As labour is becoming more and more knowledge controlled, it also getting closer to the individual person. We sometimes seem to forget this. To an increasing extent it is becoming a part of oneself and therefore of the personal identity. The increasing humanization of labour asks for an HRM-policy and an organizational context in which the individual is able to identify with the organization, colleagues, customers/clients and product. Heterononimous or abstract organizations, organizations in which the employees and civilians have been reduced to numbers and in which there is no real consideration for the individual differences, have to make way for organizational structures in which the individual feels (self) responsible again. The future lies with personal, tribally inspired organizations in which managers will be leaders and where employees and managers can show social commitment. Images like that of: the egocentric boss who by making swift career moves avoids responsibility for employee/co-worker and customer/client; of colleagues taking the day off without consultation or who are putting their phone through to someone else without saying so beforehand, meeting rooms which are not being cleaned up after use and the image of a Xerox machine not being refilled up with paper by anyone, are all too frequently dismissed as not being part of productivity.
DOCUMENT
Steven Vos werd in 2013 benoemd tot lector bij Fontys Hogescholen. Sinds 2015 combineert hij dit met een aanstelling als deeltijd-hoogleraar bij de TU Eindhoven. Hij is een bruggenbouwer die mensen weet te inspireren en te enthousiasmeren om hun grenzen te verleggen om het maatschappelijke vraagstuk rondom een ongezonde leefstijl (en de toenemende sociale ongelijkheid hierbij) en preventieve gezondheid aan te pakken. Steven is een visionair wat betreft de integrale benadering die nodig is op het snijvlak van disciplines. Dit heeft geresulteerd in een multidisciplinair lectoraatsteam van docent-onderzoekers, een sterke zichtbaarheid in regionale en (inter)nationale netwerken, een vanzelfsprekende integratie van onderwijs en onderzoek, intensieve en langjarige partnerships met werkveldpartners, en stabiele samenwerkingen met andere lectoraten en kennispartners. Hij wordt (regionaal en (inter)nationaal) gezien als een voorloper wat betreft het vormgeven van praktijkgericht onderzoek binnen hogescholen en de samenwerking tussen disciplines, tussen onderzoekers en professionals in het werkveld, en tussen hogescholen en universiteiten. De drie bijgevoegde aanbevelingsbrieven onderstrepen de verbindende en innoverende kracht van Steven als lector en zijn impact. Steven Vos heeft een heldere visie naar de toekomst en is mede daarom landelijk agendabepalend. Hij is een inspirator die zich enerzijds richt op grote maatschappelijke uitdagingen en vergezichten die een langjarig perspectief vragen, maar anderzijds met twee voeten in de klei staat en samen met anderen aan de slag gaat in de wijken om bottom-up veranderingen in gang te zetten. Daarnaast, en zo mogelijk nog belangrijker, speelt hij een grote rol in het faciliteren van praktijkgericht onderzoek. De wijze waarop hij samen met zijn instituutsdirecteur een duurzaam systeem heeft weten uit te bouwen voor het praktijkgericht onderzoek, in verbinding met het onderwijs en het beroepenveld, wordt momenteel gebruikt als inspiratie voor de verdere uitbouw van het onderzoeksbeleid binnen Fontys Hogescholen. De verschillende panels die zijn lectoraat beoordeelden als onderdeel van onderzoeks- en onderwijsvisitaties en verlengingsaanvragen zijn unaniem wat betreft deze unieke aanpak die resulteert in multiplicatoreffecten. Steven heeft zijn nek uitgestoken om samen met o.a. de Fontys dienst Onderwijs en Onderzoek voorwaarden te scheppen voor een betere inbedding van praktijkgericht onderzoek binnen Fontys Hogescholen (ethische toetsing, research datamanagement, open source publiceren, …). Hij is ook nadrukkelijk betrokken in de ontwikkeling naar Centers of Expertise als onderdeel van de strategie “Fontys for Society”, en is initiatiefnemer van de unieke samenwerking tussen vier kennisinstellingen in de Brainportregio (Fontys, imec, TNO en TU/e) gericht op de vitaliteit van werknemers. Landelijk is Steven een aanjager van het lectorenplatform Sport & Bewegen en speelt hij een cruciale rol in het alignment van de samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. Dit resulteerde onder meer in een nationale kennisagenda en gezamenlijk programmeren van onderzoek en onderzoekscalls. Steven Vos is als geen ander in staat om domeinen en disciplines met elkaar te verbinden. Met de Deltapremie kan hij zijn aanpak verder uitdragen als ambassadeur om op die manier anderen, bottom-up en top-down, te inspireren en een belangrijke impuls te geven aan het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken door middel van multidisciplinair praktijkgericht onderzoek.
Door een toename van de vergelijkingsmogelijkheden op internet is het voor bedrijven steeds lastiger om zich te onderscheiden van de concurrentie. Consumenten hebben een ruime keuze uit hoogwaardige producten en diensten en de leveranciers daarvan, waarover ze zich bovendien gemakkelijk positief of negatief kunnen uitlaten door middel van reviews. Bedrijven staan als gevolg van deze ontwikkelingen voor de uitdaging om consumenten op een andere manier aan zich te binden dan met hun core business: ze moeten excelleren in hun product- en dienstenaanbod en zich tegelijk op andere manieren onderscheiden van hun concurrenten. Het belang van een goed reputatiemanagement, inclusief een effectieve communicatiestrategie, is hiermee nog groter geworden. Aanleiding van dit project is de vraag van mkb-familiebedrijven in de hospitality-sector of hun status als familiebedrijf, en daarmee dus hun familie-identiteit, van toegevoegde waarde kan zijn voor het verstevigen van hun reputatie en hoe zij deze identiteit dan op een goede manier kunnen vertalen in de communicatie. Op dit moment is er nog weinig kennis over reputatiemanagement in het mkb. Bovendien ontbreekt het inzicht in hoe de familie hierbij betrokken kan of moet worden. In dit praktijkgerichte onderzoek naar de communicatiestrategie en het reputatiemanagement van familiebedrijven, werkt het lectoraat Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim samen met Hogeschool Saxion, Nyenrode Business Universiteit, Koninklijke Horeca Nederland, JongRECRON en twaalf mkb-familiebedrijven. Doelstelling is het verwerven van kennis van en inzicht in identiteitscommunicatie als onderdeel van het reputatiemanagement van mkb-familiebedrijven. Het beoogde resultaat is een instrument waarmee familiebedrijven communicatiebeleid kunnen ontwikkelen dat past bij hun stakeholders, dat stevig geworteld is in de identiteit van het bedrijf en dat draagvlak heeft bij alle betrokkenen. De projectresultaten komen via de onderzoeks- en onderwijspartners en de brancheorganisaties ook ten goede aan een breder werkveld en aan het onderwijs binnen en buiten de hogescholen.
Lectoraat, onderdeel van NHL Stenden Hogeschool