Het Breed Platform Arbeid heeft in 2017-2018 een proces doorlopen om te komen tot een onderzoeksagenda voor de komende jaren. Dit boekje vormt de weerslag van dit proces en het bevat de onderzoeksagenda zelf, plus voorstellen voor vervolg. Bij het verkennen van de thema’s die leven op het brede terrein van Arbeid zijn veel mensen uit het mbo en het werkveld betrokken geweest. Aan hen allen is dit boekje gericht
DOCUMENT
Social media and sharing economy platforms do not only disrupt industries. They also bypass democratic institutions. That’s not without risk, because the dominant Silicon Valley based online platforms are designed to create shareholder value, not to strengthen society or democracy. Which is unfortunate, because online platforms – if designed to that purpose – can be uniquely power full tools for organising our networked society.In Amsterdam over 90 neighbourhood networks use online platforms for self organisation. This development accelerated from 2010 on. The networks aim at strengthening social ties and local initiatives and are increasingly involved in some way of democratic innovation. This study is a deep dive into this urban bottom-up-movement. It puts the phenomena of online neighbourhood platforms in a broader societal and economical context. It points at the importance of user owned platforms and data. And it draws conclusions on how society and specifically municipal management can bring this movement to a next level. Ultimately with the potential of growing into an alternative for the Silicon Valley owned online platform ecosystem.
DOCUMENT
Het platform Logistieke Toepassingen in Maatschappelijke Opgaven (Logitimo) bestaat inmiddels twee jaar en is een bij uitstek een open, effectieve en transparante omgeving gebleken voor netwerk-en coalitievorming voor praktijkgericht onderzoek op het gebied van logistiek. Het heeft langs twee lijnen bijgedragen aan focus en massa: - De ontwikkeling van een overkoepelende onderzoek-vraag, te weten: wat is de rol van de logistiek in een samenleving die (nagenoeg) volledig circulair functioneert? - Een bijdrage aan internationalisering door het stimuleren van ‘living lab’s’ in het buitenland (China en West-Afrika). Vele stakeholders zijn hierbij inmiddels betrokken, zowel binnen het HBO als ook in de relatie tussen het HBO, andere kennisinstellingen, bedrijven en overheden. Logitimo is een open omgeving, waar partijen op basis van ‘halen en brengen’ met elkaar samenwerken. Lectoren en andere onderzoekers van hogescholen kunnen elkaar via het platform beter vinden om informatie, c.q. ideeën uit te wisselen en gezamenlijke projecten te ontwikkelen. Daarnaast zal het platform naar verwachting ook steeds meer een goed ‘adres’ voor de ‘buitenwereld’ blijken om met de Logitimo-community (lectoren die bezig zijn met het slim en circulair inrichten van de keten) in contact te komen. Logitimo bouwt -hierbij - voort op de in de vorige periode ondernomen activiteiten en gerealiseerde doelen en richt zich op de ontwikkeling van een landelijke onderzoek-agenda, die gestalte krijgt bij elk van de hogescholen. Logitimo helpt bij het genereren van ideeën en faciliteren van het onderling contact van hogeschool-onderzoekers, bedrijven, overheden en andere kennisinstellingen en monitort de voortgang.
Het platform richt zich op praktijkgericht onderzoek naar de wijze waarop logistiek een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de maatschappelijk vraagstukken: economie & concurrentiekracht, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid in zowel steden als regio’s. Onder logistiek verstaan we het geheel van processen, aansturing, informatie, organisatie en competenties gericht op het beschikbaar maken van producten en daaraan gerelateerde diensten (zoals o.a. service & onderhoud) die voorzien in de behoeften van bedrijven en personen (juiste plaats, hoeveelheid, kwaliteit, etc.). De focus ligt op het ontwikkeling en succesvolle toepassing van logistieke oplossingen voor een specifieke context of doelstelling(en) en in samenhang met andere maatschappelijke stakeholders en systemen. De thema’s van de topsector zijn belangrijke ontwikkelingsgebieden binnen de logistiek die kunnen worden ingezet bij het ontwikkelen van nieuwe kansen en oplossen van actuele en toekomstige maatschappelijke uitdagingen. De doelstelling van het platform is om lectoren te faciliteren en te stimuleren om intensiever samen te werken. De leden van het platform werken gezamenlijk aan een onderzoeksagenda op gezamenlijk geselecteerde topics. De onderzoeksagenda faciliteert de stap naar het opzetten van onderzoeksprojecten waaraan lectoraten van meerdere hogescholen en vanuit verschillende disciplines deelnemen en het vinden van projectfinanciering. De samenwerking tussen lectoren draagt bij aan een herkenbare positie van praktijkgericht onderzoek op het gebied van logistiek bij beleidsmakers en bedrijfsleven.
Nederland staat voor grote en complexe maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en het behoud van het maatschappelijk verdienvermogen. Logistiek speelt hierbij een cruciale rol, maar het loopt tegen fysieke grenzen aan. Schuifvloertrailers vervoeren grote hoeveelheden vracht door heel Nederland en zijn onmisbaar in de landelijke logistiek keten. Voor trailer eigenaars, is het belangrijk om ze efficiënt te gebruiken en onderhouden zonder de totale eigendomskosten in gevaar te brengen. Het EFRO-Smart Trailer project begon in 2021 om de digitalisering van trailers te onderzoeken en zo waarde creatie te vergroten. Het doel was om een digitaal meetplatform aan boord van de trailer mogelijk te maken, waarmee eigenaren de voertuigslijtage kunnen monitoren. Hierdoor kunnen zij onderhoudsactiviteiten efficiënter plannen en nieuwe bedrijfsmodellen introduceren. Met Smart Trailer 2.0 wordt onderzocht hoe trailers duurzamer gebruikt kunnen worden via een servitisatiemodel. Dit model omvat verschillende mechanismen die de circulaire economie van trailers kunnen bevorderen: • Gebruikers betalen alleen voor het daadwerkelijke gebruik (pay-per-use). Zorgvuldig gebruik kan leiden tot lagere tarieven, terwijl overmatig gebruik tot boetes kan leiden, waarbij de tarieven gecorreleerd worden aan de werkelijke eigendomskosten. • Zowel fabrikanten als eigenaren hebben belang bij het verlengen van de levensduur van trailers. Dit kan worden gestimuleerd door zorgvuldiger gebruik, aangezien een pay-per-use model wordt gehanteerd. • Eigenaren van trailers hebben baat bij efficiënter gebruik en verlaging van eigendomskosten. Het direct koppelen van gebruik aan kosten kan leiden tot zorgvuldiger gebruik, verminderde slijtage van subsystemen, lagere onderhoudskosten, en uiteindelijk tot een grotere beschikbaarheid van trailers. • Monitoring van routes en vracht, gebaseerd op gebruiksgegevens, zal ook leiden tot beter logistiek en een efficiënter gebruik van de trailers. Smart Trailer 2.0 focust op het ontwikkelen van gebruik gebaseerde slijtagemodellen die een servitisatiemodel kunnen ondersteunen. Een toekomstig projectvoorstel zal onderzoeken of nieuwe betalingsmethoden kunnen leiden tot duurzamer gebruik van trailers.