Dit magazine, gevuld door leden van het Inholland Consortium NPO, belicht het essentiële thema van studentenwelzijn en binding. Door de lens van actuele projecten zoals de Studentenwelzijnsmonitor en de SaP-radar (voor de inzet van Students as Partners) tot initiatieven voor inclusieve Studentsucces Centra, biedt dit magazine een diepgaande kijk op hoe we het welzijn en de binding van onze studenten kunnen versterken. Het benadrukt het belang van een gemeenschap waarin elke student zich gewaardeerd, gehoord en onder- steund voelt.
MULTIFILE
Studentsucces heeft een prominente plaats in het ambitieplan 2026 van Hogeschool Utrecht en ook in de strategische agenda van de vereniging hogescholen 2019-2023. Het omdenken van studiesucces naar studentsucces belooft een vernieuwde kijk op studeren. Ook op studeren met verborgen zorgen. Het binnen de gestelde termijn je diploma halen is niet meer een doel op zich. Er ontstaat nu meer oog voor persoonlijke omstandigheden en bredere persoonsvorming. Dit neemt niet weg dat HU onnodige studievertraging tegen wil gaan. Dit rapport biedt inzicht in aard en omvang, aanbevelingen voor nieuwe ontwikkelingen en aangrijpingspunten voor verandering van kijken. De ervaringen van studenten met een (functie)beperking, het verlenen van informele zorg aan dierbaren, het omgaan met prestatiedruk kunnen van waarde zijn voor persoonlijke, professionele en maatschappelijke ontwikkeling en zijn een belangrijke bron om van en met elkaar te leren. Dit rapport bevat handvatten en motiveert om de kwaliteit van (samen)leven en leren in de HU gemeenschap verder te verbeteren.
Studentsucces is een belangrijke ambitie van Hogeschool Utrecht. Opleidingsteams hebben hierin een sleutelrol, maar het verhogen van studentsucces blijkt een proces waarin afstemming in denkkaders of beelden tussen verschillende betrokkenen moet plaatsvinden. Welke beelden over oorzaken en aanpakken van studentsucces leven er binnen opleidingsteams bij de HU?
Dit project begon als een begeleidend onderzoek naar de HUGS-initiatieven gericht op het vergroten van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid binnen de HU. In de loop van het onderzoek werd duidelijk dat deze thema’s eigenlijk overkoepelend over studentsucces gaan. Vervolgens is gekeken naar wat studentsucces is en welke factoren dit beïnvloeden. Hieruit kwam het HUGS-model voort dat inzicht geeft in studentsucces en oriëntatie biedt in het bevorderen ervan.