The artcle describes the outcomes of a pilot study on professional development of teachers. The project was initiated by the school management. Nine teachers volunteered to work on their professional development in a programme consisting of: meetings discussing on relevant teacher topics meetings discussing video fragments of own performances meetings exploring ways to coach each other and how to use videotapes for feedback peer-coaching-sessions in small groups. Within these groups three teachers took turns in different roles: trainee, coach and observer. Aims of the study are: to develop a coaching programme, to describe extensively the process and the outcomes in order to identify the main factors influencing the learning processes of teachers in peer coaching settings with video feedback.
LINK
Teacher professional identity is conceptualized in this chapter as a complex configuration of personal and contextual factors. Professional identity is also seen as dynamic and subject to change. This coloring of the concept leads here to a specific elaboration of research with regard to (student) teachers’ identity formation. This research then focuses on (student) teachers working on issues arising from tensions between the personal and the contextual, the ways in which they position themselves toward relevant others, the impact of the micropolitical reality of the school on their functioning and well-being, and the role so-called “stories to live by” play in their work. The operationalization of the concept is illustrated by two studies in which the complexity and uniqueness of (the development of) professional identity have been investigated using narrative methods and techniques. This chapter also distinguishes between two different but related internal processes that are important in teacher education, namely professional learning internalizing knowledge and skills that are generally found to be relevant for the profession, i.e., teaching competence) and identity formation (a personal process of validating learning experiences in light of one’s “image-ofself-as-teacher,” that is, the teacher that one is and wants to become). It is argued that both processes can reinforce and enrich each other and, as such, will result in a more comprehensive and coherent framework for understanding teachers’ professional work and their development as teachers. An attempt is made to present both internal processes in an overarching model, referred to here as “framework of professional identity learning.” The chapter concludes with suggestions for (follow-up) research.
To enhance the training of sport psychology consultants, it is important to know which learning experiences are useful for which components of professional development. We interviewed 15 novice consultants on their learning experiences related to 13 different topics. Traditional learning experiences (e.g., courses, teachers) were related to the development of practical know-how. Learning from others (e.g., peers, colleagues) was related to professional development (i.e., dealing with issues, challenges, and dilemmas that occur in sport psychology practice). Practical experience and reflective activities were related to both know-how and professional development. These results can be used to shape effective sport psychology education.
Communicatieprofessionals geven aan dat organisaties geconfronteerd worden met een almaar complexere samenleving en daarmee het overzicht verloren hebben. Zo’n overzicht, een ‘360 graden blik’, is echter onontbeerlijk. Dit vooral, aldus diezelfde communicatieprofessionals, omdat dan eerder kan worden opgemerkt wanneer de legitimiteit van een organisatie ter discussie staat en zowel tijdiger als adequater gereageerd kan worden. Op dit moment is het echter nog zo dat een reactie pas op gang komt als zaken reeds in een gevorderd stadium verkeren. Onderstromen blijven onderbelicht, als ze niet al geheel onzichtbaar zijn. Een van de verklaringen hiervoor is de grote rol van sociale media in de publieke communicatie van dit moment. Die media produceren echter zoveel data dat communicatieprofessionals daartegenover machteloos staan. De enige oplossing is automatisering van de selectie en analyse van die data. Helaas is men er tot op heden nog niet in geslaagd een brug te slaan tussen het handwerk van de communicatieprofessional en de vele mogelijkheden van een datagedreven aanpak. Deze brug dan wel de vertaling van de huidige praktijk naar een hogere technisch niveau staat centraal in dit onderzoeksproject. Daarbij gaat het in het bijzonder om een vroegtijdige herkenning van potentiële issues, in het bijzonder met betrekking tot geruchtvorming en oproepen tot mobilisatie. Met discoursanalyse, AI en UX Design willen we interfaces ontwikkelen die zicht geven op die onderstromen. Daarbij worden transcripten van handmatig gecodeerde discoursanalytische datasets ingezet voor AI, in het bijzonder voor de clustering en classificatie van nieuwe data. Interactieve datavisualisaties maken die datasets vervolgens beter doorzoekbaar terwijl geautomatiseerde patroon-classificaties de communicatieprofessional in staat stellen sociale uitingen beter in te schatten. Aldus wordt richting gegeven aan handelingsperspectieven. Het onderzoek voorziet in de oplevering van een high fidelity ontwerp en een handleiding plus training waarmee analisten van newsrooms en communicatieprofessionals daadwerkelijk aan de slag kunnen gaan.
In het project werken onderzoekers van het Lectoraat samen met publieke organisaties toe naar een tool waarmee onderstromen in het publieke debat rondom issues eerder kunnen worden opgemerkt. We exploreren met welk algoritme we patronen in geruchtvorming en mobilisatie kunnen opsporen, en tevens hoe we de interactie tussen newsroom-analisten en de output van een monitoring tool het beste kunnen vormgeven.Doel Het doel van dit project is een brede en structureel toepasbare aanpak van het issuemanagement: Hoe kunnen de communicatieprofessionals van publieke organisaties potentiële issues op sociale media vroegtijdig opmerken? Resultaten We willen dit bereiken door enerzijds kennis en inzicht te vergaren en anderzijds de uitkomsten daarvan voor publieke organisaties te vertalen in praktische handgrepen: tools, handleiding, training. Looptijd 01 oktober 2022 - 30 september 2024 Aanpak Via cases ingebracht door de praktijkpartners en focusgroepen staan we in nauw contact met het consortium. In de eerste werkpakketten onderzoeken we de verschillende cases aan de hand van discoursanalyse. De inzichten die we hierbij opdoen, gebruiken we vervolgens om te bekijken hoe we de interactie tussen mens en machine het beste kunnen vormgeven en wel zo dat er ten behoeve van de communicatie en het management van issues via interactieve visualisaties steeds weer triggers afgegeven worden. Op basis van de opgedane inzichten richten we een interface in. Deze maakt het analisten en communicatieprofessionals mogelijk om vroegtijdig issues te signaleren.
In het project werken onderzoekers van het Lectoraat samen met publieke organisaties toe naar een tool waarmee onderstromen in het publieke debat rondom issues eerder kunnen worden opgemerkt. We exploreren met welk algoritme we patronen in geruchtvorming en mobilisatie kunnen opsporen, en tevens hoe we de interactie tussen newsroom-analisten en de output van een monitoring tool het beste kunnen vormgeven.