Tijdens de eerste golf van de COVID-19 pandemie hebben veel revalidatiecentra hun zorg noodgedwongen anders in moeten richten en daarbij gebruik gemaakt van e-health. Dit heeft naast de borging van de voortgang van zorg ook veel kennis opgeleverd over zorginnovatie. De ervaringen van de patiënten van Basalt met zorg op afstand willen wij graag delen.
De complexe interactie tussen het beleid en de kwaliteit van registratiedata vormde tijdens de COVID-19-pandemie een uitdaging voor GGD-onderzoekers. Beleidskeuzen gericht op populatiespecifieke testlocaties en de selectieve registratieplicht van negatieve testresultaten leidden tot populatieverschillen in datakwaliteit. Populatieverschillen in de besmettingsgraad konden daardoor niet betrouwbaar worden vastgesteld. Dit belemmerde de ontwikkeling van relevante sturingsinformatie voor beleidsmakers in de publieke gezondheidssector. https://doi.org/10.1007/s12508-022-00358-7
BACKGROUND: The intensity of ventilation, reflected by driving pressure (ΔP) and mechanical power (MP), has an association with outcome in invasively ventilated patients with or without acute respiratory distress syndrome (ARDS). It is uncertain if a similar association exists in coronavirus disease 2019 (COVID-19) patients with acute respiratory failure.METHODS: We aimed to investigate the impact of intensity of ventilation on patient outcome. The PRoVENT-COVID study is a national multicenter observational study in COVID-19 patients receiving invasive ventilation. Ventilator parameters were collected a fixed time points on the first calendar day of invasive ventilation. Mean dynamic ΔP and MP were calculated for individual patients at time points without evidence of spontaneous breathing. A Cox proportional hazard model, and a double stratification analysis adjusted for confounders were used to estimate the independent associations of ΔP and MP with outcome. The primary endpoint was 28-day mortality.RESULTS: In 825 patients included in this analysis, 28-day mortality was 27.5%. ΔP was not independently associated with mortality (HR 1.02 [95% confidence interval 0.88-1.18]; P = 0.750). MP, however, was independently associated with 28-day mortality (HR 1.17 [95% CI 1.01-1.36]; P = 0.031), and increasing quartiles of MP, stratified on comparable levels of ΔP, had higher risks of 28-day mortality (HR 1.15 [95% CI 1.01-1.30]; P = 0.028).CONCLUSIONS: In this cohort of critically ill invasively ventilated COVID-19 patients with acute respiratory failure, we show an independent association of MP, but not ΔP with 28-day mortality. MP could serve as one prognostic biomarker in addition to ΔP in these patients. Efforts aiming at limiting both ΔP and MP could translate in a better outcome. Trial registration Clinicaltrials.gov (study identifier NCT04346342).
ADAS Kennisbank Advanced Driver Assistent Systems (ADAS) bepalen als een van de vier disruptieve automotive trends1 de komende jaren de automotive-branche. In de breedte van de branche –mkb-autobedrijven en -werkplaatsen, rijschoolhouders, verzekeraars, overheden, belangenorganisaties - bestaat het bewustzijn van de potentie en de impact van deze trend. Door de snelheid, waarmee deze ontwikkeling gepaard gaat, groeit de behoefte aan state of the art ADAS-kennis bij MKB-bedrijven in de automotive sector. Tevens vraagt de aard van deze disruptieve trend om interdisciplinaire samenwerkingen om de state of the art kennis te blijven ontwikkelen en om deze toegankelijk te presenteren. Met een consortium- bestaande uit MKB-ers en branche- belangenorganisaties- dat de breedte van de automotive-branche vertegenwoordigt, wil HAN-AR de behoefte aan ADAS kennis concretiseren en een kennisbank creëren waar onafhankelijke state of the Art ADAS kennis voor een breed netwerk toegankelijk wordt gepresenteerd. Doormiddel van dit onderzoek worden de ADAS kennishiaten in kaart gebracht en worden op basis daarvan nieuwe netwerken gevormd waarmee relevante en ontbrekende state of the art kennis wordt onderzocht. Het onderzoek moet leiden tot het uitbreiden van het ADAS netwerk dat zowel voor onderzoek als ook voor het automotive onderwijs komende jaren een prominente rol zal gaan spelen.
A continuation and update of the first ALT-ER project, which produced an app for early-years students that allowed them to express their feelings and tell stories related to pro-social and important developmental themes. This follow-up project will expand the software and themes, particularly in light of the COVID-19 pandemic, to reflect a wider range of experiences for young people.
Due to the existing pressure for a more rational use of the water, many public managers and industries have to re-think/adapt their processes towards a more circular approach. Such pressure is even more critical in the Rio Doce region, Minas Gerais, due to the large environmental accident occurred in 2015. Cenibra (pulp mill) is an example of such industries due to the fact that it is situated in the river basin and that it has a water demanding process. The current proposal is meant as an academic and engineering study to propose possible solutions to decrease the total water consumption of the mill and, thus, decrease the total stress on the Rio Doce basin. The work will be divided in three working packages, namely: (i) evaluation (modelling) of the mill process and water balance (ii) application and operation of a pilot scale wastewater treatment plant (iii) analysis of the impacts caused by the improvement of the process. The second work package will also be conducted (in parallel) with a lab scale setup in The Netherlands to allow fast adjustments and broaden evaluation of the setup/process performance. The actions will focus on reducing the mill total water consumption in 20%.