De afdeling communicatie van de gemeente Almere is begin 2012 de samenwerking aangegaan met het lectoraat crossmediale communicatie in het publieke domein (PubLab) van de Hogeschool Utrecht. Gezamenlijk is er een onderzoeksprogramma ontwikkeld waarmee de afdeling wil reflecteren op de communicatie van de organisatie en de aannames die hieraan ten grondslag liggen. Het onderzoeksprogramma moet zo een bijdrage leveren aan de verdere professionalisering en visievorming van de afdeling. Eén van de thema’s die in de gesprekken over de visie op de communicatie van de gemeente regelmatig opduikt is de ontwikkeling van een ‘communicatieve organisatie’. De bijdrage van de afdeling Communicatie zou erop gericht moeten zijn de communicatieve vaardigheden van de medewerkers te versterken om zo de organisatie als geheel communicatiever te maken. Op deze manier zou de communicatieprofessie het meest effectief bijdragen aan de organisatiedoelen. Met de ontwikkeling naar een organisatie waarin de verantwoordelijkheid voor communicatie breed is belegd en niet langer exclusief het domein is van communicatieprofessionals, speelt de afdeling Communicatie in op brede ontwikkelingen in de samenleving en alle mogelijkheden van online communicatie.
DOCUMENT
Om beter begrip te krijgen van wat er leeft en speelt in de omgeving van een organisatie is het cruciaal de interactionele context te onderzoeken waarbinnen bepaalde signalen over een crisis die nog niet acuut is worden afgegeven. Bepaalde actoren die crises kunnen signaleren en daarover anderen willen waarschuwen worden in dit artikel als 'crisismakelaars' opgevat. Veelal echter, zitten deze personen met bepaalde interactionele problemen om een crisis aan te kaarten. Ze moeten het hoofd zien te bieden aan bepaalde 'interactionele' uitdagingen en lopen het risico dat hun signaal niet doorbreekt. Bij een crisismakelaar is de nood om de kwestie te objectiveren groot, omdat hij van doen heeft met zijn individuele verantwoordelijkheid voor het aan de orde stellen van een probleem. Zo kan hem verweten worden zelf het probleem mede veroorzaakt te hebben door bijvoorbeeld onachtzaamheid, incompetentie of luiheid. Inzicht in de problemen van crisismakelaars kan communicatieprofessionals helpen beter te begrijpen en oog te hebben voor wat het effect is van wat crisismakelaars zeggen. Wat wordt er - al dan niet bewust - mee bereikt? Wij stellen het discursieve perspectief voor als een analytisch instrument dat hierbij behulpzaam kan zijn en laten de verdiensten ervan zien aan de hand van een paar illustratieve voorbeelden.
DOCUMENT
In dit paper vind je een toelichting op de Cirkel van Interactie, een aanpak die helpt bij het ontwerpen en uitvoeren van constructieve gesprekken tussen publieke organisaties en hun omgeving. Dit paper is geschreven voor (aankomend) professionals die gesprekken organiseren als onderdeel van participatieprocessen waar verschillende groepen betrokkenen, waaronder burgers aan deelnemen. Het kan gaan om bijeenkomsten met een klein of groot aantal deelnemers. De inhoud van dit paper is geschreven voor projectleiders, omgevingsmanagers en communicatieprofessionals van publieke organisaties of initiatiefnemers van een burgerinitiatief.
DOCUMENT
De Handreiking Discursieve Analyse, ofwel de ‘Discoursanalytische Bril’ (DaB) is een waardevol en praktisch instrument voor communicatieprofessionals. Het is een kennismaking met de discursieve benadering: het geeft een overzicht van stappen bij discoursanalyse, inzichten die deze analyse oplevert en de meerwaarde daarvan voor communicatieprofessionals. Ook wordt in de DaB een voorbeeld gepresenteerd van discoursanalyse in de communicatiepraktijk: de zaak-Vaatstra. De DaB is een samenwerking van het Lectoraat Communication & Sustainable Society (Hanzehogeschool Groningen), het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke domein (Hogeschool Utrecht) en Dienst Publiek en Communicatie Ministerie van Algemene Zaken.
DOCUMENT
Hoe kan een uitvoeringsorgaan als UWV communicatie effectief inzetten in de mix van beleidsinstrumenten? Hierover zijn vele onderzoeken en inzichten voorhanden, maar hoe maak je deze toegankelijk voor gebruik in de dagelijkse communicatiepraktijk? Deze vraag stond centraal in het onderzoek dat het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein in samenwerking met UWV heeft uitgevoerd. Het Communicatie Besluitvorming Instrument (ComBi) helpt bij de beleids- en omgevingsanalyse, de doelgoep- en gedragsanalyse en het bepalen van de strategische aanpak in een communicatie-ontwikkelproces. Het Communicatie Besluitvorming Instrument (ComBi 1.0) betreft een hulpmiddel om te komen tot een communicatieplan waar draagvlak voor is bij alle betrokken partijen. Daarnaast helpt het ComBi je om een communicatieplan te maken gericht op gedragsverandering bij de doelgroep. Wat is het doel van het ComBi? Samen met betrokken beleidsmedewerkers en uitvoerders onderzoeken hoe communicatie het beste kan bijdragen aan het behalen van een beleidsdoelstelling. Het instrument geeft inzicht in de complexiteit van invloeden waaraan de doelgroep blootstaat en helpt om aan te wijzen waar communicatie in dit geheel meerwaarde heeft. De uitkomsten zijn direct te verwerken in je communicatieplan of briefing.
DOCUMENT
Accountability krijgt toenemende aandacht van marketing- en communicatieprofessionals én onderzoekers. De vraag naar accountability kun je op verschillende wijzen benaderen. Zo hebben onderzoeksbureau Ipsos en het ‘Return on Creativity’ programma elk een ander vertrekpunt, maar ook raakvlakken
DOCUMENT
Het manusje-van-alles die teksten controleert, de agenda bewaakt, de website bijhoudt, socialemediakanalen moet monitoren: dat is jarenlang het leven van de gemiddelde communicatieprofessional. Logisch dat deze vaak met de handen in het haar zit, want hoe kan ik een rol spelen in de energietransitie? Waar kun je als communicatieprofessional meerwaarde bieden?
DOCUMENT
Boek horend bij rede uitgesproken tijdens de lectorinstallatie. Communicatie is een containerterm, waaronder marketing, informatie, dialoog en vele andere termen vallen. Er zijn vele definities van communicatie gegeven, die zich richten op het doorgeven van informatie en begrip van de ene person naar de andere. In simpele woorden is het een proces van het doorgeven van informatie, het delen van ideeën, opinies, feiten en waarden van een persoon naar een ander. Communicatie en gedrag zijn heel erg sterk verbonden, gedrag kan niet veranderen en zal niet veranderen zonder communicatie in welke vorm dan ook.
DOCUMENT
Purpose The purpose of this paper is to clarify which knowledge, skills and behaviors are used to describe excellent performance in professional communication. As the demand for talented communication professionals increases, organizations and educators need an empirically defined set of performance criteria to guide the development of (potentially) excellent communication professionals (ECPs). This research aimed to render a competence profile which could assist in the development of recruitment, training and development to develop relevant programs for high-potential communication practitioners. Design/methodology/approach This mixed-method research was approached in two phases: first, a series of focus groups (n=16) were held to explore work field perspectives resulting in a concept profile, and second, a series of expert panels (n=30) following the Delphi method were conducted to determine the extent of agreement with the findings. Findings Participants clarified that excellent performance is characterized by competences which transcend normative technical skills or practical communication knowledge. The five domains, 16 item ?SEEDS? competence profile describes that ECPs are distinguished by their compounded ability to be strategic, empathic, expressive, and decisive and to see patterns and interrelationships. Research limitations/implications Although a broad range of relevant professionals were involved in both phases, the study could be considered limited in size and scope. Research was conducted in one national setting therefore further research would be necessary to confirm generalizability of the results to other cultural contexts. Originality/value Although many competence frameworks exist which describe normative performance in this profession, specific criteria which illustrate excellent performance have not yet been identified. This competence profile clarifies characteristics which typify excellent performance in professional communication and can be helpful to educators and employers who wish to identify and create suitable training programs for ECPs.
LINK
Op 28 september 2017 is Annette Klarenbeek officieel benoemd als lector van de programmalijn ‘gesprek’ van het HU-lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab). In deze openbare les vertelde ze wat gespreksanalyse kan betekenen voor een succesvolle communicatiestrategie.
DOCUMENT