Hbo-opleidingen doen praktijkgericht onderzoek in lectoraten. Wat is het doel daarvan? Hoe werkt het? En welke lectoraten en lectoren zijn er in ons werkveld?
DOCUMENT
Animatiefilm van het lectoraat Onderzoekend Vermogen over doorwerking van praktijkgericht onderzoek.
LINK
Dit boekje beschrijft een methode voor het reviewen van praktijkgericht onderzoek. Reviewen is kritisch oordelen over een stuk werk. We lichten de methode zo concreet mogelijk toe opdat lectoren, onderzoekers en docentonderzoekers in de kenniscentra in het hbo deze zelf kunnen toepassen. De methode is bruikbaar voor alle domeinen en kenniskringen, dus niet gebonden aan één discipline of vakgebied.
DOCUMENT
Dubbel-essay van de Vereniging Hogescholen : een essay van Carola Hageman met de titel 'Wie schrijft die blijft : open access publiceren van praktijkgericht onderzoek' en een essay van Daan Andriessen met de titel 'Werk aan de winkel : uitdagingen voor de volgende 15 jaar praktijkgericht onderzoek in het hbo'
LINK
In het najaar van 2015 heeft het bestuur van de Vereniging Hogescholen de werkgroep gevraagd advies uit te brengen over kwaliteitscriteria voor praktijkgericht onderzoek en het lectoraat.
DOCUMENT
Praktijkgericht onderzoek in het hoger beroepsonderwijs heeft als doel om nieuwe kennis te ontwikkelen die een bijdrage kan leveren aan de (beroeps)praktijk. Het lectoraat Methodologie van Praktijkgericht onderzoek ontwikkelde hiertoe in opdracht van de Hanzehogeschool Groningen een nieuw, domeinoverstijgend hulpmiddel: het Praktijkgereedheid van Onderzoek-model (PRO-model).
DOCUMENT
In deze call voor een reeks rondom praktijkgericht onderzoek willen we onderzoekers uitnodigen om over hun praktijkgericht onderzoek te publiceren. Dit zijn studies waarvan de vraagstelling is ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de in het onderzoek opgedane kennis primair en rechtstreeks bijdraagt aan een vergroting van kennis en handelingsvermogen in die beroepspraktijk.
LINK
Praktijkgericht onderzoek en validiteit zijn twee begrippen die centraal staan binnen de onderzoekspraktijk van het hoger beroepsonderwijs. Dergelijk onderzoek naar professionele interventies, betogen de auteurs, moet verantwoording afleggen over stringente methodologische criteria binnen een beroepspraktijk die – liefst op korte termijn – bruikbare wetenschappelijke resultaten verlangt. Binnen dit spanningsveld, waar kennis en belang vaak in elkaar grijpen, opereren expertisecentra als zij verschillende methoden inzetten om innovaties binnen professionele methodieken met onderzoek en bewijsmateriaal te onderbouwen. In Bewijsvoering binnen praktijkgericht onderzoek staan de auteurs stil bij verschillende methoden van onderzoek die geschikt zijn voor een praktijkgerichte toepassing waarbij ze de methodologische en ethische consequenties mede in hun overwegingen betrekken
DOCUMENT
Recensie van Houweling,L.; Kuiuper, C. & Letiche, H. Praktijkgericht onderzoek in de praktijk
DOCUMENT
Praktijkgericht onderzoek is vaak kleinschalig en in sterke mate context gebonden. Eén van de eisen binnen een Masteropleiding is dat studenten hun onderzoek een internationale dimensie geven. Dat kan op verschillende manieren, bij voorbeeld door het onderwerp in een internationale context te plaatsen, internationale (onderzoeks)literatuur te gebruiken, vergelijking als onderzoeksmethodiek toe te passen, gebruik te maken van internationale critical friends.
DOCUMENT