The Sport Empowers Disabled Youth 2 (SEDY2) project encourages inclusion and equal opportunities in sport for youth with a disability by raising their sports and exercise participation in inclusive settings. It was important to ensure that the authentic views, wishes and feelings of youth with a disability regarding inclusion in sport were attained. Therefore, online focus groups were conducted with youth with a disability, their parents and sport professionals in Finland, Lithuania, Portugal and The Netherlands. Seven themes regarding inclusion in sport have been identified from these interviews: having a choice, sense of belonging, everyone can participate, same rights and equality, acknowledge that everyone is unique, inclusion is an ongoing process and terminology (language) is challenging.
DOCUMENT
Leadership development concerns a complex subject because it pertains an extensive number of combinations of features of people, purposes and contexts. Much research has been conducted on the development of adult leaders, but little is known about youth sharing the leadership in the context of playing sport, while the ability to choose the right leader is crucial for being successful. Youth leadership development should not only focus on building the capacity of individuals but emphasise the collective, a shared leadership approach, taken the relational network of influence into account. A 5 P’s framework (precondition, person, process, position and purpose) is used to analyse the shared leadership capacity in elite youth team sport. Shared leadership development requires a combined leadership approach whereas youth teams in sport can choose between an individual, distributed or shared leadership approach at which leader - and follower identities are claimed and granted to achieve common purposes.
LINK
Vaak wordt sport gepositioneerd als ‘de belangrijkste bijzaak in het leven’. De vraag is echter of sport feitelijk voor veel mensen niet veel méér is. Sport is in onze samenleving een heel belangrijke bron van zingeving. Christenen, maar ook moslims en joden, zoeken zingeving vooral in iets dat de mens overstijgt. Maar zingeving kan ook een werelds karakter hebben. Mensen kunnen de betekenis en de waarde van hun leven ook ontlenen aan aardse zaken. Dan blijkt dat voor velen sport het leven zin geeft, omdat via sport belangrijke menselijke waarden gerealiseerd kunnen worden: gezondheid, presteren, genot, samenwerking en gezelligheid. In het verleden werd godsdienst een samenbindende kwaliteit en functie toegedicht in de samenleving. De grote socioloog Émile Durkheim wees erop dat mensen een wezenlijke behoefte hebben om 'deel uit te maken van een groter samenlevingsverband'. Godsdienst heeft in de geschiedenis altijd een belangrijke rol gespeeld in het bevredigen van deze behoefte, aldus Durkheim. De vraag is of sport deze rol (deels) heeft overgenomen. Volgens Ruud Stokvis draagt sport bij aan morele vorming, sociale binding én zingeving. Ook de wereld van de sportmarketing maakt gebruik van het feit dat sport een belangrijke bron voor zingeving is
LINK
The focus of this project is on improving the resilience of hospitality Small and Medium Enterprises (SMEs) by enabling them to take advantage of digitalization tools and data analytics in particular. Hospitality SMEs play an important role in their local community but are vulnerable to shifts in demand. Due to a lack of resources (time, finance, and sometimes knowledge), they do not have sufficient access to data analytics tools that are typically available to larger organizations. The purpose of this project is therefore to develop a prototype infrastructure or ecosystem showcasing how Dutch hospitality SMEs can develop their data analytic capability in such a way that they increase their resilience to shifts in demand. The one year exploration period will be used to assess the feasibility of such an infrastructure and will address technological aspects (e.g. kind of technological platform), process aspects (e.g. prerequisites for collaboration such as confidentiality and safety of data), knowledge aspects (e.g. what knowledge of data analytics do SMEs need and through what medium), and organizational aspects (what kind of cooperation form is necessary and how should it be financed).Societal issueIn the Netherlands, hospitality SMEs such as hotels play an important role in local communities, providing employment opportunities, supporting financially or otherwise local social activities and sports teams (Panteia, 2023). Nevertheless, due to their high fixed cost / low variable business model, hospitality SMEs are vulnerable to shifts in consumer demand (Kokkinou, Mitas, et al., 2023; Koninklijke Horeca Nederland, 2023). This risk could be partially mitigated by using data analytics, to gain visibility over demand, and make data-driven decisions regarding allocation of marketing resources, pricing, procurement, etc…. However, this requires investments in technology, processes, and training that are oftentimes (financially) inaccessible to these small SMEs.Benefit for societyThe proposed study touches upon several key enabling technologies First, key enabling technology participation and co-creation lies at the center of this proposal. The premise is that regional hospitality SMEs can achieve more by combining their knowledge and resources. The proposed project therefore aims to give diverse stakeholders the means and opportunity to collaborate, learn from each other, and work together on a prototype collaboration. The proposed study thereby also contributes to developing knowledge with and for entrepreneurs and to digitalization of the tourism and hospitality sector.Collaborative partnersHZ University of Applied Sciences, Hotel Hulst, Hotel/Restaurant de Belgische Loodsensociëteit, Hotel Zilt, DM Hotels, Hotel Charley's, Juyo Analytics, Impuls Zeeland.
Aanleiding Nieuwsuitgeverijen bevinden zich in zwaar weer. Economische malaise en toegenomen concurrentie in het pluriforme medialandschap dwingen uitgeverijen om enerzijds kosten te besparen en tegelijkertijd te investeren in innovatie. De verdere automatisering van de nieuwsredactie vormt hierbij een uitdaging. Buiten de branche ontstaan technieken die uitgeverijen hierbij zouden kunnen gebruiken. Deze zijn nog niet 'vertaald' naar gebruiksvriendelijke systemen voor redactieprocessen. De deelnemers aan het project formuleren voor dit braakliggend terrein een praktijkgericht onderzoek. Doelstelling Dit onderzoek wil antwoord geven op de vraag: Hoe kunnen bewezen en nieuw te ontwikkelen technieken uit het domein van 'natural language processing' een bijdrage leveren aan de automatisering van een nieuwsredactie en het journalistieke product? 'Natural language processing' - het automatisch genereren van taal - is het onderwerp van het onderzoek. In het werkveld staat deze ontwikkeling bekend als 'automated journalism' of 'robotjournalistiek'. Het onderzoek richt zich enerzijds op ontwikkeling van algoritmes ('robots') en anderzijds op de impact van deze technologische ontwikkelingen op het nieuwsveld. De impact wordt onderzocht uit zowel het perspectief van de journalist als de nieuwsconsument. De projectdeelnemers ontwikkelen binnen dit onderzoek twee prototypes die samen het automated-journalismsysteem vormen. Dit systeem gaat tijdens en na het project gebruikt worden door onderzoekers, journalisten, docenten en studenten. Beoogde resultaten Het concrete resultaat van het project is een prototype van een geautomatiseerd redactiesysteem. Verder levert het project inzicht op in de verankering van dit soort systemen binnen een nieuwsredactie. Het onderzoek biedt een nieuw perspectief op de manier waarop de nieuwsconsument de ontwikkeling van 'automated journalism' in Nederland waardeert. Het projectteam deelt de onderzoekresultaten door middel van presentaties voor de uitgeverijbranche, presentaties op wetenschappelijke conferenties, publicaties in (vak)tijdschriften, reflectiebijeenkomsten met collega-opleidingen en een samenvattende white paper.
De effecten en de werkzame bestandsdelen van interventies in de openbare ruimte zijn nog weinig onderzocht doordat deelnemers vaak niet geregistreerd worden en het ontbreekt aan een praktisch toegepast en uniform meetinstrument dat vergelijking mogelijk maakt. Gemeenten en sportservice organisaties geven wel aan dat ze behoefte hebben aan monitoring en evaluatie zodat ze op dit thema kunnen bijsturen en opschalen. In dit project willen HAN, Team Sportservice, Clever Sports en twee gemeenten samen met buurtsportcoaches aan de slag gaan omdat zij vanuit gemeenten de taak hebben om meer mensen te laten bewegen in de buurt. Daarbij wordt een meetinstrument ontwikkeld voor effecten in de openbare ruimte. Dit gaat buurtsportcoaches en beleidsambtenaren helpen om samen dezelfde taal over de opbrengsten te spreken en leerervaringen uit te wisselen. Er worden drie interventies op acht plekken onderzocht. De projectresultaten zijn een gevalideerd meetinstrument waarvan het gebruik opgeschaald wordt naar andere gemeenten in het netwerk. Verder worden de opbrengsten van bewegen in de openbare ruimte in een rapportage opgeleverd, waarbij ook aandacht is hoe de opgehaalde opbrengsten gezien worden door professionals in andere beleidsdomeinen. Tot slot helpt dit project de HAN om hun kennis over effecten van sport bij toekomstige evaluaties in te zetten.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool