Er is de laatste dagen veel commotie over het nieuwe minimalistische logo van Juventus. De Italiaanse topploeg, met notabene als bijnaam de 'Oude Dame', koos voor een erg jong embleem dat meer wegheeft van het logo van een nachtclub dan van een 120 jaar oude voetbalclub. Het lijkt misschien een gewaagde keuze die de fans op hun achterste poten krijgt, maar als we het vanuit professioneel oogpunt bekijken is het helemaal niet zo’n onlogische zet.
DOCUMENT
In het project ’Duurzaam vlees, natuurlijk!’ werken veehouders, keurmerken, regionale en landelijke branche- en ketenorganisaties, consumentenorganisaties en WUR samen met de vier Groene Hogescholen (Aeres, HAS, Inholland, VHL) aan een roadmap voor het meten, opwaarderen en communiceren van duurzaamheid in de veehouderij vanuit een integrale benadering. De voorliggende rapportage is het resultaat van de activiteiten in Werkpakket 1: Inventarisatie van duurzaamheidskeurmerken en logo’s in de vleesproducerende sector in Nederland, met expliciete aandacht voor blinde vlekken in het meten van duurzaamheidaspecten, ontwikkelvragen m.b.t. de communicatie richting afnemers/consumenten, en het inzichtelijk maken van de spanningsvelden. Daarbij horen ook eerste aanbevelingen voor verrijking van keurmerken t.b.v. werkpakket 2, waarbij in werkpakket 2 wordt ingezoomd op methoden, toepasbaarheid en eventuele verbindingen tussen keurmerken.
DOCUMENT
'Corporate designmanagement' is een vlot geschreven en zeer overzichtelijk standaardwerk op het gebied van corporate designmanagement. Een sterke visuele identiteit is voor een organisatie een doeltreffend middel om zich te positioneren en te profileren. Voorwaarde is wel dat de visuele identiteit duidelijk wordt geregisseerd. Corporate designmanagement zorgt daarvoor. Dit boek daagt de lezer uit om een eigen visie op corporate design te ontwikkelen en om deze visie in de praktijk vorm te geven. Niet alleen krijgt de lezer een heldere uitleg van begrippen als identiteit, imago, huisstijl, brands, merkbouw en design audit. Ook wordt beschreven hoe deze begrippen succesvol kunnen worden toegepast. En hoe een huisstijl van een organisatie wordt ontwikkeld en gemanaged. In deze herziene druk is er meer aandacht voor het verschil tussen basiselementen zoals logo, kleur, typografie en beeld en toepassingsgebieden oftewel de dragers van de huisstijl. Denk hierbij aan brochures, websites en natuurlijk visitekaartjes. Ook zijn er meer cases en checklists toegevoegd. 'Corporate designmanagement' is niet alleen een zeer toegankelijk en compleet studieboek, maar bewijst ook in de praktijk goede diensten.
DOCUMENT
Full text via link. ‘U heeft voor ons een boekje geschreven, waar wij graag een zin uit verwijderd hebben.’ Ik heb een woordvoerder van het ministerie van VROM aan de lijn. Het is september 2008, een maandje nadat minister Vogelaar is gesneuveld. Haar ambtenaren hebben blijkbaar bedacht dat er geen enkele tekst met hun logo de deur uit mag die ze niet minutieus hebben nagelezen.
LINK
In dit onderzoek is nagegaan of respondenten het Ik Kies Bewust-logo en de achtergrond van dit logo kennen. Ruim de helft van de respondenten heeft geen kennis van de oorsprong van het logo. Bovendien blijkt dat men sceptisch wordt naarmate men meer weet van de achtergrond van het logo. De mogelijke negatieve implicaties die dit heeft worden in het artikel besproken
DOCUMENT
The current food environment in The Netherlands is considered obesogenic. Eighty percent of the products in supermarkets are unhealthy. The Wheel of Five is the well-established, science-based Dutch food-based dietary guideline (FBDG) developed to stimulate healthier choices. In addition, simple directions on food packaging, such as front-of-package (FOP) health logos, could also be helpful. However, these tools should be in line with each other, in order not to confuse the consumer. To study this, we evaluated two FOP nutrient profiling systems (NPSs) for their alignment with the Wheel of Five: Choices five-level criteria and Nutri-Score. For this, a small but representative sample of 124 products was selected from the Dutch food composition database (NEVO). For these products, the scores for Choices and Nutri-Score were calculated using the published criteria, whilecompliance with the Wheel of Five was established by using the criteria from Netherlands Nutrition Center (NNC). The Wheel of Five food groups were used to categorize the products. Differences between the Wheel of Five and Choices are smaller than with Nutri-Score, concluding that Choices ismore consistent with the Wheel of Five and might be an attractive alternation for a FOP health logo on the Dutch market.
DOCUMENT
LINK
In addition to helping consumers make healthier food choices, front-of-pack nutrition labels could encourage companies to reformulate existing products and develop new ones with a healthier product composition. This is the largest study to date to investigate the effect of a nutrition logo on the development of healthier products by food manufacturers. The results indicate that the Choices logo has motivated food manufacturers to reformulate existing products and develop new products with a healthier product composition, especially where sodium and dietary fiber are concerned.
LINK
An array of studies has shown that games can be suitable for marketing communication - but that not all game genres can be expected to be equally successful in generating advertising effects. Since the game task in shooter games requests players to strictly focus on objects that can pose a threat, that game genre seems especially problematic for in-game advertising. Subliminal communication can theoretically be expected to overcome (part) of that problem. Therefore, our experimental study (N = 143) focuses on marketing communication effects of subliminally presented brand logos. We aim to find out (i) whether subliminal marketing communication causes recognition effects and (ii) whether pictorial logos differ from textual logos in the size of the effect they generate. This way we can shine a light on the message processing mechanisms that are foundational to subliminal message effects. The results of our study show that subliminally presented brand logos do have a communicative potential: the recognition effects are significant. Besides, our study indicates that pictorial logos have a greater propensity to subliminally communicate than textual logos.
DOCUMENT
In 2008, the Choices International Foundation developed its logo criteria, identifying best-in-class food products. More advanced, global and graded nutrient profiling systems (NPSs) are needed to substantiate different national nutrition policies. The objective of this work was to extend Choices NPS to identify five levels of the healthiness of food products, so that the Choices NPS can also be used to support other nutrition policies, next to front-of-pack labelling. Based on the same principles as the previous logo criteria, four sets of threshold criteria were determined using a combination of compliance levels, calculated from a large international food group-specific database, the Choices logo criteria, and WHO-NPSs developed to restrict marketing to children. Validation consisted of a comparison with indicator foods from food-based dietary guidelines from various countries. Some thresholds were adjusted after the validation, e.g., because intermediate thresholds were too lenient. This resulted in a new international NPS that can be applied to different contexts and to support a variety of health policies, to prevent both undernutrition and obesity. It can efficiently evaluate mixed food products and represents a flexible tool, applicable in various settings and populations.
LINK