De wereld verandert in een razend tempo. Technologische ontwikkelingen hebben een grote impact op mens en maatschappij. Het verandert niet alleen onze manier van werken maar ook onze manier van leven. Steeds meer disciplines hanteren technologie als basis om in een professionele omgeving het werk kwalitatief beter, sneller en effi ciënter uit te voeren. Digitalisering, globalisering en informatisering maakt het mogelijk om plaats- en tijdonafhankelijk te studeren en te werken. Fontys Hogescholen speelt hier op in door tal van initiatieven te ondersteunen die gericht zijn op het volgen van deze en opkomende trends rondom technologische ontwikkelingen en de impact voor het onderwijs. Met het Fontys Objexlab zetten we deze beweging door. Opkomende technologieën zoals 3D printing en Robotica maken we graag toegankelijk voor collega’s. Andere instituten kunnen hiervan gebruik maken zodat zij hun onderwijs nog aantrekkelijker en actueler kunnen maken. In het najaar van 2014 zijn we gestart met het samenbrengen van collega’s van verschillende instituten en opleidingen om enerzijds deze nieuwe technologieen te leren en te ervaren, om daarna een stap te maken in het initiëren van ideeën en plannen om met deze kennis en vaardigheden onderwijsvernieuwing gezamenlijk vorm- en inhoud te geven.
MULTIFILE
Lectorale rede van Thomas Thijssen, uitgesproken op donderdag 18 november 2010.Bijten of versterken Hospitality en Business elkaar?
MULTIFILE
Tom van Weert argues that economic, societal and cultural developments in indus-trialized countries push for educational innovation. He sees Information and Communication Technology (ICT) as enabling factor of this innovation. His line of reasoning is the following. Knowledge intensive economies have a need for modern professionals with new qualifications. These professionals have to be able to produce concrete business results, but need also to contribute to essential business knowledge, needed to survive in a highly competitive and changing environment. Knowledge creation is becoming part of working and is therefore not anymore the exclusive right of research institutions. In this light, universities as breeding place of modern professionals, need to redefine their role in much more fundamental ways than simply continuing old practices by modern ICT means. A new educational paradigm is needed, integrating learning, working and knowledge creation. Situation based learning environments may be the materialization of this new paradigm.
The projectThe overarching goal of DIGNITY, DIGital traNsport In and for socieTY, is to foster a sustainable, integrated and user-friendly digital travel eco-system that improves accessibility and social inclusion, along with the travel experience and daily life of all citizens. The project delves into the digital transport eco-system to grasp the full range of factors that might lead to disparities in the uptake of digitalised mobility solutions by different user groups in Europe. Analysing the digital transition from both a user and provider’s perspective, DIGNITY looks at the challenges brought about by digitalisation, to then design, test and validate the DIGNITY approach, a novel concept that seeks to become the ‘ABCs for a digital inclusive travel system’. The approach combines proven inclusive design methodologies with the principles of foresight analysis to examine how a structured involvement of all actors – local institutions, market players, interest groups and end users – can help bridge the digital gap by co-creating more inclusive mobility solutions and by formulating user-centred policy frameworks.The objectivesThe idea is to support public and private mobility providers in conceiving mainstream digital products or services that are accessible to and usable by as many people as possible, regardless of their income, social situation or age; and to help policy makers formulate long-term strategies that promote innovation in transport while responding to global social, demographic and economic changes, including the challenges of poverty and migration.The missionBy focusing on and involving end-users throughout the process of designing policies, products, or services, it is possible to reduce social exclusion while boosting new business models and social innovation. The end result that DIGNITY is aiming for is an innovative decision support tool that can help local and regional decision-makers formulate digitally inclusive policies and strategies, and digital providers design more inclusive products and services.The approachThe DIGNITY approach combines analysis with concrete actions to make digital mobility services inclusive over the long term. The approach connects users’ needs and requirements with the provision of mobility services, and at the same time connects those services to the institutional framework. It is a multi-phase process that first seeks to understand and bridge the digital gap, and then to test, evaluate and fine-tune the approach, so that it can be applied in other contexts even after the project’s end.Partners: ISINNOVA (Italy), Mobiel 21 (Belgium), Universitat Politechnica deCatalunya Spain), IZT (Germany), University of Cambridge (UK), Factualconsulting (Spain), Barcelona Regional Agencia (Spain), City of Tilburg(Netherlands), Nextbike (Germany), City of Ancona (Italy), MyCicero (Italy),Conerobus (Italy), Vlaams Gewest (Belgium)
298 woorden: In the upcoming years the whole concept of mobility will radically change. Decentralization of energy generation, urbanization, digitalization of processes, electrification of vehicles and shared mobility are only some trends which have a strong influence on future mobility. Furthermore, due to the shift towards renewable energy production, the public and the private sector are required to develop new infrastructures, new policies as well as new business models. There are countless opportunities for innovative business models emerging. Companies in this field – such as charging solution provider, project management or consulting companies that are part of this project, Heliox and Over Morgen respectively – are challenged with countless possibilities and increasing complexity. How to overcome this problem? Academic research proposes a promising approach, namely the use of business model patterns for business model innovation. In short, these business model patterns are descriptions of proven practical solutions to common business model challenges. An example for a general pattern would be the business model pattern “Consumables”. It describes how to lock in a customer into an ecosystem by using a subsidized basic product and complement it with overpriced consumables. This pattern works really well and has been used by many companies (e.g. Senseo, HP, or Gillette). To support the business model innovation process of Heliox and Over Morgen as well as companies in the electric mobility space in general, we propose to systematically consolidate and develop business model patterns for the electric mobility sector and to create a database. Electric mobility patterns could not only foster creativity in the business model innovation process but also enhance collaboration in teams. By having a classified list of business model pattern for electric mobility, practitioners are equipped which a heuristic tool to create, extend and revise business models for the future.
Nederland streeft naar een volledig circulaire economie in 2050 (Rijksoverheid, z.d.). Bedrijven zullen hun activiteiten moeten organiseren in materiële kringlopen die de gehele levenscyclus bestrijken. Van afval is geen sprake meer. Hiervoor zijn nieuwe circulaire businessmodellen nodig die zich richten op samenwerking in de keten en waardebehoud in alle levensfases van producten, van ontwerp en productie tot gebruik en hergebruik. Mkb-bedrijven willen graag bijdragen aan de gewenste transitie naar een klimaatneutrale en circulaire economie. Het realiseren van een circulair businessmodel blijkt in de praktijk vaak lastig. Mkb-bedrijven die groeien hebben moeite met het vinden van bankfinanciering van hun circulaire ambities. Een belangrijke reden betreft de door banken moeilijk in te schatten risico’s die aan circulair ondernemen kleven. De toekenningswijze van financiering door banken is meer op zekerheden (activa) gebaseerd en minder op kasstromen. Dit werkt in het nadeel van mkb-bedrijven met circulaire verdienmodellen zoals Product-as-a-Service (PaaS), omdat hierbij de kasstromen uitgesteld zijn. Ook de ecosystemen waarin circulaire mkb-bedrijven dikwijls met elkaar samenwerken maakt de financiering ingewikkeld omdat samenwerking afhankelijkheid en daarmee risico betekent. Het doel van dit onderzoek is om de toegang tot bancaire financiering van mkb-bedrijven met circulaire businessmodellen met het verdienmodel PaaS te verbeteren door hen te helpen hindernissen weg te nemen. Voor dit project wordt een consortium gevormd onder leiding van het lectoraat businessmodellen van Saxion, met Hogeschool Rotterdam, Inholland en NHL Stenden, met banken ABN-AMRO en Rabobank, met kennisinstellingen Het Groene Brein en Sustainable Finance Lab, met ontwikkelingsmaatschappijen Innovation Quarter, Oost NL en Circulair Friesland en met mkb-bedrijven. Het consortium doet ontwerpgericht onderzoek naar het verbeteren van de financieringsmogelijkheden van circulaire businessmodellen. De resultaten worden breed toegankelijk gemaakt in de vorm van een concreet stappenplan en inspirerende praktijkcases voor mkb-bedrijven om hun bancaire financieringsaanvraag voor een circulair businessmodel tot een succes te maken.