedrijfsovernameproces van het familiebedrijf adviseurs van nu en in de toekomst (door)ontwikkelen en ondersteunen, zowel v.w.b. handelingsperspectief als ook gedragsverandering. Dit bereiken we door het doen van praktijkgericht onderzoek en het toetsen, verrijken en toepassen van de adviezen en producten uit fase 1. Het beoogde resultaat is een stevig netwerk van huidige bedrijfsadviseurs die gezamenlijk bewust zijn van de impact van hun rol binnen het complexe bedrijfsovernameproces en een duidelijke beschrijving van die rol welke gedragsverandering en handelingsperspectief biedt. Hierbij maken we gebruik van de adviezen en producten uit fase 1, zowel van de hogeschool Inholland als ook van de andere 5 hogescholen. Onder onze resultaten vallen ook kenniscirculatie met zowel de agrarische adviespraktijk, als het mbo en hbo onderwijs. De adviseurs van straks zitten nu in de (groene) schoolbanken. Zo verbinden wij niet alleen tussen de 4 projecten, maar ook tussen werkveld en onderwijs.
Volgens het Bureau van de Hoge Commissaris voor de mensenrechten (OHCHR) van de Verenigde Naties (VN) is mensenrechteneducatie een belangrijk instrument voor het opbouwen van een cultuur van mensenrechten waarmee begrip, tolerantie, gelijkheid en vrijheid worden bevorderd. Terwijl meerdere landen, voornamelijk de lage- en middeninkomenslanden, mensenrechtenonderwijs toevoegen aan de curricula van basis-, middelbaar- en hoger onderwijs, komt het in Nederland nog zeer beperkt aan bod in het onderwijs. Zo is in Nederland pas in Juni 2021 een wetsvoorstel aangenomen om mensenrechten expliciet op te nemen in het primair en voortgezet onderwijs. Dit onderzoek richt zich op juridische hbo-opleidingen in Nederland. De onderzoeksvraag luidt: Hoe kan mensenrechtenonderwijs bijdragen aan het opleiden van een professionele jurist die een inclusieve samenleving bevordert waarin mensenrechten worden gerespecteerd? Dit onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van een inventarisatie van het aanbod van mensenrechtenonderwijs in curricula van rechtenopleidingen bij vijf hogescholen in Nederland. Docenten, studenten en verschillende juristen uit het beroepenveld worden geïnterviewd, en er wordt door middel van observaties, gesprekken en archiefanalyse onderzocht hoe belangrijk de kennis en het toepassen van mensenrechten is voor het beroepenveld van de jurist. Het doel van het onderzoek is om juridische opleidingen binnen instellingen in het hoger beroepsonderwijs te adviseren in welke vorm mensenrechten geïntegreerd kunnen worden in het onderwijscurriculum en daarmee juristen op te leiden die in hun professionele carrière bijdragen aan een inclusieve samenleving waar mensenrechten centraal staan.