Verzamelde werken van leerling-docent-interactie bij schrijven in de vakken: een ontmoeting tussen wetenschap en praktijk. In: Evers-Vermeul, J. e.a. (Red). Schrijven is een effectief middel om te leren, en vindt plaats in alle vakken. Hoe kunnen taal- en vakdocenten door interactie en feedback bijdragen aan het schrijfproces en -resultaat van hun leerlingen? Hoe kunnen leerlingen en studenten leren om adequate school- en vaktaal te gebruiken en hun tekst goed te structureren? Taalgericht vakonderwijs biedt mogelijkheden om leerlingen zich deze vaardigheden eigen te laten maken. Expliciete instructie en op de leerling afgestemde feedback zijn hierbij essentieel, oftewel: de interactie tussen docent en leerling speelt een belangrijke rol.
LINK
Stichting Natuurlijk Genieten is a Dutch foundation, founded by Jeannette Bolck, and dedicated to stimulating the development of a more natural living environment for older people living permanently in residential care centres. Many older people, in particular with Alzheimer's, are dependent on activities and facilities, in or in the immediate surroundings, of these centres. Over the past decade Natuurlijk Genieten has taken many initiatives to bring back nature into the daily lives of older people and their carers. In this article these activities are reviewed.
DOCUMENT
Op verzoek van de interventiehouder, Mezzo, is onderzocht of 'Natuurlijk een netwerkcoach' - een interventie die is ontwikkeld om eenzaamheid onder mantelzorgers te verminderen- ook effectief zou kunnen zijn bij het verminderen van eenzaamheid onder ouderen. Uit het onderzoek blijkt 'Natuurlijk een netwerkcoach' maar ten dele tegemoet komt aan de behoeften van ouderen. Zij hebben vaak andere ondersteuning nodig te hebben. Ook blijkt dat een groepsaanbod voor deze doelgroep een welkome aanvulling zou zijn op de individuele aanpak die 'Natuurlijk een netwerkcoach' kenmerkt.
DOCUMENT
Enthousiast begonnen Bibliotheek Oostland, DOK Delft, Bibliotheek AanZet, Probiblio en Hogeschool Utrecht in juni 2021 aan het Tel mee met Taal-experiment Gecijferdheid Telt Mee!. Aan het einde van dit experiment is het enthousiasme alleen maar toegenomen; gecijferdheid telt écht mee. Het doel van het experiment was tweeledig: inzicht krijgen in hoe gecijferdheid landelijk op de kaart gezet kan worden, én de doelgroep bereiken. In dit artikel beschrijven we het verloop van het project per projectpartner en bespreken we de waardevolle geleerde lessen.
MULTIFILE
Dit boek schetst de urgentie van de duurzaamheidstransitie en de zoektocht naar een natuurlijk sociaal contract, waarin de relatie tussen mens, samenleving en ecosysteem centraal staat. In plaats van individualisme en marktdominantie benadrukt dit contract collectieve verantwoordelijkheid, wederkerigheid en ecologisch bewustzijn. Sociale innovatie wordt hierin gepresenteerd als sleutel tot systeemverandering: nieuwe vormen van bestuur, organisatie en samenwerking tussen overheden, bedrijven, burgers en kennisinstellingen. Het boek bespreekt theoretische kaders zoals transitiemanagement, complexe adaptieve systemen, adaptief management, sociaal leren en transdisciplinaire samenwerking. Daarnaast introduceert het analytische instrumenten zoals krachtenveldanalyse en institutionele ontwerpprincipes om sociale innovaties beter te begrijpen en te faciliteren. Aan de hand van praktijkvoorbeelden – van kringlooplandbouw en korte ketens tot adaptieve gebiedsontwikkeling en eiwittransitie – laat Huntjens zien hoe innovaties op micro-, meso- en macroniveau bijdragen aan brede welvaart en meervoudige waardecreatie. Het lectoraat Sociale Innovatie in het Groene Domein positioneert zich daarmee als motor van kennisontwikkeling en praktijkgericht onderzoek. De kernboodschap is dat duurzame transitie alleen slaagt wanneer technologische vernieuwing wordt verbonden met sociale innovatie, waarbij waarden als rechtvaardigheid, verbondenheid en solidariteit richting geven aan collectieve oplossingen.
DOCUMENT
PowerPointpresentatie gebruikt door Toine Smits, lector Circular Economy & Water Resources aan hogeschool Van Hall Larenstein, tijdens de online inspiratiesessie Zuidwestelijke Delta op 11 mei 2020.
DOCUMENT
Door de corona-uitbraak en bijbehorende lockdown werken veel mensen noodgedwongen thuis. Zo ook studenten en docenten. Het onderwijs is verschoven naar het internet en het studentenleven is grondig veranderd. Er is veel onzekerheid en dit brengt stress met zich mee. Wat doet dit met studenten? Hoe gaan zij hiermee om? De natuur blijkt een belangrijke uitlaatklep. Maar studenten wonen echter veelal in (sterk) verstedelijkt gebied, waar maar beperkt natuur aanwezig is.
DOCUMENT
Je hebt je cursus omgezet naar een blended format. Dan ben je natuurlijk benieuwd of al je geleverde inspanningen iets hebben opgeleverd. Het goed evalueren van blended learning is daarom belangrijk. Hierbij stel je objectief vast of je vooraf gedefinieerde doelen daadwerkelijk behaald zijn. Dit kan natuurlijk alleen als je vooraf heldere doelstellingen hebt gedefinieerd: wat waren de doelen van het ‘verblenden’ van je cursus? Met de uitkomsten van de evaluatie kun jij, samen met andere ontwerpers en docenten, vervolgens zelf aan de slag om in een volgende iteratie een gerichte doorontwikkeling in te zetten en te blijven verbeteren.
DOCUMENT
In dit artikel wordt ingaan op uitspraken in verhalen die de basis vormen van een achttal narratieve essays van derdejaars. Het is een eerste verslag van een onderzoek naar waarden in studentenverhalen, uitgevoerd door het lectoraat Reflectie en Retorica. In volgende verslagen komen andere aspecten aan de orde.
DOCUMENT