Verpleegkundigen vinden het lastig om goede dementiezorg te bieden aan mensen met een migratieachtergrond en hun mantelzorgers als er sprake is van onbegrepen gedrag. Bestaande methodieken voor het omgaan met onbegrepen gedrag sluiten niet aan op de situatie van deze doelgroep. In het “Op weg” project onderzochten wij waar de knelpunten liggen voor zorgverleners en mantelzorgers bij het bespreken van onbegrepen gedrag. Deze interviews zijn de eerste stap in de ontwikkeling van een methodiek voor het omgaan met onbegrepen gedrag bij thuiswonende mensen met dementie en een migratieachtergrond.
DOCUMENT
Verpleegkundigen vinden het lastig om goede dementiezorg te bieden aan mensen met een migratieachtergrond en hun mantelzorgers als er sprake is van onbegrepen gedrag. Bestaande methodieken voor het omgaan met onbegrepen gedrag sluiten niet aan op de situatie van deze doelgroep. In het “Op weg” project onderzochten wij waar de knelpunten liggen voor zorgverleners en mantelzorgers bij het bespreken van onbegrepen gedrag. Deze interviews zijn de eerste stap in de ontwikkeling van een methodiek voor het omgaan met onbegrepen gedrag bij thuiswonende mensen met dementie en een migratieachtergrond. Casus Laura Molenaar ondersteunt als casemanager het echtpaar Yilmaz. Meneer Yilmaz kreeg een half jaar geleden de diagnose dementie. Eerder was hij het gezinshoofd en gerespecteerd lid van de Turkse gemeenschap. Nu kan hij niet goed meer voor zichzelf zorgen. Bij het aankleden en eten verzet hij zich heftig tegen hulp en slaat om zich heen. Zijn vrouw is bang voor hem geworden, maar durft dit niet te benoemen. Laura krijgt weinig zicht op de context van het onbegrepen gedrag. De communicatie met mevrouw is lastig omdat zij nauwelijks Nederlands spreekt. De communicatie met de zoon en dochters gaat beter, maar niet alle kinderen zien de ernst van de situatie. Daarbij willen ze niet tornen aan de positie van meneer Yilmaz als gezinshoofd. Verschillende visies op onbegrepen gedrag en miscommunicatie belemmeren zo een systematische aanpak van het onbegrepen gedrag volgens de professionele richtlijn. Laura ziet niet hoe ze in deze context goede zorg kan bieden.
DOCUMENT
Hogeschool Utrecht en politie Midden-Nederland werken samen in een community of practice om politiemedewerkers te professionaliseren en studenten te enthousiasmeren voor een carrière bij de politie. In COP komen deze activiteiten samen.

Ouderen met een zorgbehoefte blijven langer thuis wonen. Daarbij neemt de druk op zorg thuis toe door meer ouderen die zorg nodig hebben in combinatie met minder professionals die hen kunnen ondersteunen. Daarom wordt ingezet op meer eigen regie, informele zorg en digitale oplossingen. Echter veel ouderen hebben professionele ondersteuning nodig om hun dagelijkse functioneren en sociale participatie te behouden waarbij een sociaal netwerk cruciaal is. Een digitaal platform biedt mogelijkheden ouderen te ondersteunen bij hun dagelijks functioneren en sociale participatie, in samenwerking met (informele) zorg. Het platform heeft functies om dagelijkse activiteiten thuis en deelname aan wijkgerichte activiteiten te stimuleren en het netwerk te ondersteunen. Hoewel professionals in zorg en welzijn steeds meer open staan voor digitaal ondersteunde zorg, blijven digitale hulpmiddelen en interventies onderbenut. Bij professionals is er vraagverlegenheid hoe ze deze kunnen integreren in de zorg met behoud van kwaliteit. Daarnaast hebben ze weinig vertrouwen dat ouderen gebruik maken van het digitale platform zeker de ouderen met minder digitale vaardigheden. Dit project beoogt ouderen met een zorgbehoefte en hun netwerk te ondersteunen in het duurzaam optimaliseren en behouden van dagelijks functioneren en sociale participatie thuis, met behulp van een netwerk van professionals en informele zorg, dat wordt ondersteund door digitale interventies. Dit doen we door bestaande digitale platforms verder te verkennen, ontwikkelen, integreren en evalueren in samenwerking met ouderen, het sociale netwerk en professionals. Met design thinking-sessies met ouderen en hun netwerk en professionals brengen we wensen en vereisten in kaart met daarbij speciale aandacht voor ouderen met een migratieachtergrond. Daarbij onderzoeken we met zorg- en welzijn professionals netwerkgericht werken ter ondersteuning van ouderen. We evalueren welke competenties professionals nodig hebben om sociale netwerken te faciliteren en digitale interventies via een digitaal platform te gebruiken. Digitale interventies worden geïmplementeerd en geëvalueerd op haalbaarheid en impact.
Overgewicht komt relatief vaker voor bij gezinnen met een lage sociaaleconomische status (SES) en migratieachtergrond. Simpel Fit! is een interventie om overgewicht bij kinderen van 0-12 jaar tegen te gaan en bereikt met zijn cultuursensitieve aanpak doelgroepen met verschillende sociaaleconomische en sociaal-culturele achtergronden. Voor professionals betrokken bij de interventie Simpel Fit!, i.c. ontwikkelaars, uitvoerders en eigenaren, is het echter niet duidelijk in hoeverre zij hun doel, bijdragen aan gezond gedrag, behalen met de interventie. Enerzijds willen zij grip houden op de uitvoering van de interventie en het behalen van de doelen, anderzijds willen zij flexibel kunnen inspelen op de specifieke behoefte van de doelgroep. Er bestaan daardoor verschillende versies van Simpel Fit! waarvan niet duidelijk is of zij theoretisch goed onderbouwd en effectief zijn. Een goede evaluatie is hiervoor noodzakelijk. De uitvoerende professionals ervaren handelingsverlegenheid bij het borgen van de kwaliteit van de interventie door middel van evaluatie. Het uitvoeren van bestaande evaluatie-instrumenten ervaren zij als lastig. De instrumenten zijn te talig en tijdrovend en doen daarmee geen recht aan de doelgroep van ouders met een lage SES en migratieachtergrond. Zij willen graag strategieën en tools om de interventie op een cultuursensitieve wijze te evalueren. In dit onderzoeksproject beogen we daarom om de Simpel Fit! interventie op een cultuursensitieve wijze te evalueren. Het betreft zowel een proces- als een effectevaluatie, waarvan de resultaten gebruikt kunnen worden voor de doorontwikkeling van de interventie. Daarnaast brengt de evaluatie inzicht in de generieke werkzame elementen van cultuursensitief werken, dat als raamwerk kan dienen voor de aanpassing van interventies aan verschillende doelgroepen.