De culturele industrie staat onder druk. De subsidiënten en de sponsors trekken zich terug. De vraag is hoe Oerol zonder verlies aan identiteit nieuwe verdienmodellen kan introduceren op de volgende edities. Oerol trekt in 10 dagen 55.000 bezoekers waarvan er 25.000 het paspoort kopen waarmee toegang tot de koop van tickets mogelijk is. Dit aantal moet omhoog kunnen. Tevens veronderstellen wij dat de bezoeker niet bewust is van het risico die de particuliere organisatie van Oerol loopt bij iedere editie. In het rapport staat een analyse van de situatie waarbij de programmering- piramide alsmede de customer life-time value theorie wordt ingepast en aanbevelingen van verdienmodellen.
DOCUMENT
This project focussed on the way in which images were used on Instagram to connect to the Oerol festival 2017 in the sense of ‘presencing’ (cf Meese et al., 2015). The case study is part of a PhD project that focuses on liveness in the mediatised experience of cultural events/festivals. Liveness is understood as being connected through media to events that matter to us as they unfold (cf. Vianello, 1985; Couldry, 2004; Auslander, 2012). Oerol is an ideal case to study how liveness is constituted during a cultural event.Oerol is an annual festival for theatre, dance, street theatre, art and music that takes place during ten days in June on the island of Terschelling. Since performances are created or adapted specially for the unique natural locations where they are carried out (beaches, woods, dikes, barns, streets, etc) this case provides an interesting surrounding to explore the relation between presence and liveness. The festival attracts about 50.000 visitors each year.
MULTIFILE
Het lectoraat Media Business van de Hogeschool InHolland heeft bij verschillende podia en festivals onderzoek gedaan naar allerlei uitdagingen waar een moderne culturele organisatie zich vandaag de dag voor geplaatst ziet. Strategische marketing, klantenbinding, fondsenwerving, draagvlakverbreding. De resultaten van en ervaringen met verschillende onderzoeken zijn 'opgeschaald' en vertaald in een toolkit die op Eurosonic Noorderslag wordt gepresenteerd.
DOCUMENT
Deze aanvraag betreft de productie van een viertal experimenten, uitgevoerd in samenwerking met MKB partners, op gebied van interactive storytelling voor 360 graden media. In deze video-experimenten gaat het om het testen van elementen voor de nieuwe beeldtaal, die vereist is voor 360 graden film. Gedurende de looptijd van het project worden drie symposia georganiseerd waarop alle betrokkenen de studies bespreken. Naast MKB hebben ook de omroepen VPRO en AVRO/TROS zich aan dit voorstel verbonden, alsmede de VU, UvA,TU Delft en de Nederlandse Filmacademie.