Het project Publieke Inkoop en Logistiek van het Onderzoeksprogramma Urban Technology loopt 1 jaar. Een mooi moment voor een terug- en vooruitblik. Wat hebben we gedaan? Met welke resultaten? En hoe gaan we verder?
DOCUMENT
Inkopen is een vak. Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint het en waar stopt het? Kopen bedrijven net zo in als consumenten? Wat zijn de verschillen? Dit zijn de vragen die u zich als lezer van dit boek kunt stellen.
LINK
Inkoopkennis en tools zijn gemaakt op basis van onderzoek bij grote bedrijven.
DOCUMENT
Inkoop bespreekt alle aspecten van een van de veelzijdigste functies binnen een bedrijf: de inkoopfunctie. In het boek worden een aantal factoren behandeld die bepalend zijn voor een succesvolle inkoop, zoals klanthouding, inkooporganisatie en -automatisering, informatievoorziening en flexibiliteit. Daarnaast wordt er ruimschoots aandacht besteed aan ontwikkelingen in het vakgebied zoals inkoopsamenwerking, outsourcing, e-procurement, supply chain management en duurzaam inkopen.
LINK
Als je veel diensten uitbesteedt, wordt de facilitaire prestatie in toenemendemate bepaald door het presteren van de gecontracteerde leveranciers. En omdie goed presterende leveranciers te selecteren en aan je te binden, is het vangroot belang dat facilitaire inkoop uitstekend presteert.
DOCUMENT
Van december 2022 tot en met mei 2023 hebben verschillende afstudeerders bij de Rijksoverheid dit thema verkend en verdiept. En ze hebben praktische handvatten geformuleerd voor de volgende stap in leveranciersmanagement voor de afdeling van hun afstuderen. In dit kennisboekje delen zij hun ervaringen. Ook hebben zij andere afdelingen geïnterviewd over hun ervaringen, wensen en plannen. Onderzoekers van het lectoraat Publieke Inkoop hebben die kennis gebundeld. Dit kennisboekje is een product bij de kennissessie Leveranciersmanagement bij de Rijksoverheid dat plaatsvond op 15 juni 2023. Het biedt je inzichten en praktische handvatten voor jouw volgende stap in leveranciersmanagement.
DOCUMENT
Facilitaire diensten worden steeds vaker uitbesteed. De motivatie om uit te besteden luidt dan: het produceren van facilitaire diensten behoort niet tot onze core business. Het is dan ook niet vreemd dat in de facilitaire wereld de regie-organisatie volop in de belangstelling staat. Maar gaat dit samen met een andere trend: prestatie-inkoop?
DOCUMENT
Paper for the WION - Werkgemeenschap Inkoop Onderzoek Nederland - 2015, 3rd version.Purchasing within Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) is important for the overall SME firm performance. However, purchasing within SMEs is not the same as purchasing within larger organisations and there is limited conclusive research on how to improve the purchasing performance of SMEs. This article describes research done by four bachelor students on the purchasing function within four Dutch manufacturing SMEs.
DOCUMENT
Het boek Mediaplanning verschaft snel inzicht in het gehele mediaplanningsproces: van mediabriefing, het selecteren van de mediumtypen aan de hand van de mediumbeoordelingscriteria, media- en planningsschema, budgetverdeling tot media-inkoop. Kennis van het mediaplanningsproces alleen is echter niet voldoende om daadwerkelijk een mediaplan op te stellen. Inzicht in de mediawereld met daarin de rol van het mediabureau, media-onderzoek en de processen voorafgaand aan de mediaplanning zoals marketing en marketingcommunicatie is essentieel. In Mediaplanning komen deze onderwerpen dan ook duidelijk en overzichtelijk aan de orde. Daarnaast wordt een actueel beeld geschetst van de verschillende mediumtypen (zoals tv, radio, print, out of home, internet, gaming, mobiele marketing en bioscoop) met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Mediabegrippen als GRP, bereik en frequentie worden uitgelegd aan de hand van voorbeelden. Tussen de hoofdstukken door is dit boek verrijkt met relevante artikelen en citaten om de lezer te inspireren. Daarnaast is ter illustratie een aantal mediacases uit de recente praktijk opgenomen.
LINK