Het magazine Bouwen aan Binding belicht het essentiële thema van studentenwelzijn en binding. Dit magazine biedt een diepgaande kijk op hoe we het welzijn en de binding van onze studenten kunnen versterken, door de lens van actuele projecten zoals de Studentenwelzijnsmonitor en de SaP Radar Methode voor de inzet van Students as Partners, tot initiatieven voor inclusieve Studentsucces Centra. Het benadrukt het belang van een gemeenschap waarin elke student zich gewaardeerd, gehoord en ondersteund voelt. Bouwen aan Binding is gemaakt door leden van het Inholland Consortium NPO. In deze publicatie staan de complete interviews die biij het magazine horen.
DOCUMENT
Dit magazine, gevuld door leden van het Inholland Consortium NPO, belicht het essentiële thema van studentenwelzijn en binding. Door de lens van actuele projecten zoals de Studentenwelzijnsmonitor en de SaP-radar (voor de inzet van Students as Partners) tot initiatieven voor inclusieve Studentsucces Centra, biedt dit magazine een diepgaande kijk op hoe we het welzijn en de binding van onze studenten kunnen versterken. Het benadrukt het belang van een gemeenschap waarin elke student zich gewaardeerd, gehoord en onder- steund voelt.
MULTIFILE
Sinds het uitbreken van de coronapandemie zijn er toenemende zorgen over het mentale welzijn van studenten. Ook de binding van studenten met hun medestudenten en docenten staat onder druk. Om sociale binding en welzijn onder studenten te verbeteren, heeft de overheid middels het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) financiële middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen hebben mbo-, hbo- en wo-instellingen aanpakken ontwikkeld om binding en welzijn van studenten te bevorderen. Er is een grote variatie aan aanpakken ontwikkeld, waarvan de werking vaak nog onbekend is. Daarom wilden we in dit onderzoek achterhalen wat aanpakken, gefinancierd door NPO of anderszins, gericht op het vergroten van binding en welzijn succesvol maakt. Vervolgens wilden we werkzame elementen identificeren voor het vergroten van binding en welzijn. Om hier inzicht in te verkrijgen zijn focusgroepen georganiseerd met onderwijsprofessionals in het mbo, hbo en wo over de aanpakken die zij hebben geïmplementeerd om binding en welzijn van studenten te verhogen. Daarnaast zijn fishbowl-focusgroepen gehouden met studenten over wat in het onderwijs positieve of negatieve invloed heeft gehad op hun gevoelens van binding en welzijn. In de resultaten konden we zestien werkzame elementen onderscheiden die inzet vereisen op verschillende niveaus binnen onderwijsinstellingen. Door een integrale aanpak van binding en welzijn, met bijzondere aandacht voor de binding van studenten met hun docent en medestudenten, kunnen onderwijsinstellingen zo een positieve impact hebben op het welzijn van hun studenten.
LINK
The EU Maritime Spatial Planning Directive (MSPD) requires the member states (MS) to pursue Blue Growth while ensuring good environmental status (GES) of sea areas. An ecosystem-based approach (EBA) should be used for the integration of the aims. However, the MSPD does not specify how the MS should arrange their MSP governance, which has led to a variety of governance arrangements and solutions in addressing the aims. We analysed the implementation of the MSPD in Finland, to identify conditions that may enable or constrain the integration of Blue Growth and GES in the framework of EBA. MSP in Finland is an expert-driven regionalized approach with a legally non-binding status. The results suggest that this MSP framework supports the implementation of EBA in MSP. Yet, unpredictability induced by the non-binding status of MSP, ambiguity of the aims of MSP and of the concept of EBA, and the need to pursue economic viability in the coastal municipalities may threaten the consistency of MSP in both spatial and temporal terms. Developing MSP towards a future-oriented adaptive and collaborative approach striving for social learning could improve the legitimacy of MSP and its capacity to combine Blue Growth and GES. The analysis indicates, that in the delivery of successful MSP adhering to the principles of EBA should permeate all levels of governance. The study turns attention to the legal status of MSP as a binding or non-binding planning instrument and the role the legal status plays in facilitating or constraining predictability and adaptability required in MSP.
MULTIFILE
De toename van flexibel en gepersonaliseerd onderwijs zorgt voor uitdagingen op het gebied van sociale binding van studenten met elkaar, met de opleiding en met docenten. Een onderzoeksteam van onderzoekers en lectoren van vier hogescholen in Nederland is daarom nagegaan hoe gevoel van verbondenheid in leergemeenschappen bevorderd kan worden. Aan de hand van literatuur- en ontwerpgericht onderzoek is in acht leergemeenschappen geëxperimenteerd met het bevorderen van sociale binding. Deze leergemeenschappen bevonden zich in de domeinen Verpleegkunde, Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn, Management in de Zorg, Pabo en Voeding en Diëtetiek, zowel duaal,deeltijd als voltijd.Het onderzoek heeft de handreiking Sociale binding in online en blended leergemeenschappen opgeleverd, welke voor u ligt. De handreiking bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden de zeven ontwerpprincipes (gericht op inhouds-, houdings- en randvoorwaardelijke aspecten) waar de docent als facilitator mee aan de slag kan, toegelicht. De docent kan deze ontwerpprincipes toepassen om sociale binding in online en blended leergemeenschappen te bevorderen onder andere als er sprake is van flexibele studieroutes. Deze ontwerpprincipes zijn voorzien van praktische (ICT)tools en werkvormen. De ontwerpprincipes zijn breed inzetbaar. Het gaat om de volgende ontwerpprincipes:A. Elkaar leren kennenB. Vertrouwen en samenwerkenC. Gedeelde en gezamenlijke doelenD. Bereidheid om mee te doenE. Programma en instructiestrategieënF. Delen van informatie en kennisG. Hulpbronnen en randvoorwaardenDeel 2 bestaat uit een methodische verantwoording en onderbouwing van het uitgevoerde onderzoek waarop de handreiking is gebaseerd, een beschrijving van de resultaten en afsluiting met een conclusie, discussie en aanbevelingen voor verder onderzoek.Uit de experimenten bleek dat leergemeenschappen die nieuw opgestart werden of na een periode wisselden van samenstelling vooral kozen voor de ontwerpprincipes A. Elkaar leren kennen en B. Vertrouwen en samenwerken. Leergemeenschappen die langer actief waren kozen vooral voor C. Gedeelde en gezamenlijke doelen. Verder (longitudinaal) onderzoek is nodig om na te gaan in hoeverre de ontwerpprincipes en de rol van de facilitators toepasbaar zijn in andere domeinen (zoals techniek, economie).
LINK
De Faculteit Onderwijs en Opvoeding van Hogeschool van Amsterdam ontwikkelde, vanuit de wens tot harmonisatie van het curriculum en het bieden van flexibele leerpaden, twee gezamenlijke eerstejaarsmodules voor studenten van de pabo, tweedegraads lerarenopleidingen en pedagogiek. Hoewel deze brede opzet kansen biedt voor efficiëntere organisatie en voorbereiding op interprofessionele samenwerking, kan een brede module ook mogelijke negatieve impact op hebben op de binding van studenten met hun opleiding. Op basis van literatuur over binding (school engagement) werden interventies ontworpen gericht op drie componenten: participatie, identificatie en sociale verbondenheid. Denk aan het actief stimuleren en monitoren van aanwezigheid, het inzetten van samenwerkend leren in een blended design, en het toepassen van een social belonging-interventie. De toepassing van deze evidence-informed principes werd geëvalueerd met behulp van participatiedata en studentfeedback. Zowel fysieke als online participatie bleken voorspellend voor succes, hoewel blended inzet nog niet aantoonbaar tot extra rendement leidde. Studenten gaven aan een goede sfeer en samenwerking in de klas te ervaren. De aanpak lijkt daarmee voorzichtig passend te zijn voor de toegepaste context. De beschreven interventies bieden mogelijk ook aanknopingspunten voor andere instellingen die in brede of gedeelde curricula binding willen bevorderen.
DOCUMENT
BackgroundThe ROS1 G2032R mutation is the most common on-target resistance mutation in crizotinib treated ROS1-positive lung cancer patients. The aim of our study was to investigate resistance mechanisms in SCL34A2-ROS1G2032R positive Ba/F3 cells against second line treatment with lorlatinib.MethodsBa/F3 SLC34A2-ROS1G2032R cells were subjected to N-ethyl-N-nitrosourea (ENU) mutagenesis and clones were selected upon treatment with 1000 nM lorlatinib for 4 weeks. Resistant clones were analyzed for presence of on-target resistant mutations using Sanger sequencing. In addition, we generated subclones expressing SLC34A2-ROS1L2026M+G2032R and SLC34A2-ROS1L2026M in Ba/F3 cells. Sensitivity to ROS1 TKIs was determined by measuring cell viability and ROS1 phosphorylation. Molecular Dynamic simulations of the ATP binding pocket were performed for all ROS1 variants.ResultsThe ENU-screen of 41 lorlatinib resistant clones revealed one with a mutation in the kinase domain: L2026M. Cell viability assays of the ENU-induced resistant cell line and the Ba/F3 cells transfected with the mutant SCL34A2-ROS1 fusion gene constructs revealed a decreased sensitivity of SLC34A2-ROS1L2026M+G2032R cells for lorlatinib, crizotinib, entrectinib and repotrectinib compared to the single mutants. Consistent with these findings, we observed phosphorylation of ROS1 fusion protein in the double mutant cells which was not inhibited upon treatment with ROS1 TKIs. The single mutant cells showed as expected a clear reduction in phosphorylated ROS1 fusion protein . Molecular modeling to unravel the effect of the mutations demonstrated that the volume of the ATP-binding pocket was reduced in single and double mutants compared to wild type. The double L2026M+G2032R mutant displayed the smallest pocket.ConclusionsWe identified a novel on-target mutation after inducing lorlatinib resistance in SLC34A2-ROS1G2032R Ba/F3 cells. This SLC34A2-ROS1L2026M+G2032R cell line was also resistant to crizotinib, entrectinib and repotrectinib. The resistance can be explained by a smaller ATP binding pocket in the mutated ROS1 fusion protein preventing effective binding of the investigated TKIs.
DOCUMENT
With regard to the increasing global competition for highly-skilled labour, the group of mobile international students is becoming more and more prominent in the considerations of national policy-makers. One concrete idea is to develop policies in order to bind international students and foreign knowledge workers and make them valuable contributors to the country, economically but also in terms of social and cultural aspects. The Dutch government has put this issue on the agenda and emphasized their interest in binding international talent to the Netherlands. Therefore, it is crucial to learn about the factors, which are decisive in staying and going and which are particularly appealing or unappealing about the Netherlands. In order to contribute to this process, a study was done among international students, alumni, and staff at The Hague University of Applied Sciences. This study's findings have been validated and enriched by the results of a broader survey which has been conducted among the talented international students participating in the Nuffic NL4Talents conference of 4 February 2013 in The Hague. This study suggests that two principal reasons are relevant in residence decisions: career perspective and personal factors, such as having a Dutch partner or circle of friends. Additionally, a number of further factors seems to influence whether internationals want to stay in the Netherlands. All these factors are classified in four groups: those related to the Netherlands in general, to the region/city of residence, personal aspects and aspects related to the university. With regard to the Netherlands, appealing factors appear to be the standard of living, the socio-political environment in the Netherlands and the supposedly welcoming Dutch culture. There are, however, people - in particular those who cannot fully enjoy all rights of the EU citizenship - who feel underprivileged in terms of administrative procedures and in their everyday life in the Netherlands. When it comes to the regional aspects in The Hague, appealing factors are apparently the clean and safe environment to live as well as the availability of several offers for leisure time, including an attractive cultural agenda. Here, the housing situation - more precisely the cost and quality of accommodation - appears as a rather unappealing aspect. In terms of personal considerations, the family-friendly environment in the Netherlands has been rated as particularly appealing. Also having a Dutch partner or Dutch friends may encourage international students to stay and work in the Netherlands. The findings suggest, however, that international students are more embedded in an international circle of friends than linked with the locals. Only few respondents felt being actively excluded from Dutch circles, but a majority agrees that it is difficult to establish bonds with the local population. At the same time, it has been raised that international students voluntarily live in their expat bubble. Lastly, the university experience can contribute to retaining international students. Here, appealing factors were the international study environment which makes the foreign student feel at home, as well as the level and focus of education at The Hague University of Applied Sciences. By contrast, critical views have been raised in relation to a suggested lack of career counselling and support in learning the Dutch language at university. Based on these findings, the report concludes with some recommendations which might serve as a springboard to develop strategies to bind international talent. As the discussion of findings shows, the insights of this study can be validated by insights of a related study that has recently been conducted by Agentschap NL and the advice of the Social and Economic Council of the Netherlands. Based on the findings, the report concludes with a number of recommendations outlining how national, regional, local authorities as well as universities can help to retain more international talent in the Netherlands.
DOCUMENT
In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), gericht op het terugdringen van leervertragingen na de coronapandemie, heeft een consortium van mbo-, hbo- en wo-instellingen onderzoek gedaan naar de werkzame elementen in NPO-aanpakken gericht op het vergroten van binding en welzijn van studenten. Er zijn focusgroepen gehouden met zowel onderwijsprofessionals als studenten. Hieruit zijn zestien werkzame elementen naar voren gekomen die gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Daarnaast zijn er zes casussen uitgewerkt waarin de werkzame elementen toegepast worden in het onderwijs. Deze onderzoeksuitkomsten zijn verwerkt in interactieve website. Deze website, die tijdens de ORD wordt gepresenteerd, stelt onderwijsprofessionals in staat specifieke werkzame elementen te gebruiken om binding en welzijn in hun onderwijs te verbeteren. Tijdens de workshop zullen deelnemers actief aan de slag gaan met de website aan de hand van een casus uit de eigen praktijk. Met behulp van de werkzame elementen worden oplossingen ontworpen met als doel de sociale binding en welzijn van studenten in het eigen onderwijs te versterken.
DOCUMENT
Steeds meer onderwijs is flexibel en gepersonaliseerd. Dat zorgt voor uitdagingen rondom sociale binding van studenten onderling, met de opleiding en met docenten. Daarnaast wordt steeds meer onderwijs online en blended vormgegeven. Dit draagt bij aan de vraag: Hoe zorg je bij online en blended onderwijs dat mensen elkaar nog weten te vinden en te bereiken? De zone Flexibilisering van het onderwijs deed er onderzoek naar. Daar is een praatplaat en handreiking Sociale binding in online en blended leergemeenschappen uitgekomen. Hierin worden concrete ontwerpprincipes – voorzien van voorbeelden, werkvormen en (ICT-)tools – gepresenteerd.
MULTIFILE