Sinds 2018 werken mbo-instellingen en onderzoekers samen aan de vormgeving van gepersonaliseerd leren met ict in het mbo in de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict (OWP ICT). Na vier jaar zijn er op het gebied van gepersonaliseerd onderwijs met ict tientallen leerarrangementen ontwikkeld, honderden docenten bij het onderwerp betrokken, competenties van docenten in kaart gebracht middels de monitor Leren en lesgeven met ict, designteams en implementatieteams opgestart en is doorontwikkeling in gang gezet. De OWP ICT heeft geleid tot de ontwikkeling van instrumenten om de zelfregulatie, motivatie en ict-geletterdheid van studenten in kaart te brengen. Het actantnetwerk, een werkvorm om de huidige en beoogde onderwijsorganisatie in kaart te brengen, is aangepast voor de mbo-context in het kader van de OWP ICT. Meerdere kennisdeelbijeenkomsten boden kansen voor netwerkvorming en de uitwisseling van kennis en ervaringen. De portretten zijn een onderdeel van het overkoepelende onderzoek dat gericht is op de vraag of de OWP ICT tot duurzame kennisontwikkeling en innovatie heeft geleid en wat daarin de werkzame bestanddelen waren. Dit casusonderzoek is bedoeld als een aanvulling op de eindrapportage van de OWP ICT. In het casusonderzoek stonden de volgende vragen centraal: Wat heeft de deelname aan de OWP ICT in gang gezet in de organisatie? Wat zijn de opbrengsten en geleerde lessen? Welke nieuwe vraagstukken zijn daaruit voortgekomen? Het doel van dit casusonderzoek was om de verhalen achter de opbrengsten van de OWP ICT aan de hand van vijf portretten te beschrijven. In deze portretten, die net zoveel een vooruitblik als een reflectie vormen, vertellen de deelnemende mbo-instellingen al terugblikkend en in eigen woorden waar ze trots op zijn, wat deelname aan de OWP ICT heeft opgeleverd en waar ze tegenaan zijn gelopen.
LINK
Veel onderwijsinstellingen hebben de bevordering van gepersonaliseerd leren hoog in het vaandel staan. Het is daarbij echter lang niet altijd helder hoe dat gerealiseerd kan worden. Vaak zijn organisatorische wijzigingen nodig om het onderwijs een meer gepersonaliseerd karakter te geven. Ict kan daarbij ondersteunen. Deze publicatie richt zich op de organisatorische condities van gepersonaliseerd leren met ict. Er is onderzocht op welke wijze onderwijsinstellingen ict inzetten en welke organisatorische processen voorwaardelijk zijn om gepersonaliseerd leren met ict te realiseren. Het doel was om een antwoord te kunnen geven op de vraag: hoe kunnen onderwijsverbeteringen, zoals gepersonaliseerd leren, bevorderd worden en hoe kunnen ze breder worden toegepast indien ze succesvol zijn? Het gaat hierbij dus niet alleen over de vernieuwing van het primaire onderwijsproces in de school, maar ook over bredere besluitvormingsprocessen in een schoolorganisatie. We hebben drie vernieuwingen toegepast. Ten eerste hebben we de literatuur over organisatieverandering vergeleken met de werkwijze van de iXperiumdesignteams die gericht waren op interventies rondom gepersonaliseerd leren. Ten tweede hebben we de casuïstiek gebaseerd op inzichten uit de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict. Ten derde hebben we een visuele weergave gemaakt van het besluitvormingsproces dat nodig is om organisatieveranderingen te bewerkstelligen, met als doel dit proces begrijpelijk te maken en te ondersteunen. Deze publicatie is bedoeld om inzicht te geven in zowel de benodigde rolverdeling en condities van onderwijsinnovatie, als in de volgordelijkheid van veranderingen. De publicatie is gericht op onderwijsbestuurders, leidinggevenden, management, stafmedewerkers, beleidsmedewerkers, onderwijsondersteuners en professionals met een verbindende rol binnen en tussen onderwijsinstellingen.
LINK
Deze publicatie belicht de uitdagingen van duurzame verandering in het onderwijs, met de focus op het (her)ontwerpen van leerarrangementen die aansluiten bij onderwijskundige vragen. Het benadrukt het belang van een doordachte implementatie en deelt waardevolle lessen en tips uit vier jaar ervaring met de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict. In deze werkplaats hebben multidisciplinaire iXperiumdesignteams, bestaande uit mbo-docenten, ict-experts, onderzoekers en procesbegeleiders, concrete leerarrangementen en onderwijsproducten ontworpen voor gepersonaliseerd leren met ict. Een praktische gids voor het aanpakken van complexe onderwijsveranderingen. De MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict is een samenwerking tussen Koning Willem I College, Rijn IJssel, Mediacollege Amsterdam, Summa College, Graafschap College, het iXperium Centre of Expertise Leren met ict (verbonden aan het lectoraat Leren met ict van de HAN), het practoraat Effectieve Didactiek, het practoraat Mediawijsheid, het practoraat Innovatiesucces in het mbo, Tilburg University en IVA Onderwijs. De onderzoekswerkplaats is mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en MBO Digitaal.
LINK
Bedrijfsovername is een grote uitdaging voor agrarische familiebedrijven, waarbij het sociaal-emotioneel welzijn van de familie is geïdentificeerd als een belangrijk knelpunt. Vanuit het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is in 2019 het beleidsprogramma Duurzame Bedrijfsopvolging gestart om het aantal succesvolle bedrijfsoverdrachten te verhogen. Een belangrijk onderdeel hiervan is een op te richten Kenniscentrum. Dit project wil het Kenniscentrum voeden met onderzoek naar de familiale dimensie van bedrijfsopvolging. Het praktijkonderzoek wordt uitgevoerd door een consortium bestaande uit het Lectoraat Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim, Aeres Hogeschool Dronten, Van Hall Larenstein Leeuwarden, het Fries Sociaal Planbureau, het NAJK en LTO Noord. Doel van dit project is het inventariseren en evalueren van de ondersteunende advies- en kennisinfrastructuur op de familiale dimensie bij het opvolgingstraject van agrarische familiebedrijven. Dit doen we door inzichten op te halen bij zestien agrarische bedrijfsfamilies, in verschillende stadia van het opvolgingsproces. In het project vergelijken we hoe de families en de ondersteunende advies- en kennispartijen omgaan met de belangen en behoeften van verschillende familieleden (opvolgers, overdragers, partners en niet-opvolgers) tijdens het opvolgingsproces. Daarnaast wordt kwantitatief onderzoek gedaan onder studenten op de twee deelnemende agrarische hogescholen, om de behoeften en verwachtingen van potentiële opvolgers en niet-opvolgers ten aanzien van bedrijfsoverdracht in kaart te brengen. Het project moet resulteren in gevalideerde verbetervoorstellen (stappenplannen) voor zowel agrarische bedrijfsfamilies als adviseurs gericht op de verschillende stadia van bedrijfsopvolging. Ook worden spelvormen ontwikkeld om moeilijke en relationeel ingewikkelde onderwerpen beter bespreekbaar te maken in het agrarisch onderwijs. Tot slot worden de resultaten van het onderzoek geschikt gemaakt voor gebruik binnen agrarische scholen om het curriculum over de zachte kant van bedrijfsopvolging te versterken.
Artificial Intelligence (AI) wordt realiteit. Slimme ICT-producten die diensten op maat leveren accelereren de digitalisering van de maatschappij. De grote innovaties van de komende jaren –zelfrijdende auto’s, spraakgestuurde virtuele assistenten, autodiagnose systemen, robots die autonoom complexe taken uitvoeren – zijn datagedreven en hebben een AI-component. Dit gaat de rol van professionals in alle domeinen, gezondheidzorg, bouwsector, financiële dienstverlening, maakindustrie, journalistiek, rechtspraak, etc., raken. ICT is niet meer volgend en ondersteunend (een ‘enabling’ technologie), maar de motor die de transformatie van de samenleving in gang zet. Grote bedrijven, overheidsinstanties, het MKB, en de vele startups in de Brainport regio zijn innovatieve datagedreven scenario’s volop aan het verkennen. Dit wordt nog eens versterkt door de democratisering van AI; machine learning en deep learning algoritmes zijn beschikbaar zowel in open source software als in Cloud oplossingen en zijn daarmee toegankelijk voor iedereen. Data science wordt ‘applied’ en verschuift van een PhD specialisme naar een HBO-vaardigheid. Het stadium waarin veel bedrijven nu verkeren is te omschrijven als: “Help, mijn AI-pilot is succesvol. Wat nu?” Deze aanvraag richt zich op het succesvol implementeren van AI binnen de context van softwareontwikkeling. De onderzoeksvraag van dit voorstel is: “Hoe kunnen we state-of-the-art data science methoden en technieken waardevol en verantwoord toepassen ten behoeve van deze slimme lerende ICT-producten?” De postdoc gaat fungeren als een linking pin tussen alle onderzoeksprojecten en opdrachten waarbij studenten ICT-producten met AI (machine learning, deep learning) ontwikkelen voor opdrachtgevers uit de praktijk. Door mee te kijken en mee te denken met de studenten kan de postdoc overzicht en inzicht creëren over alle cases heen. Als er overzicht is kan er daarna ook gestuurd worden op de uit te voeren cases om verschillende deelaspecten samen met de studenten te onderzoeken. Deliverables zijn rapporten, guidelines en frameworks voor praktijk en onderwijs, peer-reviewed artikelen en kennisdelingsevents.
Het lectoraat Applied Quantum Computing is een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam en het Centrum Wiskunde en Informatica. Dit lectoraat gaat zich bezig houden met het leggen van een verbinding tussen enerzijds fundamenteel onderzoek en anderzijds praktische problemen. In een samenwerking met IBM, Capgemini en Qusoft zullen cases en experimenten worden uitgevoerd hoe Quantum Computing bedrijven gaat beïnvloeden. Op het gebied van Quantum Communication zal onderzocht worden hoe m.b.v. Quantum Technologie gekomen kan worden tot een veilige communicatie. Ook zal aangesloten worden bij onderzoek naar en onderwijs worden ontwikkeld rondom hoe quantum mechanische effecten praktisch ingezet kunnen worden om metingen te verrichten. Onderzoek zal verricht worden naar het implementeren van theoretische oplossingen als bedacht in de laboratoria van universiteiten voor problemen bij bedrijven en instellingen. Binnen de Hogeschool van Amsterdam zal aansluiting worden gezocht met het onderzoek dat wordt gedaan binnen diverse lectoraten van de Faculteit DMCI, zoals responsible IT (i.o) en Urban Analytics en met de onderzoekers van de groep Urban Technology van de faculteit Techniek. In het onderwijs wordt een relatie bestendigd met opleidingen als HBO-ICT, waarvoor een minor wordt ontwikkeld, en Technische Natuurkunde. Daarbuiten zal verder gewerkt worden aan een netwerk om te komen tot een ecosysteem van instellingen en bedrijven. De Hogeschool van Amsterdam draagt Marten Teitsma als lector voor. Marten Teitsma heeft heeft veel ervaring in het onderwijs, ontwikkeling daarvan, als leidinggevende en is gepromoveerd in de Artificiële Intelligentie. Binnen de hogeschool heeft hij het initiatief genomen tot diverse activiteiten op het gebied van Quantum Computing.