Bij de Hogeschool van Amsterdam is een nieuwe aanpak ontwikkeld voor studenten pedagogiek in de afstudeerfase. De basis wordt gevormd door wekelijkse online meetings met relatief kleine groepen in een online leer-ontmoetingsruimte (afstudeercafé). De chat is 24/7 beschikbaar waardoor laagdrempelig contact met medestudenten en docenten mogelijk is. Studenten krijgen verschillende keuzemogelijkheden, waardoor zoveel mogelijk maatwerk wordt geleverd om een zo optimaal mogelijke mix te kunnen realiseren per student van online en aanvullend fysieke bijeenkomsten. De vragen die centraal staan zijn: is het online mogelijk om betrokkenheid te creëren? Wat hebben docenten nodig om in een online leer-ontmoetingsruimte hun studenten te begeleiden? Uit de resultaten blijkt dat betrokkenheid online goed gerealiseerd kan worden. Studenten helpen en ondersteunen elkaar en delen kennis en ervaringen via een laagdrempelige chat. De tijd- en plaatsonafhankelijke begeleiding wordt als flexibel, inclusief en efficiënt ervaren. Docenten hebben een open, verbindende en actieve houding nodig in een rol als online coach. Door een deel van de docenten wordt deze rol als lastig ervaren. Studenten geven aan dat het combineren van de studie met persoonlijke omstandigheden, zoals een baan, gezin, ziekte, psychische problematiek, functiebeperking of mantelzorg, door de flexibele vorm beter mogelijk is. De werkwijze kan een aanvulling vormen op bestaande manieren om studenten toegankelijk en inclusief onderwijs te bieden.
MULTIFILE
Deze methodiek online hulpverlening is het resultaat van ruim twee jaar ervaring die is opgedaan met online hulpverlening in het schoolmaatschappelijk werk in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs in de stadsregio Rotterdam. Deze methodiek is bedoeld als praktische handreiking voor hulpverleners die geen of weinig ervaring hebben met online hulpverlening. Er wordt ingegaan op de instrumenten bij de online werkwijze, op het effectief combineren van die instrumenten, en op het combineren van de online werkwijze met de reguliere aanpak in de spreekkamer. Het boek bevat een groot aantal voorbeelden die het gebruik van e-mail en chat in de hulpverlening verduidelijken. De methodiek is gebaseerd op een model van oplossingsgericht werken dat voor de online aanpak werd aangepast. Dit handboek is in eerste instantie gericht op de praktijk van het schoolmaatschappelijk werk, maar alle handreikingen zijn ook bruikbaar voor andere professionals in de hulpverlening met belangstelling voor de online werkwijze.
LINK
Online hulp is geen gemeengoed in de sociale sector. En onderzoek naar online hulp is versnipperd. Christa Nieuwboer (lector Fontys Hogeschool Pedagogiek) promoveerde op onderzoek naar de effectiviteit van e-mailondersteuning voor opvoeders. Ze komt met een onderzoeksprogramma als één van de programmalijnen van het lectoraat Opvoeden voor de toekomst
DOCUMENT
Social media and sharing economy platforms do not only disrupt industries. They also bypass democratic institutions. That’s not without risk, because the dominant Silicon Valley based online platforms are designed to create shareholder value, not to strengthen society or democracy. Which is unfortunate, because online platforms – if designed to that purpose – can be uniquely power full tools for organising our networked society.In Amsterdam over 90 neighbourhood networks use online platforms for self organisation. This development accelerated from 2010 on. The networks aim at strengthening social ties and local initiatives and are increasingly involved in some way of democratic innovation. This study is a deep dive into this urban bottom-up-movement. It puts the phenomena of online neighbourhood platforms in a broader societal and economical context. It points at the importance of user owned platforms and data. And it draws conclusions on how society and specifically municipal management can bring this movement to a next level. Ultimately with the potential of growing into an alternative for the Silicon Valley owned online platform ecosystem.
DOCUMENT
Background. A number of parenting programs, aimed at improving parenting competencies,have recently been adapted or designed with the use of online technologies. Although webbased services have been claimed to hold promise for parent support, a meta-analytic review of online parenting interventions is lacking. Method. A systematic review was undertaken of studies (n= 19), published between 2000 and 2010, that describe parenting programs of which the primary components were delivered online. Seven programs were adaptations of traditional, mostly evidence-based, parenting interventions, using the unique opportunities of internet technology. Twelve studies (with in total 54 outcomes, Ntot parents = 1,615 and Ntot children = 740) were included in a meta-analysis. Results. The meta-analysis showed a statistically significant medium effect across parents outcomes (ES = 0.67; se = 0.25) and child outcomes (ES = 0.42; se = 0.15). Conclusions. The results of this review show that webbased parenting programs with new technologies offer opportunities for sharing social support, consulting professionals and training parental competencies. The meta-analytic results show that guided and self-guided online interventions can make a significant positive contribution for parents and children. The relation with other meta-analyses in the domains of parent education and web-based interventions is discussed.
DOCUMENT
Het project Online tools voor de jeugdprofessional wil professionals voorzien van direct toepasbare tools op het gebied van online hulp- en dienstverlening, opdat zij goede toegang kunnen bieden tot faciliteiten op het gebied van zorg en welzijn. Onder jeugdprofessionals verstaan we alle beroepskrachten die in contact komen met jeugd en gezinnen: van kinderopvangmedewerkers tot huisartsen, van sportleraren tot muziekdocenten, van pedagogen tot sociaal verpleegkundigen. Studenten van Zuyd en Fontys Hogeschool Pedagogiek werken onder begeleiding van docenten aan dit project. Daarnaast waren enkele projectleden actief in het uitvoeren van bevragingen bij jeugdprofessionals. Fase 1 liep van september 2014-december 2014. In deze periode zijn plm. 150 online tools beschreven, 9 factsheets geplaatst en 90 jeugdprofessionals gesproken over de knelpunten en kansen in het werken met online tools. Dit levert stof voor het maken van o.a. nieuwe factsheets. Zie het rapport voor meer informatie en details. In Fase 2 (2015) ligt het accent op onderzoek naar diverse aspecten van het gebruik van online tools, waaruit meer factsheets voortkomen, en focus groep gesprekken om de voorwaarden voor acceptatie van het werken met online tools te verhelderen.
DOCUMENT
Hoe kan technologie mensen met een verstandelijke beperking motiveren om meer te bewegen in het dagelijks leven? Het onderzoeksprogramma TIME2Play van het lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport van de Haagse Hogeschool bundelt initiatieven die dat op een speelse en uitdagende manier doen, van beweeg-digiboards tot apps.
DOCUMENT
In de eerste twee delen van het proefschrift vindt u informatie over online opvoedingsondersteuning in het algemeen. Welke studies zijn daarover gepubliceerd? Hoe zien de onderzochte online programma’s voor ouders eruit? Welke kenmerken hebben ze? Hoe effectief zijn ze? In de drie andere delen gaan we dieper in op het eenmalig e-mailconsult. Er zijn veel organisaties in Nederland die ouders de gelegenheid bieden om een advies per e-mail te ontvangen, vaak via een web-formulier of een button op een website. Kunnen beroepskrachten deze vorm van online communicatie gebruiken om ouders te begeleiden naar méér empowerment? In deze brochure leest u een beknopte samenvatting van het proefschrift.
DOCUMENT
Internet technology offers a lot of new opportunities for the dissemination of information, sharing of support and consultation of professionals. Innovating professionals from multiple disciplines have begun to exploit the new opportunities for parenting support. The studies presented in this book are meant to deepen our insights in the subject of online parenting support and investigate the feasibility to use single session email consultation to empower parents. This publication includes: - A systematic review of 75 studies on online parenting support. - A meta-analytic review of 12 studies on online tools to improve parenting. - A content analysis of 129 parenting questions and responses in single session email consultation. - An analysis and validation study of the newly developed Guiding the Empowerment Process model. - An evaluation study of the effects of single session email consultation on parental empowerment. The results of this research indicate that the Internet is not only a source of information, but it can also be an instrument for support and training, aiming to improve parental competencies.
MULTIFILE