Column op www.mkbservicedesk.nl voor MKB'ers die willen voldoen aan social return voorwaarden in aanbestedingen.
DOCUMENT
Artikel op www.mkbservicedesk.nl met tips voor MKB'ers waardoor zij beter aan social return voorwaarden in aanbestedingen kunnen voldoen en waardoor hun concurrentiepositie verbetert.
LINK
Sinds de decentralisaties in het sociaal domein ervaren zorgaanbieders veel (administratieve) last van aanbestedingen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015). In de afgelopen jaren is gepoogd om die last te verminderen, onder andere door standaardisering en het aanpassen van de Wmoregelsvoor aanbesteden. Deze maatregelen dragen bij aan vereenvoudiging van de processen, maar lossen niet het onderliggende probleem op dat zorgaanbieders ervaren. Namelijk dat gemeenten te veel eisen stellen, waarvan het nut niet altijd duidelijk is. Zorgaanbieders willen in gesprek. Dat gesprek vindt weliswaar plaats,maar zorgaanbieders zien de resultaten vervolgens niet terug in het bestek. Dit leidt ertoe dat de gemeente niet altijd als een betrouwbare partner wordt gezien. In deze bijdrage laten de auteurs zien op welke wijze de gemeente in Wmo-aanbestedingen kan werken vanuit vertrouwen, dialoog en partnerschap.
MULTIFILE
Het inrichten van een arbeidspool vraagt veel uithoudingsvermogen van ondernemers. Er is een leading ondernemer nodig. Commitment van de gemeente bij de arbeidspool is cruciaal. De continuiteit van de arbeidspool is afhankelijk van de projecten die bedrijven inbrengen.Onderzoek naar arbeidspools van MKB’ers die gezamenlijk willen voldoen aan verplichtingen vanuit social return in aanbestedingen en vanuit de Participatiewet/Quotumregeling. Het onderzoek richtte zich zowel op de juridische aspecten van de inrichting van een arbeidspool als op de ervaringen van ondernemers. De coöperatie was een van de vormen die centraal stond in dit onderzoek.
De overheid speelt als opdrachtgever en inkoper een belangrijke rol in het circulair maken van de Nederlandse economie. Circulaire inkoop door de overheid komt echter maar langzaam van de grond en vormt nog steeds slechts een klein deel van de totale inkopen van de overheid. Uit gesprekken met circulaire MKB-bedrijven en een uitgevoerde enquête blijkt dat er verschillende barrières zijn om als circulaire ondernemer met succes in te schrijven op aanbestedingen van de overheid. Niettemin zijn er ook succesvolle inschrijvingen van circulaire ondernemers. Als eerste stap in het realiseren van méér circulair aanbesteden en het daartoe verbeteren van de match tussen mkb en overheid, is het doel van onderhavig onderzoek om in kaart te brengen wat de kritische succesfactoren zijn ten aanzien van circulair aanbesteden én van het inrichten van een learning community rond dit thema. Na deze inventarisatie zal vervolgonderzoek nodig zijn voor het verder vormgeven van de learning community en het verzamelen van best practices. Het ultieme doel van de onderzoekslijn is om te komen tot een ontwerp van een raamwerk voor circulair aanbesteden in de regio, dat handvatten en ‘best practices’ bevat, zodat een werkbare aansluiting kan ontstaan tussen het circulaire mkb en de aanbestedingspraktijk van decentrale overheden, zowel inhoudelijk als in het proces. Dit zal resulteren in méér circulair aanbesteden, wat bijdraagt aan het bereiken van de doelstellingen zoals beoogd door de overheid in ‘Nederland circulair in 2050’.
De bouwsector heeft een flinke opgave vanuit zowel het Grondstoffenakkoord als het Klimaatakkoord, vanwege het grote aandeel minerale stromen dat in de sector wordt gebruikt met bijbehorende CO2-emissie. Vanuit een circulaire economie neemt de vraag naar hernieuwbare materialen toe, waarbij eigenschappen van de producten dienen te voldoen aan normen en eisen vanuit de markt. Dit betreffen bijvoorbeeld eisen ten aanzien van sterkte, afwerking, brandveiligheid en samenstelling. Maar ook steeds vaker worden eisen gesteld ten aanzien van een duurzame productieketen en mogelijkheden voor hergebruik. De ontwikkeling van materialen en producten waarbij mineraal gewonnen grondstoffen en/of grondstoffen met een hoge CO2-emissie (zoals cement) worden vervangen door duurzaam herwonnen grondstoffen heeft sterk de aandacht. Vanuit de watersector kunnen aanzienlijke volumes grondstoffen worden herwonnen. Echter, voor veel grondstoffen geldt dat de kennis en ervaring daarvan met de toepassing in de bouwsector nog gering is. Saxion heeft vanuit de markt de vraag ontvangen nader onderzoek te doen naar de ontwikkeling van een duurzaam en biobased bouwmateriaal op basis van biomassa (m.n. hennepvezel en/of herwonnen kurk), herwonnen kalk (grondstof vanuit de drinkwaterwereld) en de nieuwe grondstof Kaumera (grondstof vanuit de afvalwaterzuivering). Dit materiaal kan in potentie worden toegepast als pleisterwerk, vloerafwerking en als basis voor bouwblokken. Dit als vervanger van stucwerk, nieuwe afwerking vloeren en mogelijk vervanger van beton, kalkzandsteen of als alternatief op kalkhennep, waarin tot op heden mineraal gewonnen (hydraulische - NHL) kalk wordt gebruikt.