Een pleidooi voor een eenvoudige, integrale gedragsanalyse als hulpmiddel bij preventie van winkeldiefstal.
De auteurs constateren in dit artikel dat docenten in het voortgezet onderwijs worstelen met een effectieve aanpak van ordeverstoringen in de les. Veelgebruikte ‘lichte’ sancties als ‘waarschuwen’ en andere verbale manieren werken vaak niet. Ook ‘zware’ sancties als ‘verwijdering uit de les’ en ‘schorsing’ zijn zelden effectief. Integendeel, deze zware sancties werken vaak statusverhogend voor de bestrafte leerling en belonen zodoende het ongewenste gedrag. Een nieuwe vorm van de schrijfstraf wil dit gat tussen lichte en zware sancties opvullen en voorkomen dat regelovertreders vroegtijdig uit de les worden verwijderd. Hier wordt verslag gedaan van een eerste quasi-experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van deze schrijfstrafaanpak op een vmbo-T school in Amsterdam. Geconstateerd wordt dat toepassing daarvan resulteert in een sterke afname van het aantal schorsingen en verwijderingen uit de les. Via deze nieuwe minder zware corrigerende maatregel wordt probleemgedrag in de les hanteerbaar zonder dat verwijdering uit de les nodig is.
Zorgprofessionals die werken op de ambulance, spoedeisende hulp en intensive care afdeling worden regelmatig blootgesteld aan ingrijpende gebeurtenissen1. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de mentale gezondheid en het welzijn van de professionals, met als gevolg verminderde inzet en uitval. Daarnaast kan dit repercussies hebben op de patiëntveiligheid. Een ingrijpende gebeurtenis is een situatie die zich onderscheidt van het reguliere werk, waarbij een overweldigende emotionele reactie wordt veroorzaakt, die van invloed kan zijn op het functioneren van de persoon die de gebeurtenis meemaakt, tijdens of na deze situatie2. Onder ingrijpende gebeurtenissen vallen onder andere blootgesteld staan aan ongewenst gedrag, meemaken van overlijden of ernstige mutilatie van een patiënt (bijvoorbeeld een kind of iemand een pandemie of ramp3.
MULTIFILE