EuroSonic NoorderSlag (ESNS) actively engages with around 130 festivals across Europe as part of the ESNS Exchange program. As a leading partner in this initiative, ESNS aims to transition into a fully sustainable festival in the coming years. It recognizes its role in spearheading the sustainability aspect of the ESNS Exchange and the industry at large. However, the current lack of information regarding the industry's sustainability practices poses a challenge, leaving ESNS uncertain about the necessary steps to improve the market as a whole. The NHL Stenden Professorship Transformational Media, ESNS and the minor Music Management are collaborating on a joint project to address this issue. The project aims to assess the current state of sustainable practices in European Music Festivals and analyse how these festivals communicate their initiatives. Additionally, students in the Music minor program will create and test a prototype to encourage festivals to communicate about their sustainability activities.
MULTIFILE
De Festival Atlas: Filmfestivals 2017, geeft een overzicht en analyse van het landschap van filmfestivals in Nederland in 2017. Informatie over hoeveel festivals er waren, hoeveel filmprijzen er werden uitgereikt, welke social media werd ingezet en de verschillen tussen provincies is hierin terug te lezen
LINK
Een systematiek en een verdere afbakening. Data verzamelen over social media activiteiten van festivals.
LINK
Cultural festivals can attract cultural tourists, extend the tourist season and add vibrancy to the cultural scene. However, there is relatively little research on how festivals affect tourist experience of the destination or outcomes such as satisfaction or repeat visitation. This study used the Event Experience Scale to measure tourist experiences at three cultural festivals in Hong Kong – the Lantern Festival, Dragon Boat Festival and the Cheung Chau Bun Festival. The findings show that tourist experiences of these festivals are distinct, and they positively affect destination image and behavioural outcomes. Relative to permanent attractions and tours, festival experiences elicit stronger affective, conative and novelty responses. Festivals also convey a stronger impression of Hong Kong as a destination exhibiting Chinese and traditional culture, but less as a global city. The festival experience is associated with positive outcomes, namely greater satisfaction, intention to recommend and intention to return.
DOCUMENT
In the past two years [2010-2012] we have done research on the visitor experience of music festivals. We conducted several surveys asking festival visitors for demographic variables, taste in music, their motivation for visiting festivals, mentalities and the evaluation of the festival. We also asked for the use of social media before, after and during the festival. Results show that visitors using social media have a significantly different festival experience from users that do not use social media before, during or after the festival. Results on difference in festival satisfaction are mixed.
DOCUMENT
ZIJN DE HOOGTIJDAGEN VOOR FESTIVALS EN EVENEMENTEN VOORBIJ? IN ARTIKELEN IN DE VOLKSKRANT, HET PAROOL EN NRC NEXT WERD GESIGNALEERD DAT FESTIVALS EN ANDERE EVENEMENTEN STERK ONDER DRUK STAAN. DE HOGE CONCURRENTIE EN DE GEVOLGEN VAN DE FINANCIËLE CRISIS HEBBEN OOK OP DE EVENEMENTENBRANCHE HUN EFFECT NIET GEMIST. HISTORISCH GEZIEN, ZITTEN WE ECHTER NOG ALTIJD IN EEN WARE HAUSSE AAN FESTIVALS, MET EEN INCIDENTELE DIP ALS ER EEN EK IS OF ALS HET ZOMERWEER NIET MEE ZIT. VOLGENS KRUIJVER (2009) IS HET AANTAL FESTIVALS MET 3000 BEZOEKERS EN MEER IN DERTIG JAAR VERVIJFVOUDIGD, VAN 150 IN 1980 TOT 800 IN 2011. IN 2007 WAREN ER GEMIDDELD TWEE FESTIVALS PER DAG EN NOG STEEDS KOMEN ER JAARLIJKS NIEUWE INITIATIEVEN BIJ. VOORAL KLEINERE FESTIVALS ZORGEN VOOR VEEL NIEUWE IMPULSEN. EN OMDAT DE BUSINESS TO BUSINESS-MARKT VEEL KAN LEREN VAN PUBLIEKSEVENEMENTEN (EN VICE VERSA) EEN EXCLUSIEF INKIJKJE IN HET ONDERZOEK VAN HOGESCHOOL UTRECHT.
DOCUMENT
This paper attempts to extend the analysis of event effects by analysing the knowledge creation role of an Italian literary festival, the Festivaletteratura in Mantua. The festival uses its local network, consisting of cultural organisations, local firms, festival volunteers and civic organisations to develop and disseminate knowledge. This is linked to an (inter)national network of creative actors, including creative entrepreneurs and festival (ex) volunteers who help to focus attention on the event. The combination of the locally embedded network and an extensive international network are key to the development of the festival as a knowledge hub. In the analysis of such knowledge-based festivals, it is important to shift our focus from events as a happening at a specific moment in time, to their more permanent role as a creative hub embedded in a regional context.
LINK
De directe aanleiding voor het onderzoek naar festivalbeleving in 2009 was een vraag van de organisatie van het festival Highlands in Amersfoort aan het Crossmedialab. Men wilde weten hoe bezoekers het festival ervoeren en waardeerden. Dit sloot ook aan bij de onderzoekslijn naar de invloed van sociale media in verschillende contexten waarvan de festivalcontext er een van was. In de jaren daarna zijn door het Crossmedialab vergelijkbare empirische onderzoeken uitgevoerd bij Appelpop, Festival de Beschaving en Gluren bij de Buren. Dit rapport poogt een gedetailleerd verslag te geven van het onderzoek naar festivals dat in de jaren 2009-2012 werd uitgevoerd. Het bevat ook een gedetailleerde verslaglegging van de analyse van de resultaten. Hoewel het als een onafhankelijk rapport kan worden gelezen, kan het tevens worden gezien als een uitgebreide appendix van het CELL cahier Festivalbeleving (Van Vliet et al 2012).
DOCUMENT
Glastonbury, het theaterfestival in Avignon, North Sea Jazz, Sensation White, deDuitse oktoberfeesten, het carnaval in Rio en Venetië of de Mardi Gras in NewOrleans, de lancering van de nieuwste smartphone of gameconsole, de Fiesta inPamplona, plaatselijke talentenjachten, de May Day Cooper’s Hill Cheese Rollingand Wake, waarbij het de bedoeling is om van een steile heuvel achter eenrollende Gloucester kaas aan te rennen… Het kost tegenwoordig aanzienlijkemoeite om op een vrije dag niet ondergedompeld te worden in allerlei festiviteiten en evenementen. Festivals zijn hierin prominent aanwezig. Maar wat is een festival eigenlijk? Deze studie formuleert hier een antwoord op door het rijke landschap van festivals te schetsen en hoe dit te ontleden is in motivaties voor bezoek, de specifieke bouwstenen van een festival, het festivalDNA, en de plek waar het allemaal gebeurt: de festivalscape. Ondanks dat de laatste decennia het onderzoek naar festivals aanzienlijk is toegenomen is de bezoekersbeleving van festivals een onderwerp waar relatief weinig onderzoekers zich diepgaand mee bezig hebben gehouden. In het tweede gedeelte van dit boek staat beleving centraal, waarbij emotietheorieën worden besproken en allerhande belevingsmodellen en meetmethoden de revue zullen passeren om de weg vrij te maken voor een gerichte en onderbouwde analyse van de bezoekersbeleving, zoals de beleving van sfeer.
DOCUMENT
Festivals are nowadays a cultural, social, and economic force to be reckoned with. This study will offer an overview of the Dutch festival landscape, which has been lacking. There are commercial initiatives that target only a portion of the festival sector, and there are specific branch organisations or cultural funds that only cover the data of their members, for instance the Netherlands Film Fund reports on ten major Dutch film festivals in their annual Film Facts & Figures of the Netherlands. National institutes such as Statistics Netherlands (CBS) and The Netherlands Institute for Social Research (SCP) also lack substantial data on Dutch festivals.
DOCUMENT