Hoofdstuk 4 van Nieuwsvoorziening in de regio Dit verslag gaat over onafhankelijke lokale nieuws-websites. Daarvan zijn er honderden in Nederland. Dat is dus zonder de websites van kranten, nieuwsbladen, huis-aan-huisbladen en lokale omroepen. Ook aggregatie-sites zijn buiten beschouwing gelaten. Als we die ook mee zouden tellen zouden we op duizenden sites komen. Geen probleem met de lokale nieuwsvoorziening zou je zeggen. Maar op aggregatiesites staat alleen maar nieuws dat eerst ergens anders geplaatst is terwijl sites van printmedia en omroepen vooral het verlengstuk van die media zijn. De echte vernieuwing zou dus moeten komen van die onafhankelijk initiatieven, de één-pitters die op hun zolderkamer de lokale politiek willen coveren, de betrokken burgers die de aandacht van de reguliere media te mager vinden, de ondernemers die een gat in de lokale markt zien. Over die groep – zo’n 125 initiatieven die ruim 300 websites exploiteren – gaat dit rapport: wie zijn ze, waar zitten ze, waarom zijn ze met hun site begonnen, hoe verdienen ze hun geld, hoe komen ze aan hun nieuws, waar schrijven ze over, hoeveel mensen werken er…
De Trêveszaal op het Binnenhof, waar wekelijks de ministerraad plaatsvindt, ontleent zijn naam aan het Twaalfjarig Bestand tussen de Spaanse bezetter en vertegenwoordigers van Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Holland, Zeeland en Drenthe. Inderdaad: de Republiek van Zeven Provinciën. Een lange, drukke straat achter de gebouwen van het Europees Parlement in Brussel is vernoemd naar hetzelfde bestand. In die Rue de Trier huist het Huis van de Nederlandse Provincies. Wat doen die daar, wat is de relatie met het Binnenhof, en wat moet u daarmee voor 15 maart?
MULTIFILE
Globally, coastal areas can be seen as the most popular tourist-recreational destinations. Consequently, these destinations generate major visitor flows. Furthermore, they are interpreted differently by every visitor, for example depending on lifestyles and age. These two problems, or maybe chances, are the central focus in this article. More specifically, this conceptual paper examines what the typical coastal experience consists of and in which ways the producers of the tourist-recreational coastal product can anticipate this. After explaining the principles of visitor management, as defined by Ennen, a theoretical framework is presented that tries to capture the total coastal experience. Then, two existing coastal areas are projected onto this framework. Finally, some conclusions are drawn.
MULTIFILE
‘Wij zijn een gewaardeerd instituut op het gebied van water, energie en vitaliteit’, waarbij het belang van internationale samenwerking wordt benadrukt. De vijf onderzoeksgroepen op het gebied van water van water, Aquacultures in Delta Areas, Resilient Deltas, Building with Nature, Water Technology en Asset Management, nemen al enkele jaren deel aan Europese onderzoeksprojecten en netwerken. De Europese uitdagingen op het gebied van Water maken impliciet al wel deel uit van de onderzoekslijnen van de vijf onderzoeksgroepen. De volgende stap is dit expliciet te maken in het onderzoeksprogramma, zodat de EU Innovatieagenda’s en programma’s ook structureel deel uit maken van de onderzoeksactiviteiten die regionaal, nationaal en Europees zullen worden ondernomen de komende jaren. Dit vraagt om een strategie “HZ Water in Europa”, waarbij de vijf onderzoeksgroepen tevens de ambitie hebben uitgesproken gezamenlijk op te trekken op het brede gebied van Water. De ambitie van de vijf onderzoeksgroepen is samenwerking met EU partners op het gebied van Water te versterken, verbreden en verduurzamen om zo op een meer structurele manier een bijdrage te leveren aan de Water uitdagingen in Zeeland en andere EU regio’s. De concrete doelstellingen voor het project zijn: 1. EU thema’s water zijn ingebed in gezamenlijk EU onderzoeksprogramma Water van de 5 HZ-lectoraten 2. HZ is op het thema Water toegetreden tot minimaal 3 nieuwe EU onderzoeksnetwerken 3. met minimaal 2 partnerinstellingen is een gesprekken cyclus gestart om tot meerjarige samenwerking te komen. Door de meer structurele samenwerking in EU verband, deelname aan EU netwerken en strategische samenwerking wordt de kennispositie van de HZ verder verstevigd om zo uit te groeien tot een internationaal gewaardeerd instituut op het gebied van water, zoals verwoord in het HZ Instellingsplan 2022-2027.
De uitvoering van klimaatadaptatie en de energietransitie stelt professionals van gemeenten voor nieuwe uitdagingen. Deze veranderingen hebben een grote impact op de leefomgeving van inwoners. Dit heeft geleid tot een groei van inwonersinitiatieven die bijdragen aan oplossingen, of opkomen voor de belangen van de lokale gemeenschap. Professionals van Zeeuwse gemeenten willen graag effectiever leren omgaan met inwonersinitiatieven. In dit project ontwikkelen we methoden (o.a. een serious game) om professionals uit de publieke sector beter te ondersteunen bij sociale aspecten van de transities. We hanteren hierbij twee handelingsperspectieven: • Responsief handelen: inzicht in waarden van inwonersinitiatieven en hierop goed kunnen reageren. • Uitnodigend handelen: gelegenheid scheppen voor inwoners om zelf initiatief te nemen. Het onderzoek heeft tot doel om deze handelingsperspectieven verder te ontwikkelen in co-creatie tussen professionals, inwoners, studenten en onderzoekers, en zodoende de effectiviteit van inwonersinitiatieven in het versnellen en verbeteren van klimaattransities te versterken. Dit doen we vanuit 3 werkpakketten: 1. Handelingsopties en survey: Op basis van wetenschappelijke literatuur worden handelingsopties in kaart gebracht, inclusief factoren die effectief inspelen op inwonersinitiatieven belemmeren of faciliteren. Dit wordt toegepast in een vragenlijst onderzoek onder professionals (Zeeland en landelijk). Tevens worden interviews gehouden met middenmanagement en politieke vertegenwoordigers. 2. Actie-onderzoek in 4 cases: Om te ervaren hoe handelingsopties toe te passen, ontwikkelen professionals, inwoners, onderzoekers en studenten, samen een nieuwe aanpak in 4 praktijksituaties. In een casusvergelijking worden de geleerde lessen samengebracht. 3. Leren en door-ontwikkelen: . In een lerend netwerk vindt uitwisseling en verdieping plaats binnen een brede groep professionals. Leren vindt plaats door het delen van ervaring, verdiepende sessies over de handelingsperspectieven en uitwerking in ‘doe en leerlabs’. De ontwikkelde kennis wordt samengebracht in de serious game ‘Inspelen op inwonersinitiatief’. Studenten en professionals kunnen hiermee leren afwegingen te maken voor het omgaan met inwonersinitiatief in klimaattransities.
De ambitie van het lectorenplatform Delta en Water technologie is om de kennisontwikkeling, innovaties te bevorderen via praktijkgericht onderzoek rond maatschappelijke uitdagingen door: • samenwerking tussen het hoger onderwijs, de sector, kennisinstituten en maatschappelijke organisaties te bevorderen en • experimenteerruimte te creëren voor de ontwikkeling van concrete oplossingen. Deze ambitie wordt gerealiseerd in de context van Living Labs en moet leiden tot exporteerbare toepasbare innovaties in (stedelijke) delta’s en daarmee versterking van de kennisinfrastructuur en de marktpositie van de Nederlandse delta- en watertechnologiesector. Door het initiëren, coördineren en uitvoeren van gebruikers georiënteerd en praktijkgericht onderzoek, onderwijs en training wil het lectorenplatform een bijdrage leveren aan een duurzame benutting van delta’s en de daarbij horende ecosysteemdiensten. Het doel van het platform is: • leveren bijdrage uitvoering Kennis-en innovatie agenda DT/WT • het bevorderen van kennisontwikkeling en innovaties door samenwerking in een open netwerk en door middel van living labs • versterken positie van praktijkgericht onderzoek in de kennisketen • bundelen van krachten voor deelname aan Europese kennisprogramma’s • professionalisering docent en student via een human capital agenda • vergroten van de interne en externe zichtbaarheid resultaten.