Door beter gebruikt te maken van nieuwe digitale technologieën zouden fintechs een dominante rol verwerven in het financieel-monetair systeem, zo luidde de prognose. Deze revolutie is echter tot dusver uitgebleven in Nederland. In de praktijk blijken Nederlandse fintechs tegen zeven hindernissen aan te lopen waardoor deze transitie onvoldoende slaagt, aldus Jeroen Haans en Martijn van de Linden.
MULTIFILE
De zorgsector is de afgelopen jaren aan een ingrijpende verandering onderhevig geweest. De komst van marktwerking, het ontstaan van grotere zorginstellingen met meerder vestigingen en het persoonsgebonden budget hebben geresulteerd in een strakkere verdeling van de mensuren. Dit vergde vergaande aanpassingen van zorgverleners, die niet gevrijwaard bleven van hindernissen.
DOCUMENT
Voortschrijdende specialisatie, in combinatie met de toenemende complexiteit van zorgvragen, leidt mede ertoe dat een integrale aanpak vangezondheidsproblemen alleen gerealiseerd kan worden wanneer alle bij de behandeling betrokken zorgverleners onderling goed afstemmen en samenwerken. Onvoldoende communicatie en samenwerking tussen zorgverleners behoren tot de belangrijke oorzaken van medischemissers en incidenten. Zorgverleners zijn zich daarvan bewust maar de praktijkblijft weerbarstig. Lector dr. Stephan Ramaekers gaat in zijn rede in op de factoren en mechanismen die een goede besluitvorming, in samenspraak met depatiënt en in teamverband, verhinderenn hoe die hindernissen kunnen wordenweggenomen. Aan de hand daarvan zal worden belicht waar onderzoeken praktijkinnovatie in dit lectoraatop zijn gericht.
DOCUMENT
Voor een inclusief-coöperatief afstudeerproject van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening is een boekje geschreven. De auteurs zijn vier studenten van de Hogeschool Utrecht en twee medewerkers met een licht verstandelijke beperking van Reinaerde, tevens co-researchers van het onderzoek. Het boekje gaat over Gijs van Houten, een jongen met een licht verstandelijke beperking, die een week meeloopt op een hogeschool. Tijdens deze week leert hij nieuwe vaardigheden en loopt hij tegen een handvol hindernissen aan. In het verhaal is te lezen hoe hij deze uitdagingen aangaat en ervaart. “Gijs doet mee op een hogeschool” is geschreven naar aanleiding van de resultaten van het gelijknamige onderzoek. Hieruit bleek dat mensen met een licht verstandelijke beperking wel zouden willen participeren op een hogeschool, maar niet weten wat de werkzaamheden inhouden. Het boekje is speciaal ontwikkeld voor en door mensen met een licht verstandelijke beperking. Om het personage voor de lezers zo herkenbaar mogelijk te schrijven, hebben de co-researchers een groot aandeel gehad in het vormen van Gijs. Ook hebben zij geholpen met de invulling van de week, welke obstakels en overwinningen Gijs meemaakt, en op welke manier Gijs daarop reageert.
DOCUMENT
De klimaatcrisis raakt iedereen – maar mensen in een kwetsbare positie in het bijzonder. Het is een dure plicht voor sociaal werkers en anderen in het sociaal domein om ervoor te zorgen dat deze ‘kwetsbare groep’ gelijkwaardig onderdeel wordt van de oplossingen voor klimaatverandering. En dat de lasten van de klimaatcrisis eerlijker verdeeld worden. Dat is een belangrijke missie van het eco-sociaal werk. In deze bundel staan tien voorbeelden van eco-sociale praktijken. De initiatiefnemers, niet alleen sociaal werkers, zetten zich in voor mensen in een kwetsbare positie én voor een duurzame toekomst. Dat klinkt mooi – tegelijkertijd laten de voorbeelden zien hoe moeilijk en weerbarstig de realiteit van die eco-sociale praktijken kan zijn. De initiatiefnemers zijn actief op het gebied van energie, voedsel, groen-ontwikkeling, geestelijke gezondheidszorg of op het bredere terrein van duurzaamheid. We kijken steeds naar de aard ervan, hoe de omgeving en burgers bij hun praktijk worden betrokken en met welke hindernissen ze zich geconfronteerd zien. Aan het einde brengen we de inzichten samen in een synthese. Redactie: Richard de Brabander (lectoraat Ecosociaal werk Hogeschool Inholland), Jeanet de Jong (BPSW), Karijn van den Berg, Mirjam Andries en Marcel Ham (Movisie)
MULTIFILE
In het programma De Koplopers onderzoeken ze de eiwittransitie grondig. Deze aflevering richt zich op de psychologische en politieke hindernissen die we tegenkomen op de weg naar een dieet rijk aan plantaardige eiwitten. Antien Zuidberg, lector Design Methoden in Food aan de HAS green academy, presenteert hier over hoe men plantaardig voedsel aan de mens kan brengen.
LINK
In de maanden juli-december 2016 is door het lectoraat OER van Fontys Hogeschool ICT een onderzoek uitgevoerd om de volgende vraag te kunnen beantwoorden: Wat leidt tot c.q. is nodig voor een brede adoptie van delen van open leermaterialen en online cursussen en hergebruiken van open leermaterialen en cursussen door docenten in het bekostigde hoger onderwijs in Nederland? Bij 4 universiteiten en 6 hogescholen zijn totaal 55 semi-gestructureerde interviews afgenomen met docenten, bestuurders en ondersteuners. Onderwerpen die tijdens de interviews aan bod kwamen betroffen ambities met onderwijs, beleid, opvattingen over openheid in het onderwijs, motieven voor delen en hergebruiken, ervaringen met delen en hergebruiken, hindernissen die werden ondervonden, noodzakelijke randvoorwaarden en invloeden die geïnterviewden vanuit hun omgeving ervaren. Analyse van de interviews gaf de volgende resultaten: 1. Praktijken van delen en hergebruiken zijn erg divers qua openheid. Lang niet altijd zijn gedeelde leermaterialen toegankelijk voor iedereen, vaak ontbreekt een open licentie en processen als copyright clearing vinden niet altijd plaats; 2. Delen en hergebruiken van leermaterialen (al dan niet volledig open) gebeurt veel. Hierbij wordt vooral het bereiken van een hogere kwaliteit campusonderwijs nagestreefd; 3. Feedback op gedeelde materialen is cruciaal voor de motivatie van docenten om structureel materialen te delen; 4. Structureel delen en hergebruik binnen een instelling heeft meer kans van slagen wanneer het gekoppeld wordt aan andere beleidsthema’s zoals internationalisatie of aan onderwijsinnovaties zoals invoeren van blended leren; 5. Bij een aantal instellingen is sprake van zich ontwikkelend beleid op het gebied van open delen en hergebruiken van leermaterialen; 6. Docenten zijn onvoldoende bekend met aanwezigheid danwel inhoud van beleid; 7. De autonomie van de docent in het bepalen om met delen en hergebruiken aan de slag te gaan wordt als cruciaal gezien en als zodanig herkend en erkend, zowel door bestuur als door docenten zelf; 8. Delen en hergebruiken moeten uiteindelijk ten goede komen aan de student of een positief effect hebben op de efficiency van het onderwijs. Of en hoe dat daadwerkelijk gerealiseerd moet worden, is vaak nog niet duidelijk; 9. Docenten geven aan dat stimulering in termen van geld, tijd en ondersteuning essentieel is voor hen om tot structureel gedrag van delen en hergebruiken te komen. Tevens moeten voor hen de antwoorden op de what’s in it for me vraag duidelijk zijn; 10. Publiceren van MOOC’s wordt ervaren als een versneller voor de adoptie van open delen van materialen en cursussen binnen een instelling; 11. Acceptatie van open delen en hergebruiken op instellingsniveau, zich uitend in beleid dat vertaald is naar concrete activiteiten en richtlijnen, beïnvloedt brede adoptie ervan door docenten positief. Op basis van deze resultaten zijn de volgende aanbevelingen geformuleerd om brede adoptie van open delen en hergebruiken te realiseren binnen een instelling: 1. Maak de meerwaarde van open delen en hergebruiken duidelijk aan docenten; 2. Zorg bij deze verandering van de beeldvorming rondom open delen en hergebruiken bij docenten voor ondersteuning vanuit de instelling: op ICT-gebied, juridische en onderwijskundige aspecten, facilitering in tijd, aanwezigheid van een veilige experimenteerruimte en een ondersteunende infrastructuur; 3. Formuleer op faculteits-, instituuts- en instellingsniveau beleid op het gebied van open delen en hergebruiken dat de activiteiten die onder aanbeveling 1 en 2 genoemd worden mogelijk maakt; 4. Koppel beleid inzake open delen en hergebruiken aan andere thema’s van onderwijsvernieuwing of aan thema’s als internationalisering.
LINK
De stad Groningen is gebouwd op een zandrug, een uitloper van de Hondsrug. Het hoogteverschil met de buitenwijken is beperkt, maar op de fiets naar de Grote Markt moet je altijd even stevig in de pedalen. Op een warme dag, met haast of te veel kleding aan kan dat gemakkelijk een klam lichaam veroorzaken. Ongemakkelijk als je daarna een formeel gesprek hebt voor je werk. Toch is dat klamme, ‘light sweaty’, lichaam precies wat de bewegingswetenschappers ons graag toewensen, liefst tenminste 30 minuten per dag. Dat fietstochtje schetst voor mij precies het subtiele dilemma waar het bij Facility Management in het ontwerp van een gezonde stad om gaat: kleine min of meer onzichtbare hindernissen in en om gebouwen van organisaties die de eindgebruiker stimuleren intensiever te bewegen, maar waarbij de werknemer hinder kan ondervinden bij het inpassen in zijn dagelijkse werkzaamheden.
DOCUMENT
Een gezond en duurzaam dieet begint bij een gezonde voedingsbodem. Tijd voor een beter begrip van microscopisch leven, de stille regisseurs van de duurzame transitie. Wat is het effect van een plantaardig dieet op ons eigen darmmicrobioom en het bodemleven? En is microscopisch leven de ideale alternatieve bron van eiwitten? Micro-organismen zijn niet alleen belangrijk voor gezond voedsel uit een gezonde bodem, maar zijn zelf ook een belangrijke bron van eiwitten. Hoe kunnen microben de transitie naar een duurzaam dieet versnellen? Hoe zorgen we dat de transitie niet alleen bijdraagt aan een beter milieu, maar ook aan een gezonder dieet.De Koplopers over de eiwittransitieIn een tweeluik van De Koplopers onderzoeken we de eiwittransitie grondig. Deze eerste aflevering richt zich op de psychologische en politieke hindernissen die we tegenkomen op de weg naar een dieet rijk aan plantaardige eiwitten.Vergroenen, verduurzamen, innoveren. De ambities voor Nederland zijn groot, maar de realiteit is weerbarstig. In de serie De Koplopers ontmoet Teun van de Keuken mensen die oplossingen van de toekomst nu al in de praktijk brengen. Wat kunnen we van de koplopers leren?
LINK