In dit artikel ligt de focus op sparen als middel om risico's te vermijden, met speciale aandacht voor financiële risico's tijdens de oude dag, in Nederland in de periode 1881-1940.
DOCUMENT
Dit artikel is een reactie op een eerder artikel van Peter de Waard. De laatste vind dat sparen immoreel is.
DOCUMENT
Het consumentenvertrouwen is laag waardoor er (te) veel gespaard wordt.
DOCUMENT
Smartbot is een majeur INTERREG IVa EDR project dat is geïnitieerd door Kiemkracht, de innovatie alliantie van de Nederlandse Akkerbouw. Smartbot, AgroBot, is de ontwikkeling van een nieuwe generatie precisielandbouw autonome robots die door gebruik van slimme sensortechnologie complexe opgaven zelfstandig kunnen uitvoeren. Het uiteindelijke doel is een generatie landbouwwerktuigen te ontwikkelen die zowel de bodem sparen, een landschap creëren waar de menselijke maat weer terug is en de kwaliteit van gewas en oogst verbeteren zonder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.
DOCUMENT
De reclasseringswerker komt in de dagelijkse praktijk soms voor morele dilemma‟s te staan. Een moreel dilemma ontstaat wanneer essentiële waarden met elkaar in strijd zijn en de keus voor de ene waarde het realiseren van de andere waarde onmogelijk maakt. Oplossen, in de zin van „de kool en de geit sparen‟ is niet mogelijk, anders was het geen dilemma. Erin blijven hangen omdat je de keus voor het ene niet kan verkiezen boven de keus voor het andere is evenmin mogelijk. Je moet handelen en tot een keus komen. Welke keus? En hoe kom ik tot een besluit? Deze vraag kan je systematisch bespreken, met collega‟s of werkbegeleider. Hoe doe je dat? En waarom is dat belangrijk?
DOCUMENT
In de coronacrisis zet iedereen zijn beste beentje voor. Het is belangrijk om juist nu teamleden te vragen goed te observeren en die observaties ook vast te leggen. Niet om dat direct in het team aan de orde te stellen, maar om dit op te sparen tot een moment dat er sprake is van iets rustiger vaarwater. Dan kunnen we stilstaan bij de dingen die geleerd kunnen worden van deze periode en van de inzichten die dat opgeleverd heeft.
MULTIFILE
De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
DOCUMENT
Onderzoeksrapport van het lectoraat Toegankelijkheid van het Recht over de toegang tot basisbehoeften van Oekraïense ontheemden in Nederland in Nederland.
DOCUMENT