Dieetbegeleiding vormt de kern van de dieetbehandeling door diëtisten. Voor de doeltreffendheid van een behandeling is optimale begeleiding cruciaal. Maar welke strategieën dragen bij aan effectieve begeleiding van cliënten?
DOCUMENT
Verslag van het symposium: Kansen in Krimp: op zoek naar duurzame strategieën in krimpgebieden, symposium 19 juni 2014.Op de Hanzehogeschool in Groningen kwamen die dag circa 50 professionals, studenten en onderzoekers bijeen om de resultaten van de lopende onderzoeken te bespreken. Deze onderzoeken zijn de afgelopen maanden uitgevoerd door studenten en junior medewerkers van verschillende opleidingen in samenwerking met onderzoekers van Kenniscentrum NoorderRuimte en professionals van de verschillende organisaties uit het KIK netwerk.Centraal thema: de zoektocht naar duurzame strategieën van woningcorporaties en andere partijen in krimpgebieden.
DOCUMENT
In het herstellen en behouden van zinvolle bezigheden voor mensen met een lichte of matige vorm van van de ziekte van Alzheimer is doelstelling van groot praktisch belang. De studies gericht op dit doel hebben vertrouwd op de verschillende strategieën van zelfmanagement van instruction cues. Zeven studies werden gevonden die plaats hadden in de periode 2008-2012 (dat wil zeggen, de periode waarin onderzoek op dit gebied daadwerkelijk vorm heeft gekregen). Die strategieën bestaan uit het gebruik van (1) verbale signalen aangeboden via audiorecorders, (2) visuele signalen aangeboden via computersystemen, en (3) een combinatie van verbale en visuele signalen gepresenteerd via computersystemen. Dit artikel geeft een overzicht van de hiervoor genoemde strategieën en bespreekt de resultaten daarvan, hun algemene doeltreffendheid, op prestaties en stemmingen, en hun geschiktheid en bruikbaarheid. Thema's voor toekomstig onderzoek werden eveneens onderzocht. ABSTRACT Helping people with mild or moderate Alzheimer's disease restore and maintain constructive occupations is an objective of great practical importance. Studies targeting this goal have relied on different strategies for self-management of instruction cues. Seven studies were identified in the period 2008- 2012 (i.e. the period in which research in this area has actually taken shape). These strategies consist of the use of (1) verbal cues presented via audio recording devices, (2) pictorial cues presented via computer-aided systems and (3) combinations of verbal and pictorial cues presented via computer-aided systems. This paper reviews these strategies and discusses their outcomes, their overall effectiveness on performance and mood, and their suitability and practicality. Issues for future research are also examined.
DOCUMENT
Resultaten van een ontwerpatelier voor studenten van de Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw ter verbeelding van mogelijke strategieën opm het textielverleden van Tilburg in te zetten als aanleiding voor stedelijke vernieuwing.
DOCUMENT
Het menselijk kapitaal van een onderneming is een bepalende factor voor het succes van die onderneming. Human resource management is daarom essentieel voor de concurrerende kracht van een organisatie. Het is van belang dat HRM-strategieën één geheel vormen. Wanneer bedrijven in een veranderende omgeving opereren is het daarnaast belangrijk dat hun HRM-strategie beantwoordt aan het ideaal van ‘organizational agility’, oftewel ‘bedrijfsbehendigheid’. In deze studie onderzochten wij in hoeverre onder een steekproef van meer dan 1000 bedrijven in Noord-Nederland die gewenste coherentie herkend kan worden (gegroepeerd onder de noemers: scholing, organisatie van het werk en werving) en in de tweede plaats in hoeverre de gevonden indeling in HRM-strategieën overeenkomt met het ideaal van ‘bedrijfsbehendigheid’. Uit de resultaten blijkt dat de op basis van een factoranalyse gevonden factoren ‘Scholing’ en ‘Rekrutering’ min of meer overeenkomen met de genoemde indeling. Opvallend is echter dat als het gaat om kwalificatie-eisen en arbeidsvoorwaarden dit door de werkgevers niet onder de noemer ‘Rekrutering’ lijkt te vallen, in die zin dat zij de keuze daarvoor niet laten afhangen van een keuze voor of tegen het verruimen van de scope van hun wervingsactiviteiten. Deze genoemde strategieën worden door werkgevers veel meer afhankelijk gemaakt van hun keuzes wat betreft Arbeidsvoorwaarden, zoals wij de derde factor op basis van de factoranalyse hebben genoemd. Voorts wordt de keuze voor de strategieën met name door de verwachte personeelsvraag voorspeld en minder door branche en grootte. De implicaties van deze resultaten voor HRM-beleid worden besproken.
DOCUMENT
In het project Grass4Farming is de afgelopen twee jaar op Dairy Campus en bij maatschap Kroes gewerkt aan een proof of concept voor strategieën (King John en Robin Hood) voor precisiebemesting binnen percelen voor grasland op basis van met sensoren gemeten plaats- en tijdspecifieke bodem- en gewasinformatie.
DOCUMENT
Ergens in 2007, schat men, werd het punt gepasseerd dat 50% van alle wereldbewoners in steden woonde. Dit percentage zal in de 21e eeuw nog sterk toenemen. Zowel het landschap als de stedelijke ruimte staan onder druk, transformeren onder invloed van economische, politieke, sociale of natuurlijke krachten. De huidige groei vindt voornamelijk plaats in ontwikkelingslanden en in de opkomende economieën van China, India en Zuid-Amerika. Een belangrijk deel van de verstedelijking hier is ongepland en ongestructureerd. In Europa doet zich een ander fenomeen voor. Onder invloed van globalisering en de EU beconcurreren de vele steden in het dichte stedelijke netwerk elkaar als vestigingslocatie voor kennisintensieve bedrijvigheid en creatief' talent. Steden en stedelijke regio's transformeren tot kennisregio's en hun dynamiek wordt bepaald door niet-plaatsgebonden, maar grens- en tijdoverschrijdende netwerken. De bijpassende netwerksamenleving is veel minder dan voorheen 'maakbaar' vanuit het oogpunt van overheidshandelen. Individuele burgers, maatschappelijke organisatie en marktpartijen organiseren zichzelf in steeds wisselende bondgenootschappen. Stedenbouw in deze condities betekend vooral het ruimtelijk anticiperen op dynamische maatschappelijke processen. Er is behoefte aan een nieuwe oriëntatie en een instrumentarium om in deze condities succesvol als ruimtelijk ontwerper te opereren. Het lectoraat wil hieraan een bijdrage leveren en zal zich zowel richten op onderzoek naar concepten van stedelijkheid als op toegepast (ontwerpend) onderzoek naar transformatieopgaven in Europese steden.
DOCUMENT
Om succesvolle implementatie van valpreventie-interventies in de wijk te bereiken, is het belangrijk om strategieën te ontwikkelen die ouderen stimuleren mee te doen aan valpreventie-interventies. Aan de hand van eerder onderzochte belemmerende en bevorderende factoren die de deelname aan valpreventieinterventies bij ouderen beïnvloeden, werd met behulp van de Intervention Mapping-methodiek een set strategieën geformuleerd. Op basis van de bevindingen wordt geconcludeerd dat het reframen van vallen en ouder worden belangrijk zou kunnen zijn. Daarnaast zouden interventies aangepast moeten worden aan de behoeften van het individu en de voordelen van deelname aan valpreventie-interventies worden benadrukt. Vervolgonderzoek zal uitwijzen welke strategieën het meest effectief zijn.
DOCUMENT
Om succesvolle implementatie van valpreventie-interventies in de wijk te bereiken, is het belangrijk om strategieën te ontwikkelen die ouderen stimuleren mee te doen aan valpreventie-interventies. Aan de hand van eerder onderzochte belemmerende en bevorderende factoren die de deelname aan valpreventieinterventies bij ouderen beïnvloeden, werd met behulp van de Intervention Mapping-methodiek een set strategieën geformuleerd. Op basis van de bevindingen wordt geconcludeerd dat het reframen van vallen en ouder worden belangrijk zou kunnen zijn. Daarnaast zouden interventies aangepast moeten worden aan de behoeften van het individu en de voordelen van deelname aan valpreventie-interventies worden benadrukt. Vervolgonderzoek zal uitwijzen welke strategieën het meest effectief zijn.
DOCUMENT
Sowijs deed onderzoek naar verschillende strategieën voor burgerparticipatie via sociale media. Hoe moet je Twitteren om mensen te betrekken en gebruik je dan wel of geen hashtags. Lees het in dit whitepaper!
DOCUMENT