Peerreview is een leeractiviteit waarbij studenten elkaar feedback geven. Uit onderzoek blijkt dat peerreview een leerproces effectief kan ondersteunen, maar alleen als het goed wordt georganiseerd. De onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology doet daarom onderzoek naar de effectieve inzet van peerreview in leerprocessen. In deze factsheet gaan we in op het organiseren van peerreview. Dit wordt ook wel scripting van peerreview genoemd. Ons onderzoek heeft een script met zeven stappen opgeleverd. In deze factsheet worden de stappen beschreven. Daarbij wordt per stap aangeven wie wat doet op welke manier, en waar dat plaatsvindt.
De opleiding Business studies (BBS) organiseert het afstudeerproces via afstudeerkringen. De opleiding ervaart problemen bij het op gang brengen en productief maken van het samenwerkend leren tijdens de kringbijeenkomsten en daarbuiten. Daarnaast liggen er vraagstukken rondom het effectief inzetten van technologie om het samenwerkend leren binnen en buiten de kringbijeenkomsten te ondersteunen. Doel van dit onderzoek is het ontwerpen en testen van een (prototype)script van een effectieve inzet van samenwerkend leren binnen de met technologie ondersteunde afstudeerkringen. In dit rapport komen het vooronderzoek, de ontwerpfase en de evaluatiefase aan bod.