Als docent, maar ook als artistedcuator en onderzoeker, heb ik tijdens mijn afscheid van MKE ArtEZ samen met de leergemeenschap een #TuinvanOnderwerpen geplant. Voor elk onderwerp, issue of kwestie een bol. Dat konden fijne alledaagse onderwerpen en belevenissen zijn, maar het konden ook minder fijne alledaagse dingen zijn die soms alledaags dreigen te worden. Het ging om onderwerpen die er toe doen, onderwerpen die volgens de MKE van artisteducators volop verbeelding en groei nodig hebben om tot inzicht, begrip, perspectief en bloei te komen.
DOCUMENT
Facebook, Instagram, Snapchat: de student van nu is de hele dag in de weer met zijn smartphone. Bij Sowijs vroegen we ons af: hoe ontwikkelt het social mediagebruik van studenten zich? Veranderen de motieven om social media te gebruiken? En veranderen de onderwerpen die ze posten?
DOCUMENT
Begin 2020 heeft de gemeente Den Haag aan De Haagse Hogeschool (Lectoraat Urban Ageing) gevraagd om samen met Hulsebosch Advies en AFEdemy een integrale monitor te ontwikkelen en uit te voeren waarbij, door middel van kwalitatieve en kwantitatieve methoden, onderzoek wordt gedaan naar de stand van zaken van Den Haag als seniorvriendelijke stad en tevens te kijken naar huidige trends aangaande ouderen. Tevens vroeg de gemeente om de ontwikkeling van een meetinstrument dat in de toekomst eenvoudig bij herhaling kan worden ingezet voor onderzoek: de standaard Age Friendly Cities and Communities Questionnaire (AFCCQ) voor ouderen1. In een stadsenquête en in zogenaamde stadsateliers zijn ouderen gevraagd naar hun bevindingen. In totaal hebben 393 Haagse ouderen meegedaan aan de enquête en 50 aan de stadsateliers. De aan de ouderen gestelde vragen gingen over de volgende acht onderwerpen die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gezamenlijk de seniorvriendelijkheid van een stad bepalen: ●Huisvesting; ●Sociale participatie; ●Respect en sociale inclusie; ●Burgerschap en werkgelegenheid; ●Communicatie en informatie; ●Sociale en gezondheidsvoorzieningen; ●Buitenruimte en gebouwen; ●Transport; ● en aanvullend, een negende domein: Financiën. CC-BY NC ND https://www.dehaagsehogeschool.nl/onderzoek/lectoraten/details/urban-ageing#over-het-lectoraat
MULTIFILE
De aanleiding voor de ontwikkeling van het Spoorboekje is het project Vrijwilligersbeleid in de Sport van NOC*NSF dat in samenwerking met de NFWS en andere sportorganisaties wordt uitgevoerd. De uiteindelijke bedoeling van dit project is dat alle sportverenigingen een eigen beleid -in welke vorm dan ook- ontwikkelen dat ondersteunend werkt en richting geeft aan het vrijwillige werk in de sportvereniging. Het beleid van NOC*NSF en andere partners is erop gericht om praktische ondersteuning te bieden bij een aantal zaken waarvan verenigingen melden dat zij daarmee moeite hebben. Dit zijn: werven en plaatsen van vrijwilligers begeleiden en ondersteunen van vrijwilligers deskundigheid bevorderen van vrijwilligers afspraken maken met vrijwilligers Deze onderwerpen zijn uitgewerkt in een serie van vijf praktische handboekjes (het vijfde boekje zet de vier bovengenoemde onderwerpen om in een beleidsmatig verband). Naast kennisname en het gebruik maken van de boekjes kunnen verenigingen gebruik maken van de cursus 'Vrijwilligerscovrdinator', voorlichtingsbijeenkomsten over het onderwerp vrijwilligersbeleid in de sportvereniging en zich door een zogenaamd verenigingsondersteuner (van de bond of provinciale sportraad) laten adviseren en/of begeleiden.
DOCUMENT
De onderwerpen inclusie en diversiteit zijn nogal eens voedingsbodem voor conflictstof en polarisatie. Hoe voorkom je dat en wat staat je daarbij als hogeschool of als docent te doen? Machteld de Jong, lector Diversiteitsvraagstukken aan Hogeschool Inholland, laat daarover haar licht schijnen.
LINK
In dit artikel wordt besproken welke onderwerpen vaak en regelmatig in het NOS-journaal aan bod komen en of dat ook een evenwichtige spreiding is van onderwerpen over maatschappelijke gebieden. Mijn conclusie is dat dit niet het geval is.
LINK
Tijdens deze door studenten gegeven seminar kwamen de volgende onderwerpen aan bod: DDoS, Clickjacking, Social engineering, SQL injectie, XSS, Brute forcing en Man in the middle.
DOCUMENT
Studenten die leren van video’s zijn gebaat bij mediaspelers die meer opties bieden bij het zoeken naar specifieke delen van een filmpje. Voor het leereffect is het belangrijk dat het eenvoudiger wordt om een bepaald fragment nog eens terug te kijken. Dat stelt Jelle de Boer, die promoveert op een onderzoek naar de kijkpatronen van studenten bij het bestuderen van video’s.De Boer onderzocht het kijkgedrag van studenten in verschillende experimenten. Studenten kregen daarbij onder meer een instructie over mogelijk alternatief kijkgedrag, om te onderzoeken in hoeverre die alternatieve strategie hun leereffecten zou verhogen. De Boer vond dat de leereffecten van kijkers met een smal kijkrepertoire lager waren dan de leereffecten van strategische kijkers en studenten met een breed kijkrepertoire.Studenten met enige basiskennis over de onderwerpen die aan bod kwamen in de video’s hadden het meeste voordeel van het gebruik van mogelijk alternatief kijkgedrag en studenten met weinig voorkennis hadden het minste voordeel. De leerwinst van studenten met weinig voorkennis verdween na een aantal weken; kennisverwerking lijkt slecht te gaan wanneer twee dingen tegelijk worden gedaan.
MULTIFILE