Presentatie over het onderzoek authentiek bedrijfsleven. In de afgelopen drie jaar is gewerkt aan een nieuwe leerweg voor werkenden met de kenmerking: individueel, werkplekleren, onderzoeksopdrachten vanuit de praktijk naar de theorie werken. Dit onderzoek wordt benut als onderdeel van een leerproces (gilde driehoek), herwaardering van de kennis en kunde in de werkomgeving en nieuwe waarde van de docent als coach in het leerproces.
Normal educational programs do have an exam at the end, where a certificate or diploma can be obtained. All students get the same document, however not all students are equal. Enterprising and entrepreneurial students typically have low scores on tests, but do have experienced a lot of valuable things instead. These ‘things’ are not listed on certificates. From here, the next questions arise:1. To what extend there is a need to distinguish more on out-put quality?2. What aspects can be rated / expressed to show employers / investors what a student really distinguishes and can contribute?3. What would be an appropriate way to present these improvements of applicability? Looked from the employers or investors point of view, some possible solutions emerges. It is not that means are wanted for a given goal, from the stocktaking of one’s means, many goals can be chosen. As a result, an App-store can be created, where Applicable Approvals are ranked on their value for employers or investors. Although this possible answer to the questions; do they apply in other situations / regions as well? Are there better ways to show ones real talents and possibilities? Especially for entrepreneurial students, this article gives some guidelines to them to show to potential investors, stakeholders or employers, who they really are, what they really can and who they really know. This gives them more advantages than just a diploma or certificate. Within the science of entrepreneurship education, the main focus is on the education process itself, or before the start of that process. What will happen after the education process, after a certificate or diploma is achieved, is not often touched. This paper enters this field from the perspective of lectures, trying to help entrepreneurial students, with often low marks, at their start of professional live.
MULTIFILE
Veel mbo-opleidingen kiezen voor praktijkroutes, hybride leeromgevingen en gepersonaliseerde leerroutes. Dit levert dilemma’s op bij de afsluiting van de opleiding. Gebruikelijke examens passen vaak niet meer. Deze opleidingen willen informatie uit het onderwijs laten meewegen in de diplomabeslissing en een mix aan bewijzen gebruiken uit praktijk, werk en andere leeromgevingen.
Doel van het project is om kansloze kandidaten op de arbeidsmarkt toch de gelegenheid te bieden om op enigerlei wijze te participeren op de arbeidsmarkt. Dit wordt vormgegeven door het ontzorgen van zowel werkgever/opdrachtgever als de werkzoekende.
In dit onderzoeksproject, Flexibilisering en studiesucces in hoger beroepsonderwijs, zal onderzocht worden welke kenmerken van flexibele onderwijsprogramma's van invloed zijn op het studiesucces van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Studiesucces, in termen van studievoortgang, drop out en diplomakans, staat in het hoger beroepsonderwijs onder druk. Daarbij blijkt dat bepaalde groepen studenten minder succesvol zijn dan andere. Veel hogescholen experimenteren met interventies om belemmeringen in studiesucces weg te nemen. Een belangrijke en populaire veronderstelling is dat flexibilisering van opleidingen het studiesucces zal vergroten. Flexibilisering maakt het immers mogelijk rekening te houden met de onderwijsbehoeften van (specifieke groepen) studenten, wat het risico van studie-uitval zou kunnen verminderen. Het concept flexibiliteit is echter nog onvoldoende eenduidig gedefinieerd. Ook is weinig onderzoek gedaan naar de effecten (positief en/of negatief) van verschillende vormen van flexibilisering op het studiesucces. Dit onderzoek richt zich specifiek op de vraag welke karakteristieken van flexibele curricula een positieve invloed hebben op het studiesucces van een groep studenten 'at risk': studenten die in deeltijd studeren. Deze karakteristieken zullen voor de praktijk in de vorm van ontwerprichtlijnen worden geformuleerd en gevalideerd.