Binnen het project Je Brein de Baas?! ‘Stress onder controle’ is onderzocht wat de ervaring van leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs is met het lespakket Je Brein de Baas?! ‘Stress onder controle’. De resultaten hiervan staan in deze factsheet.
DOCUMENT
Politici en feministes grijpen naar wetenschappelijke waarheden om hun politieke standpunten over emancipatie en ouderschap te onderbouwen. De één kiest voor traditioneel moederschap en verwijst naar de genen, de ander idealiseert de vrije keuze van mannen en vrouwen en vertrouwt op de maakbaarheid van de hersenen.
DOCUMENT
Voor de pianist en docent kan meer kennis van het brein van nut zijn. Traditionele leermethoden zijn vaak op verouderde psychologische modellen gebaseerd. Het brein wordt tegenwoordig als een ‘voorspeller’ gezien. Perceptie is de uitkomst van de voorspelling en de sensorische input. Beweging wordt aangestuurd door de voorspelling van de sensorische uitkomsten van de beweging. Behalve bewuste perceptie, beschikken wij ook over onbewuste perceptie waar de motoriek gebruik van maakt. Deze twee soorten perceptie zijn gelieerd aan twee soorten leren: procedural en declarative . Het muziekonderwijs houdt zich vooral met bewuste perceptie en expliciete kennis bezig, terwijl de motoriek juist gebruik maakt van onbewuste perceptie en impliciete, procedural kennis. Kennis van de neurowetenschap houdt de klassieke muziek een spiegel voor.
DOCUMENT
Ongeveer 1 op de 13 kinderen groeit op in armoede. Ongeveer 1 op de 5 huishoudens loopt een risico op problematische schulden. De stress die dat met zich meebrengt kan gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het brein van jonge kinderen. Voor de ontwikkeling van de hersenen zijn twee perioden extra belangrijk: de adolescentie en de eerste 1000 dagen vanaf de conceptie.Als je armoede tijdig herkent, bespreekt en aanpakt kan dat dus van groot belang zijn voor de ontwikkeling van een kind, zijn latere (school)loopbaan en uiteindelijk zijn functioneren als volwassene. Voor sociaal werkers, medewerkers in de kinderopvang, de jeugdgezondheidszorg en de kraamzorg is het echter niet altijd gemakkelijk om armoede te herkennen. En als je het al herkent, hoe breng je het onderwerp dan ter sprake?Om professionals hierbij op weg te helpen ontwikkelde de Werkplaats Sociaal Domein Twente een kennisvideo van ongeveer 18 minuten. De volgende onderwerpen komen daarin aan de orde; Hoe is de stress van armoede van invloed op de breinontwikkeling van het jonge kind? Hoe is de stress van armoede van invloed op het gedrag van ouders? Wat zijn mogelijke signalen van armoede als het onderwerp niet vanzelf ter sprake komt? Hoe ga je in gesprek over signalen van armoede? Welke verwijsmogelijkheden zijn er?
LINK
Bij de supermarkten van Jumbo werd het afgelopen jaar meer gestolen dan dat er winst werd gemaakt. Jumbo registreerde 60 procent meer winkeldiefstallen dan in 2022. Over de toename, en over het brein van de winkeldief, spreken we met consumentenpsycholoog Jeske Nederstigt.
LINK
Wereldwijd zijn er veel initiatieven op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) die gebruik maken van slimme algoritmen, die op basis van trainingsgegevens meer verbanden kunnen leggen dan voor een menselijk brein mogelijk is. Nu er meer AI in gebruik is, rijzen er zorgen over discriminatie van bepaalde individuen of groepen. Het aantal voorbeelden van AI die onbedoeld vooroordelen bevatten of om een andere reden tot oneerlijke uitkomsten leiden, neemt toe
DOCUMENT
An investigation into whether or not young people studying in higher education in the Netherlands have modified their download behaviour, in the light of a legal obligation to block The Pirate Bay (TPB) by Dutch Internet Service Providers (ISPs). In the lawsuit, it is argued that a blockade by the ISPs would be an effective measure to stop downloading from The Pirate Bay. In this study the target group was asked if they think that their download behaviour is modified by the blockade.
DOCUMENT