Lecturer/researcher
Gladys Akom Ankobrey is antropoloog en werkt als programmacoördinator bij het Centre of Expertise Urban Education aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij richt zich op het maatschappelijk vraagstuk 'verborgen kennisbronnen': kennis, vaardigheden, talenten en perspectieven die kinderen en jongeren buiten formele contexten opdoen, maar die vaak buiten het zicht blijven van de professionals die hen begeleiden, zoals docenten en jongerenwerkers. Gladys onderzoekt hoe deze professionals kinderen en jongeren kunnen ondersteunen bij het inzetten van hun kennisbronnen. Daarnaast is zij betrokken (geweest) bij het doceren van diverse vakken aan de Hogeschool van Amsterdam, waaronder Sociale Agenda (bachelor Social Work) en Duik in de Praktijk (bachelor Toegepaste Psychologie, minor Loopbaancoaching van Jong Professionals).
Voorafgaand aan haar huidige functie aan de Hogeschool van Amsterdam deed Gladys onderzoek aan de Universiteit van Maastricht binnen het Mobility Trajectories of Young Lives (MO-TRAYL)-project. In het kader hiervan promoveerde zij op onderzoek naar de ervaringen van jongeren die opgroeien tussen Nederland (het land waar zij wonen) en Ghana (het land van 'herkomst'). Hiervoor voerde zij ongeveer anderhalf jaar etnografisch veldwerk uit onder jongeren in Den Haag en tijdens hun reizen naar Ghana. In haar daaropvolgende rol als postdoctoraal onderzoeker binnen het MO-TRAYL-team droeg Gladys bij aan het organiseren van internationale conferenties (in Maastricht en Accra), creatieve storytelling- en spoken word-workshops voor onderzoeksdeelnemers, en de lancering van een podcast.
Gladys behaalde een master in Migratie & Diaspora Studies aan de School of Oriental & African Studies (2015-2016) en een bachelor in Culturele Antropologie & Ontwikkelingssociologie (2010-2014) aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds haar studietijd heeft zij actief kennis opgedaan over thema’s zoals (kansen)ongelijkheid, culturele en sociale emancipatie, en jongerencultuur door haar academische interesses te combineren met maatschappelijke betrokkenheid.
In recente jaren is er toenemende aandacht voor het thema ongelijke stagekansen, een hardnekkig probleem dat zowel het leerrendement als het leerplezier van studenten belemmert. Hoewel kwantitatief onderzoek waardevolle statistische inzichten biedt, is het essentieel om kwalitatief onderzoek te benutten om dieper inzicht te krijgen in de realiteiten en behoeften van studenten. Als onderzoekers binnen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) merken we echter keer op keer op dat kwalitatief onderzoek als minder betrouwbaar en valide wordt gezien. Gebaseerd op onze ervaringen met het presenteren van bevindingen uit ons onderzoek naar gelijke stagekansen (2023-2024), willen we met collega’s binnen en buiten de HvA in gesprek over hoe de waarde van kwalitatieve data krachtig overgebracht kan worden. Het doel is om gezamenlijk te verkennen welke strategieën kunnen worden toegepast om de stem van de getroffenen tot zijn recht te laten komen, vooral in situaties waarin ongefundeerde claims worden gemaakt over kwalitatief onderzoek.