Juristen bij overheidsorganisaties moeten kritischer kijken naar de beslissingen die ze nemen. De Toeslagenaffaire laat zien dat zij meer oog kunnen houden op de menselijke maat, betogen Gerdo Kuiper en Arnt Mein.
DOCUMENT
De ambities zijn torenhoog. De beloften fabuleus. De realiteit dramatisch. Dat is informatietechnologie binnen (semi-)overheidsorganisaties. IT-treurnis alom. In februari 2017 sprak het FD over het Kadaster, waar de toegangsbeveiliging niet op orde is, waar historische gegevens kunnen worden gewijzigd en waar gebruik gemaakt wordt van onveilige, nauwelijks ondersteunde besturingssystemen.
MULTIFILE
In deze bijdrage wordt het gebruik van sociale media gekoppeld aan stakeholderengagement en stakeholderdialoog. De bijdrage start breed met de verantwoordelijkheden van organisaties. Dit wordt gekoppeld aan de digitale ontwikkelingen in de samenlevingen manieren om echt verbindingen te maken met de stakeholders door engagement en dialoog. In deze bijdrage wil de auteur de dialoog en engagement verder toelichten en toepassen op overheidsorganisaties zoals gemeenten. Er wordt ingegaan op de voordelen, maar ook op de gevaren van verregaande interactie op digitale media. Daarbij zullen de voorwaarden en risico’s voor digitale interactie worden geschetst. Dit is voor zoveel als mogelijk toegespitst op de overheidsorganisatie en dan nog specifieker de gemeentelijke organisatie.
DOCUMENT
De belangrijkste trend waar het gaat om maatschappelijk vastgoedmanagement bij gemeenten is het streven naar professionalisering en kostenreductie. Met maatschappelijk vastgoed wordt over het algemeen vastgoed aangeduid dat wordt gebruikt om een maatschappelijke (publieke) functie te huisvesten: onderwijs, sport, cultuur, zorg, religie, welzijn en overheidsorganisaties. Een derde van dit soort vastgoed is in eigendom bij overheden en dan voornamelijk bij gemeenten. Andere eigenaren van maatschappelijk vastgoed kunnen bijvoorbeeld zorg- of onderwijsinstellingen en woningcorporaties zijn.
DOCUMENT
-
DOCUMENT
Ever since the recognition of the causality between earthquakes in the Region Groningen (The Netherlands), gas production and the ensuing damage to houses and buildings in that area, government faces big challenges in policy-making. On the one hand liability for damages must result in fast and effective repair of houses and buildings and in safety safeguards for the infrastructure. On the other hand public trust in governmental institutions in the Earthquake area Groningen has to be restored.As a result of the advice of the Commission ‘Sustainable Future North East Groningen’ a comprehensive package of measures called ‘Trust in restoration, Restoration of trust’ (‘Vertrouwen op herstel, Herstel van vertrouwen’) was announced in which public-private partnerships were introduced for the purpose and in favor of the economic perspective of the region, including the establishment of local initiatives on sustainable energy, damage repair and guaranteeing a confidential approach by the government.Multiple actors are involved in the execution of this package of measures, since the competence of decision-making lies at State, regional and local level. Together with the emergence of public-private partnerships this all results in a very complex case of multi-level governance and policy-making.The central research question this article addresses is whether public-private partnerships contribute in a legal and effective manner to policy-making following the package of measures ‘Trust in restoration, Restoration of trust’ in the Energy Port Region Groningen.
DOCUMENT
Via social media strijden overheidsorganisaties om de gunst van de burger. Twitter, Facebook, Linkedin, Youtube: geen middel wordt geschuwd om zoveel mogelijk burgers te bereiken, inspireren en te betrekken. De overheid beseft zich steeds meer dat om ‘future-proof’ te zijn en in ‘tune’ te blijven met de omgeving, ze haar oren te luisteren moet leggen en zich in communicatie open en transparant op moet stellen.
LINK
Het is algemeen bekend dat overheidsorganisaties en complexe IT-projecten niet goed samengaan. Er zijn talloze voorbeelden te noemen, met als triest dieptepunt het zg Speer-project, oftewel de al meer dan tien jaar durende implementatie van SAP bij Defensie. Aangezien Nederland niet uniek is voor wat betreft het falen van ICT-projecten bij de overheid, heeft iPoort recent de bijeenkomst 'Benut internationale ervaring bij grote ICT-projecten' georganiseerd. BPM-Forum was er bij.
DOCUMENT