Sociale media zijn in belangrijke mate een graadmeter van datgene wat Nederland bezig houdt. Organisaties willen graag deel uitmaken van de social talk op deze media. Dialoog met de doelgroep biedt kansen om te werken aan de merkwaarde en reputatie. Sowijs deed onderzoek naar kenmerkende patronen in trending topics op Twitter. Inzicht in die patronen kan organisatie helpen
MKB-bedrijven op het gebied van architectuur, gebiedsontwikkeling, ontwerp, digital design en technologie-ontwikkeling zien een nieuwe ‘markt’ ontstaan in de toenemende interesse voor de stedelijke commons. Dat zijn lokale gemeenschappen waarin mensen resources zoals energie, mobiliteit of woonruimte met elkaar delen en beheren, op een duurzame en pro-sociale manier. MKB-bedrijven zien kansen om in co-creatie met deze leefgemeenschappen nieuwe diensten en producten te ontwikkelen waarmee bewoners hun hulpbronnen gemeenschappelijk kunnen managen. MKB-bedrijven zien de ontwikkeling van stedelijke commons daarnaast als mogelijke oplossing voor urgente maatschappelijke vraagstukken en missies op het gebied van inclusieve woningbouw, duurzaamheid en de energietransitie. Voor het goed functioneren van de commons is een heldere articulatie en implementatie van hun onderliggende (maatschappelijke) waarden essentieel. Dit vraagt van MKB-bedrijven een zoektocht naar nieuwe manieren van gebieds- en technologie-ontwikkeling in samenwerking met bewoners. Een specifiek probleem daarbij betreft het vertalen van de commons-waarden naar een technologisch systeem dat het gezamenlijk beheer van hulpbronnen mogelijk maakt. Hiervoor wordt veel verwacht van digitale platformen en distributed ledgers technologies zoals de blockchain. Dit zijn databases die precies bijhouden wie wat bijdraagt en gebruikt. Ze koppelen zo’n boekhouding ook aan rechten, plichten en reputaties van de deelnemers. Bij de inrichting van zo’n systeem moeten ontwerpers steeds keuzes maken en rekening houden met spanningen tussen bijvoorbeeld privacy en transparantie, of individuele en collectieve belangen. In dit ontwerpproces stuiten MKBs op een kennishiaat. Hoe kunnen de onderliggende (maatschappelijke) waarden van commons-gemeenschappen 1) worden gearticuleerd en 2) vertaald naar een ontwerp voor de organisatie van een stedelijke commons met behulp van digitale platformen? Dit onderzoek verkent deze vragen in een fieldlab in Amersfoort, op twee ‘transfersites’ in Amsterdam en Birmingham, en met community of practice partners. Samen met hen worden een set design-principes en richtlijnen ontwikkeld voor het ontwerp van DLTs voor de stedelijke commons.
Veel Nederlandse bedrijven zijn internationaal actief op het gebied van conversational design en chatbots. Tegen de achtergrond van de goede reputatie die de Nederlandse creatieve industrie heeft, biedt dit mogelijkheden om als Nederlands bedrijfsleven op internationaal niveau een stevige positie te creëren. Dat kan alleen als bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid met elkaar samenwerken om hiervoor de randvoorwaarden te creëren. Om deze reden heeft de Economic Board Utrecht (EBU) op 31 januari 2018 een verkennende bespreking georganiseerd, met vertegenwoordigers van de Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht, Greenberry, ABN AMRO, TamTam en ClickNL. Tijdens deze bespreking is gebleken dat kennisontwikkeling, ontwikkeling van Human Capital en internationale positionering, kansrijke aspecten voor samenwerking zijn. Dit vereist echter wel nadere uitwerking van de onderwerpen én verbreding van het aantal betrokken partijen. Het resultaat waar de indienende partijen naar streven, is het creëren van een robuust samenwerkingsverband (‘The Dutch Chatbot Coalition’): een platform waarin bedrijfsleven en kennisinstellingen investeren in een verdere ontwikkeling van dit segment van de Nederlandse Creatieve Industrie. Logischerwijze vinden binnen dit samenwerkingsverband netwerkactiviteiten plaats en worden onderzoeksaanvragen ontwikkeld, maar ook het ontwikkelen, prototypen en testen van nieuwe concepten kan onderdeel zijn van de samenwerking. Zijn wij in staat om deze samenwerking effectief vorm te geven, dan zou dit een uitstekende basis vormen om Nederland internationaal te positioneren als dé plek waar hoogwaardige kennis en diensten op het gebied van chatbots en conversational design vandaan komen. Om het proces naar de totstandkoming van het platform te kunnen realiseren vraagt de Hogeschool Utrecht, samen met de EBU, Digital Agency Greenberry en CustomerPulse, een subsidie aan voor het organiseren van voorbereidende bijeenkomsten met potentiële partners en een groter evenement waar het platform kan worden gelanceerd.
De AI-transitie is in volle gang, waarbij AI steeds meer gemeengoed wordt door zijn brede toepasbaarheid. Organisaties willen hun concurrentiepositie versterken door kosten te verlagen, effectiviteit te verbeteren en innovatieve verdienmodellen te ontwikkelen. Echter, AI is nog een jonge technologie, wat leidt tot onzekerheden over haalbaarheid, wettelijke beperkingen (zoals GDPR en de AI Act) en reputatierisico's. Dit maakt verantwoorde AI-implementatie complex, aangezien de verscheidenheid aan doelstellingen, wetten en richtlijnen vaak moeilijk te verenigen zijn. Verantwoorde inzet van AI vereist een holistische benadering waarbij de synergie tussen technologie, organisatie en mensen centraal staat. De rol van medewerkers, hun gedrag en besluitvorming is hierbij essentieel. AI-geletterdheid bij medewerkers lijkt cruciaal voor een verantwoorde AI-praktijk, omdat het potentieel bijdraagt aan geïnformeerde en verstandige beslissingen in het gebruik, en daarmee aan een verantwoorde en effectieve inzet, van AI-systemen. De onderzoeksvraag is: "Hoe kan ten behoeve van het realiseren van een verantwoorde AI-praktijk een synergie worden gecreëerd tussen AI-geletterdheid bij medewerkers, ondersteund door AI-technologie en de organisatie-governance?" Dit onderzoek ontwikkelt een raamwerk voor AI-geletterdheid op basis van literatuur- en veldonderzoek en definieert vereisten voor mensgerichte AI-technologie, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende rollen en functies van de medewerkers in de organisatie, en de wijze waarop zij in hun werk met AI in aanraking komen. Deel van het onderzoek is, middels gebruikmaking van een Research-through-Design aanpak, het ontwerpen, ontwikkelen en testen van prototypes van User Experience ontwerpen voor AI-applicaties, die gericht zijn op het ondersteunen en versterken van AI-geletterdheid. Daarnaast onderzoeken we organisatie-interventies, zoals training en cultuurveranderingen, om de implementatie van AI te bevorderen en een holistische, verantwoorde AI-praktijk te realiseren.