In dit inspirerende interview met Danae kom ik erachter welke vormen van nieuwsgierigheid er bestaan en wat deze verschillende vormen van nieuwsgierigheid voor ons kunnen betekenen. We praten over de invloed van nieuwsgierigheid op jouw hersenen en vitaliteit, de gemakken en ongemakken van een nieuwsgierige geest en hoe je door middel van nieuwsgierigheid je authentieke ik kunt vinden. Dit interview is interessant voor iedereen die alles uit zijn leven wil halen en de wereld een stukje mooier wil maken. Geniet!
DOCUMENT
In Signaal 59 stond ‘Een leven lang nieuwsgierig’, het eerste deel van 2 artikelen over nieuwsgierigheid. In deel twee, ‘Nieuwsgierigheid als geheim wapen’ wordt stilgestaanl bij: 1. Nieuwsgierigheid als persoonskenmerk van hoogbegaafden. 2. Factoren die nieuwsgierigheid kunnen beperken. 3. Praktische tips om nieuwsgierigheid te prikkelen. 4. Waarom nieuwsgierigheid een (geheim) wapen is.
DOCUMENT
Nieuwsgierigheid is een kenmerk dat een leven lang bij je blijft en dat je hopelijk op een zo positief mogelijke manier kan inzetten en beleven. Maar wat is nieuwsgierigheid? Waarom is de een meer en de ander minder nieuwsgierig? Wat zijn de voordelen van nieuwsgierigheid? Wat is de relatie tussen intelligentie, nieuwsgierigheid en studiesucces? Hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen? En is het eigenlijk wel zo handig altijd nieuwsgierig te zijn? In dit artikel wordt stilgestaan bij een aantal van de basisbegrippen over nieuwsgierigheid. Daarna worden bovenstaande vragen kort aangekaart.
DOCUMENT
Nieuwsgierig: iedereen is het in zekere mate. Maar wat is nieuwsgierigheid eigenlijk? Hoeveel verschillende vormen van nieuwsgierigheid bestaan er? En waar wordt die nieuwsgierigheid dan getriggerd – tijdens je opleiding of juist veel meer daarbuiten? Danae Bodewes, researcher bij Fontys Hogescholen, vertelde ons op 4 juli alles over nieuwsgierigheid. Dat deed ze aan de hand van een aantal interessante filmfragmenten, zodat die nieuwsgierigheid visueel werd. Ze werd geïnterviewd door Gaetana Ferla, presentator en interviewer.
LINK
Hoe ziet een leven lang nieuwsgierig eruit? In een reeks portretten genaamd Nieuwsgierige Types wordt een gezicht gegeven aan nieuwsgierigheid, ondernemendheid, informeel en non-formeel leren. Ter voorbereiding van een nog te publiceren boek over nieuwsgierigheid worden personen geïnterviewd van verschillende achtergronden en leeftijden over hun nieuwsgierigheid, fascinaties en hoe deze bijdragen aan hun ondernemendheid.
LINK
Danae Bodewes verteld bij #sus01 over de kracht van nieuwsgierigheid
LINK
Hoe kunnen we de relatie tussen onderwijsvernieuwing en onderzoek in het mbo versterken? Welke kennis hierover kunnen we bijeenbrengen en benutten? Vanuit een gedeelde nieuwsgierigheid hebben geïnteresseerden uit het hele land deelgenomen aan een reeks bijeenkomsten. In dit artikel delen we de aanpak en inzichten van dit lerende netwerk.
DOCUMENT
De Kinderboekenweek (7 tot en met 18 oktober) draait dit jaar om verwondering en nieuwsgierigheid, om onderzoeken en ontwerpen. Het geschenkboek van dit jaar Per Ongelukt! (Van der Geest, 2015) biedt een uitdagende aanleiding om onderzoekend en ontwerpend aan de slag te gaan met kinderen. Hoe kun je onderzoeken en ontwerpen beter stimuleren dan door het aansnijden van thema’s uit de natuur, wetenschap en techniek? Veel kinderboeken blijken daarvoor uitermate geschikt. Maar hoe pak je dat dan aan?
DOCUMENT
ArchiNed. Op een ongekend strategisch en centraal gelegen plek krijgt Amsterdam er in 2014 een stukje stad bij: het huidige Marine Etablissement gaat ‘open’. ARCAM presenteert met de tentoonstelling Nieuwe perspectieven oude en nieuwe plannen voor het terrein om de discussie over de bestemming wat visuele kracht bij te zetten.
LINK
Besturing van autonomie’. Dat was de titel van de oratie die prof. dr. Edith Hooge als bijzonder hoogleraar aan de TiasNimbas Business School (Universiteit van Tilburg) afgelopen juni uitsprak. Vooral de ondertitel wekte nieuwsgierigheid: ‘Over de mythe van bestuurbare onderwijsorganisaties’. Zou ze bedoelen dat we het maar op moeten geven, dat onderwijsorganisaties toch niet te beheersen zijn? Reden voor Hartger Wassink om er wat dieper in te duiken met een analyse van de oratie, gevolgd door een interview met prof. Edith Hooge zelf.
DOCUMENT