Hoofdstuk in het Handboek Werken in de Wijk.
DOCUMENT
Jeugdwerkers werken vaker binnen interdisciplinaire buurtteams. Dat betekent een verschuiving van specialistische zorg naar een interdisciplinaire aanpak. Deze literatuurstudie onderzocht wat er bekend is over het bevorderen van interdisciplinaire samenwerking tussen jeugdwerkers.
MULTIFILE
Een training van 5 dagdelen. Het document beschrijft de inhoud per dagdeel, oefeningen en links naar filmpjes en informatie. De vijf dagdelen behandelen de volgende thema's:1. Het kennen van definities, typering en stigma, vroegsignalering en samenwerking2. Interdisciplinaire samenwerking rondom verward gedrag 3. Casuïstiekbespreking 4. Van crisis naar ontwikkeling 5. Casuïstiekbespreking waarin de ontwikkeling centraal staat
MULTIFILE
Deze publicatie bundelt ervaringen en geleerde lessen uit een pilot met twee interdisciplinaire leer- en opleidingsomgevingen vanuit het programma Utrecht Leert vernieuwend Opleiden (ULVO) in schooljaar 2024-2025. Deze twee leeromgevingen, in en rond vier PO- en VO- scholen in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn en Vleuten/De Meern, zijn een jaar lang gevolgd. De publicatie is opgebouwd rond zeven verhalen uit deze innovatieve, lerende praktijken, die de noodzaak, de uitdagingen en de opbrengsten van samen opleiden en leren, over de grenzen van het educatieve, sociale en pedagogische domein heen, illustreren. De centrale vraag in deze publicatie luidt: Hoe ontwikkelt de interdisciplinaire samenwerking tussen opleidings- en praktijkprofessionals en met studenten in het pedagogische, sociale en educatieve domein zich in, tussen en over de interdisciplinaire leer- en opleidingsomgevingen van ULVO?
DOCUMENT
De ambitie van kindcentra is om interdisciplinair samen te werken: onderwijs, kinderopvang en zorg samen. Dat vraagt om nieuwe vaardigheden van pedagogische professionals (leraren, pedagogisch medewerkers en zorgprofessionals). In dit rapport wordt geschetst om welke vaardigheden het gaat, van individuele professionals en van interdisciplinaire teams.
DOCUMENT
Wat kunnen open leeromgevingen voor jouw onderwijspraktijk betekenen? In het dynamische landschap van het onderwijs bieden omgevingen zoals living labs, hybride leeromgevingen en interdisciplinaire labs nieuwe mogelijkheden om samen te werken én te leren. Toch zorgen deze samenwerkingsvormen in onderwijswereld af en toe voor verwarring. Lectoraat Teaching en Technology wil met het magazine ‘Open leeromgevingen’, in deze wereld duiken en meer duidelijkheid geven.
DOCUMENT
Er is behoefte aan meer kennis en ondersteuning bij het implementeren van effectieve valpreventieinterventies in de wijk, waar ouderen zelfstandig thuis wonen. Omdat vallen een multifactorieel probleem is en er vele soorten valpreventie-interventies bestaan, is interprofessionele samenwerking gewenst. Door literatuuronderzoek en in focusgroep-bijeenkomsten met verschillende professionals is onderzocht wat bevorderende en belemmerende factoren zijn bij succesvolle interprofessionele samenwerking op het gebied van valpreventie, en welke strategieën effectief zijn. De belangrijkste conclusie is, dat voor het bevorderen van interprofessionele samenwerking coördinatie, communicatie en informatie cruciale factoren zijn. Daarnaast is ook uitwisseling van evidence based kennis en samenwerking met andere stakeholders belangrijk.
DOCUMENT
In dit artikel wordt een update gegeven van de ontwikkelingen rondom de samenwerking tussen Marynmount University en de Hanzehogeschool. Beide universities zijn als team een onderdeel van het COIL-project: een initiatief van de State University of New York waarin Amerikaanse universiteiten samenwerken met Internationale partners bij het ontwikkelen van Globally Networked Courses. Het Hanze-Marymount team zal een course ontwikkelen omtrent het thema Globalisering en zal binnen de Interdisciplinaire lijn van het Honours College geplaatst worden
DOCUMENT
Praktijk onderzoekende benaderingen hoe organisaties en samenwerkingsverbanden werken aan kennisproductiviteit
MULTIFILE