Een intensievere strijd tegen laaggeletterdheid – daarvoor pleit de Sociaal Economische Raad (SER). Maar de adviezen zullen weinig uitrichten, betogen Krispijn Faddegon en Eelco van Wijk, want die gaan vooral uit bestuurlijke overwegingen. De aanpak van laaggeletterdheid kan alleen effectief zijn als het aansluit op wat laaggeletterden zelf willen.
MULTIFILE
Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven (laaggeletterden) zijn ondervertegenwoordigd in onderzoek, waardoor een belangrijke onderzoekspopulatie ontbreekt. Dit is een probleem, omdat zorgbeleid dan onvoldoende op hun behoeften wordt aangepast. Laaggeletterden hebben vaak een lage sociaal economische positie (SEP). Mensen met een lage SEP leven gemiddeld 4 jaar korter en 15 jaar in minder goed ervaren gezondheid vergeleken met mensen met een hoge SEP. Om laaggeletterden te betrekken in onderzoek, is het o.a. nodig om onderzoek toegankelijker te maken. Dit project draagt hieraan bij door de ontwikkeling van een toolbox voor toegankelijke (proefpersonen)informatie (pif) en toestemmingsverklaringen. We ontwikkelen in co-creatie met de doelgroep toegankelijke audiovisuele materialen die breed ingezet kunnen worden door (gezondheids)onderzoekers van (zorggerelateerde) instanties/bedrijven én kennisinstellingen voor de werving voor en informatieverstrekking over onderzoek. In de multidisciplinaire samenwerking met onze partners YURR.studio, Pharos, Stichting ABC, Stichting Crowdience, de HAN-Sterkplaats en de Academische Werkplaats Sterker op eigen benen (AW-SOEB) van Radboudumc stellen we de behoeften van de doelgroep centraal. Middels creatieve sessies en gebruikerservaringen wordt in een iteratief ontwerpende onderzoeksaanpak toegewerkt naar diverse ontwerpen van informatiebrieven en toestemmingsverklaringen, waarbij de visuele communicatie dragend is. Het ontwikkelproces biedt kennisontwikkeling en hands-on praktijkvoorbeelden voor designers en grafisch vormgevers in het toegankelijk maken van informatie. Als laaggeletterden beter bereikt worden d.m.v. de pif-toolbox, kunnen de inzichten van deze groep worden meegenomen. Dit zorgt voor een minder scheef beeld in onderzoek, waardoor (gezondheids)beleid zich beter kan richten op kwetsbare doelgroepen. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het verkleinen van gezondheidsverschillen.
In dit project onderzoeken we hoe we digitale vaardigheden kunnen testen bij mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. We doen dit samen met de Bibliotheek Utrecht, BiSC en de Universiteit van Amsterdam. Het project is gefinancierd door Stichting GO Fonds.
In dit project onderzoeken we hoe we digitale vaardigheden kunnen testen bij mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. We doen dit samen met de Bibliotheek Utrecht, BiSC en de Universiteit van Amsterdam. Het project is gefinancierd door Stichting GO Fonds. Doel Met de DigIQ (www.DeDigIQ.nl) kunnen mensen hun digitale vaardigheden testen en krijgen ze advies om te verbeteren. Deze test is helaas niet geschikt voor mensen die moeite hebben met lezen. Wij onderzoeken hoe we de test kunnen aanpassen voor laaggeletterden. Resultaten Het project zal resulteren in een tool waarmee laaggeletterden hun digitale vaardigheden kunnen testen. Looptijd 01 november 2022 - 01 november 2024 Aanpak We interviewen zowel mensen die zelf moeite hebben met lezen, als experts die met deze doelgroep werken. Op basis daarvan maken we een prototype en voeren we bruikbaarheidstesten uit. Tenslotte testen we de effectiviteit van de tool in een experiment.