This report contains an analysis of the AMP1’s entrepreneurial ecosystem. It aims to assess the external perceptions about the entrepreneurial ecosystem of the Metropolitan Area of Porto and the key variables to work on. We systematically analyse the perception of Porto as entrepreneurial ecosystem in the AMP itself, based social media analysis and on interviews with entrepreneurs and other stakeholders in the Porto ecosystem. As a reference case, we also conducted a survey and interviews in Amsterdam. This helps to compare the situation in AMP with that in Amsterdam. The analysis helped to understand the current strengths and weaknesses of the AMP’s ecosystem, seen from the eyes of insiders and outsiders. In particular, we focused on two key features: internationalisation and the role of the wider region.
DOCUMENT
This paper is a case report of why and how CDIO became a shared framework for Community Service Engineering (CSE) education. CSE can be defined as the engineering of products, product-service combinations or services that fulfill well-being and health needs in the social domain, specifically for vulnerable groups in society. The vulnerable groups in society are growing, while fewer people work in health care. Finding technical, interdisciplinary solutions for their unmet needs is the territory of the Community Service Engineer. These unmet needs arise in local niche markets as well as in the global community, which makes it an interesting area for innovation and collaboration in an international setting. Therefore, five universities from Belgium, Portugal, the Netherlands, and Sweden decided to work together as hubs in local innovation networks to create international innovation power. The aim of the project is to develop education on undergraduate, graduate and post-graduate levels. The partners are not aiming at a joined degree or diploma, but offer a shared short track blended course (3EC), which each partner can supplement with their own courses or projects (up to 30EC). The blended curriculum in CSE is based on design thinking principles. Resources are shared and collaboration between students and staff is organized at different levels. CDIO was chosen as the common framework and the syllabus 2.0 was used as a blueprint for the CSE learning goals in each university. CSE projects are characterized by an interdisciplinary, human centered approach leading to inter-faculty collaboration. At the university of Porto, EUR-ACE was already used as the engineering education framework, so a translation table was used to facilitate common development. Even though Thomas More and KU Leuven are no CDIO partner, their choice for design thinking as the leading method in the post-Masters pilot course insured a good fit with the CDIO syllabus. At this point University West is applying for CDIO and they are yet to discover what the adaptation means for their programs and their emerging CSE initiatives. CDIO proved to fit well to in the authentic open innovation network context in which engineering students actively do CSE projects. CDIO became the common language and means to continuously improve the quality of the CSE curriculum.
DOCUMENT
ATAL: Automated Transport and Logistics Automatisering van transportmodaliteiten is overal ter wereld gaande. Met een Duurzaam Living Lab kunnen multimodale geautomatiseerde transportoperaties verder in de praktijk duurzaam en opschaalbaar worden ontwikkeld. Hierbij worden beleidsmakers en organisaties ondersteund in deze transitie. De maatschappelijke voordelen van grootschalige uitrol van Automated Trucks en Platooning, Automated Train Operations en Autonomous Sailing zijn onder andere minder energieverbruik en emissies, betere doorstroming en betere verkeersveiligheid. De Duurzame Living Lab heeft betrekking op het haven-achterland vervoer van Rotterdam richting Duitsland en België. Het wegvervoer maakt gebruik van de TULIP-Corridor, water en spoor modaliteit volgen de MIRT goederencorridors tot in het Ruhrgebied.
Met dit project ‘Bouwstenen voor avontuurlijk spelen’ onderzoeken we hoe avontuurlijke speelplekken effectief (her)ingericht kunnen worden om daarmee het speel- en beweeggedrag van kinderen te bevorderen. Dit doen we door het gedrag van spelende kinderen op recent ingerichte avontuurlijke speelplekken in kaart te brengen en daarmee succes- en faalfactoren en ontwerpcriteria voor avontuurlijke speelplekken te bepalen. Zo ondersteunen we de gemeenten bij het vormgeven van toekomstige interventies.
Trainers/coaches van sporttalenten hebben een complexe taak. Sporttalenten moeten hard trainen om de volgende stap te maken in hun sportcarrière of om de aansluiting bij de top te halen. Complexe taken waarmee de trainer te maken krijgt zijn onder andere: het vinden van de juiste balans tussen techniek, tactiek, mentale en andere trainbare factoren; stellen van grenzen aan fysieke en mentale vermogen van sporters; afstemmen op pieken in groei, lichamelijke en mentale ontwikkeling; bepalen van trainingsbelasting in relatie tot (individuele) belastbaarheid; afstemmingsproblemen tussen studie, sport en privéleven. Het risico van een disbalans tussen belasting en belastbaarheid is continu aanwezig met alle negatieve gevolgen van dien. Hierbij valt te denken aan sportblessures, niet optimaal presteren als gevolg van over- of ondertraining of drop out. Om goede sturing te kunnen geven aan dit proces, monitoren veel trainers de individuele belasting en belastbaarheid van hun sporters. Echter ontbreekt het hen aan de kennis, knowhow en tijd om de verzamelde data te verwerken, te interpreteren en om te zetten naar onderbouwde trainingsaanpassingen. Deze handelingsverlegenheid van trainers/coaches is vertaald naar de volgende onderzoeksvraag die centraal staat in het huidige RAAK-project: Hoe kunnen trainers/coaches beter toegerust worden om een optimale balans tussen individuele belasting en belastbaarheid van sporttalenten te realiseren met gebruikmaking van feedback van trainingsdata en trainingssturing. In dit project gaan we, mede op basis van input van trainers/coaches, een scholing ontwikkelen ter bevordering van trainingssturing. Parallel hieraan wordt een feedback dashboard ontwikkeld (Coach in Control dashboard) dat data van individuele sporter geautomatiseerd en betekenisvol rapporteert, visualiseert en beschikbaar maakt voor trainers/coaches. Dit gebeurt in de context van de cyclische sporten waarbij de casus plaatsvindt binnen het langebaanschaatsen en shorttrack. De trainers/coaches worden doorlopend actief betrokken bij de ontwikkeling en het testen van prototypes van de scholing (blended) en het feedback dashboard.