Deze biografie van de nog vrij jonge ondernemer en maatschappijvernieuwer Elon Musk is een bijzonder boek over een bijzondere man. Musk beschikt over uitzonderlijke gaven en heeft deze ook sterk ontwikkeld. Daarnaast realiseert hij zijn diepste dromen, die misschien wel leiden tot een Marskolonie. Hij heeft zonne-energie in de VS een boost gegeven. Verder heeft hij samen met slimme ingenieurs en programmeurs een volledige elektrische auto ontwikkeld, die oogt als een sedan sportwagen. Alsof dit alles nog niet genoeg is heeft hij ook zijn eigen ruimtevaartbedrijf ontwikkeld dat rakketten de ruimte in stuurt en ook weer op aarde laat landen, zodat ze meerdere keren gebruikt kunnen worden.
LINK
Het belang van innovatie voor economische groei en het scheppen van werkgelegenheid in het MKB wordt erkend door zowel academici als politici. Er worden daarom programma’s ontwikkeld om innovatie te stimuleren. Met deze maatregelen ontstaat de vraag te bepalen of deze initiatieven succesvol zijn en zo ja, in welke mate. In de literatuur hebben we geen indicator gevonden die ons in staat stelt de mate van innovativiteit van MKB bedrijven te bepalen voor een dergelijke interventie en daarna. De hoofdvraag van ons onderzoek was dan ook: hoe kunnen we het effect van een interventie voor het bevorderen van de innovatiekracht van MKB-bedrijven meten? Kijkend naar de definities van innovatie zoals die zijn verzameld door King & Anderson (2002) hebben we vastgesteld dat een bedrijf innovatief genoemd mag worden als het met opzeten succesvol nieuwe ideeën implementeert. Succesvol wil in dit verband zeggen: het draagt bij aan de winst en dus aan de continuïteit van het desbetreffende MKB-bedrijf. Door de verschillende (bewuste) innovaties te identificeren samen met de ondernemer en te berekenen wat de winstgevendheid is geweest van de innovaties, kunnen we de ’innovatiewinst’ van de ondernemer berekenen. Dit bedrag delen door de omzet creëert een indicator waarmee de innovativiteit van de organisatie door de tijd gemeten kan worden. Wij stellen daarom de volgende definitie van innovatiekracht voor: KIKR = [ [Winst Innovatie1+Winst Innovatie2+ ... +Winst Innovatie5] / Omzet] x 100. De ratio kan alleen met voldoende betrouwbaarheid bepaald worden door een gestructureerd interview met de directeur/ eigenaar van de het bedrijf door een gekwalificeerde gesprekspartner. De auteurs realiseren zich dat dit gesprek op zichzelf misschien een interventie is, omdat de ervaring leert dat het innovatiebewustzijn van de ondernemer er door toeneemt. Om te bepalen of dit daadwerkelijk zo is, en om te testen of de KIKR inderdaad als bruikbare maat voor innovatiekracht kan worden gebruikt is vervolgonderzoek noodzakelijk. Desalniettemin zijn de auteurs van mening dat met de KIKR de innovatiekracht van bedrijven door de tijd heen gemeten kan worden en daarmee een bruikbaar instrument is om het effect te bepalen van interventies die innovatiekracht moeten vergroten. The importance of innovation as an engine for economic growth and the creation of employment opportunities is acknowledged by both academia and politicians. This makes the need for good innovation measures crucial. In the third edition of the Oslo Manual (2005), a need for proper indicators to capture the changes in the nature and landscape of innovation is voiced. According to the manual, a considerable body of models and analytical frameworks for innovation were developed in the 1980s and 1990s. Over time, the scope of what is considered as innovation has been widened and expanded to include marketing and organizational innovation. In this paper, we focus on innovative performance as a measure of success. This is part of ongoing research in the Netherlands in The Hague region. This research is framed within an approach based on action research. We have worked with 45 SMEs in four sectors. This has formed the basis for the conceptual development of innovative performance as a new metric for the measurement of a successful innovation. In this paper, we review our findings thus far and explore the validity of innovative performance as an appropriate indicator for measuring innovation within SMEs.
DOCUMENT
Alsem houdt een pleidooi om je als ondernemer niet aan te sluiten bij Black Friday omdat dat je duurzame reputatie niet ten goede komt.
LINK
Dit is de podcast "Het geheim van de duurzame ondernemer". Waarin we op zoek gaan naar duurzame strategieën in een dwingende vrije markt. In deze podcast spreek ik met Eva Ronhaar, duurzaamheidsmanager bij de HEMA.
LINK
Dit is de podcast "Het geheim van de duurzame ondernemer". Waarin we op zoek gaan naar duurzame strategieën in een dwingende vrije markt.Vandaag zijn we in gesprek met Rein Zuidema, oprichter en eigenaar van Shared Ambition, een succesvol re-integratie- en trainingsbureau.
LINK
Met de Gerechtsdeurwaarderswet van 2001 heeft de marktwerking zijn intrede gedaan in deze juridische beroepsgroep. Het vestigingsbeleid is sindsdien geliberaliseerd en de tarieven voor de opdrachtgevers zijn vrijgegeven. Deze marktwerking heeft gevolgen gehad voor de onderlinge verhouding tussen de gerechtsdeurwaarders, die voortaan concurrenten van elkaar zijn, en voor de verhouding met de grote opdrachtgevers, die de prijs voor de aangeboden diensten kunnen bepalen. De commercialisering heeft ook gevolgen gehad voor de schuldenaar: door het gevecht om de opdrachtgevers, de manier van contracteren en de soms voorkomende voorfinanciering zijn de verhoudingen verhard. In deze context is aandacht voor hoge professionele en ethische standaarden noodzakelijk. In de opleiding tot kandidaat-gerechtsdeurwaarder moeten de kernwaarden uitdrukkelijk worden benadrukt, omdat door marktwerking de aandacht voor deze waarden vermindert en soms zelfs lijkt te verdwijnen. In dit promotie onderzoek stond de vraag centraal hoe de opleiding tot (kandidaat-)gerechtsdeurwaarder er, gezien de ontwikkelingen in de beroepsuitoefening, uit zou moeten zien.
DOCUMENT
De landbouwsector wordt steeds digitaler. Sensoren, machines en software verzamelen dagelijks waardevolle gegevens over gewassen, bodem en bedrijfsvoering. Maar wie heeft toegang tot deze data? En hoe behoudt de agrarisch ondernemer zelf de controle?Nieuwe Europese regels geven meer rechten en beschermenu tegen misbruik.In deze brief, opgesteld namens het DigiAgro-project in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen en het Instituut voor Rechtenstudies, leest u hoe deze wetgeving de positie van de agrarisch ondernemer versterkt, wat hun rechten en plichten zijn. En hoe een agrarisch ondernemer gebruik kan maken van de kansen die de regels bieden.Disclaimer:Deze opdracht is uitgevoerd door studenten in het kader van hun opleiding bij het Instituut voor Rechtenstudies. De studenten leveren een juridisch beroepsproduct op en doen daartoe onderzoek. De studenten wordt tijdens de uitvoering van de opdracht begeleid door een coach. De inspanningen van de studenten en de coach zijn erop gericht om een zo goed mogelijk beroepsproduct op te leveren. Dit moet opgevat worden als een product van (derdejaars)studenten en niet van een juridische professional. Mocht ondanks de geleverde inspanningen de informatie of de inhoud van het beroepsproduct onvolledig en/of onjuist zijn, dan kunnen de Hanzehogeschool Groningen, het Instituut voor Rechtenstudies, individuele medewerkers en de studenten daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.
DOCUMENT
Dit is de podcast "Het geheim van de duurzame ondernemer". Waarin we op zoek gaan naar duurzame strategieën in een dwingende vrije markt.In deze tweede podcast neem ik je mee naar Jaap de Vries, eigenaar van het adviesbureau DZyzzion. Met DZyzzion adviseert hij overheden, bedrijven en andere organisaties op het gebied van duurzaamheid.
LINK
Dit is de podcast "Het geheim van de duurzame ondernemer". Waarin we op zoek gaan naar duurzame strategieën in een dwingende vrije markt.In deze podcast spreek ik met Jolijn Creutzberg, oprichtster en eigenaar van het naaiatelier VanHulley. VanHulley is dubbel duurzaam: én ze transformeren daar jouw afgedragen blouse in een prachtige boxershort én dit wordt gedaan door vrouwen die graag willen werken, maar de juiste vooropleiding missen. Circulair en sociaal, hoe mooi is dat!
LINK
Evaluatief rapport over de leerweg Ruimte voor ondernemen: de SPH-er van uitvoerder naar ondernemer. Deze leerweg is ontwikkeld in de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening van de Hogeschool Zuyd in Maastricht en leert studenten om onder de druk van belangen van doelgroepen, organisaties en beleid en tijd vanuit hun eigen passie en standpuntbepaling een dienst te ontwikkelen op de klanten waar zij voor kiezen.
DOCUMENT