Interactivity has become a crucial aspect of marketing. It allows companies to connect with their customers, often resulting in positive outcomes. Based on a literature review, this chapter discusses ten of the most pioneering tools used in interactive marketing. First it will be explained how each tool relates to the three dimensions of interactivity (active control, two-way communication, synchronicity), and insights in what dimensions are the driving forces behind each interactive marketing tool are provided. Second, results showing that research on the ten interactive marketing tools generally finds positive effects on diverse outcome variables, such as enjoyment, urges, and behavioral intentions, are discussed together with conflicting outcomes (e.g., the effect on cognition) and the potential negative effects of the tools (e.g., privacy concerns and intrusiveness). It concludes with the recommendation for marketers and researchers to collaborate and actively try out (innovative) interactive marketing tools while closely monitoring their effects.
DOCUMENT
Marketing Analytics provides guidelines in the application of statistics using IBM SPSS Statistics Software (SPSS) for students and professionals using quantitative methods in marketing and consumer behavior. With simple language and a practical, screenshot-led approach, the book presents 11 multivariate techniques and the steps required to perform analysis. Each chapter contains a brief description of the technique, followed by the possible marketing research applications. One of these applications is then used in detail to illustrate its applicability in a research context, including the needed SPSS commands and illustrations. Each chapter also includes practical exercises that require the readers to perform the technique and interpret the results, equipping students with the necessary skills to apply statistics by means of SPSS in marketing and consumer research. Finally, there is a list of articles employing the technique that can be used for further reading.This textbook provides introductory material for advanced undergraduate and postgraduate students studying marketing and consumer analytics, teaching methods along with practical software-applied training using SPSS. Support material includes two real data sets to illustrate the techniques’ applications and PowerPoint slides providing a step-by-step guide to the analysis and commented outcomes. Professionals are invited to use the book to select and use the appropriate analytics for their specific context.
DOCUMENT
Social media has become a prolific tool for companies to build their brands. An effective way to interact with stakeholders on social media has been the relatively new discipline of ‘influencer marketing’. Here, companies engage social media stars to use their large fan-base to promote products and services on their brand’s behalf. While related to the promotional tactic of word-of-mouth marketing, influencer marketing lacks a theoretical foundation in the academic discourse. This paper aims to fill this gap by offering a conceptualisation to operationalize the new discipline in practice. The conceptualisation proposes brand owners a methodology to choose the right influencers for their brands and guides influencers to perform optimally with their fan base. Lastly, a consumer perspective is taken to the discussion to emphasize the relevance of influencer marketing in the consumer purchase decision-making process.
LINK
Uit cijfers van het CBS zien we dat de vraag naar biologische producten achterblijft. De meerprijs die consumenten moeten neerleggen voor biologische productalternatieven blijkt een belangrijke belemmering te zijn voor de overstap naar biologisch. Hoe kunnen we deze gepercipieerde prijsbarrière bij de consument overkomen?
De 55plus Toolbox (www.55plustoolbox.nl) ondersteunt ondernemers, ontwerpers en marketeers, bij het innoveren voor 55plussers: wie zijn 55plussers, hoe ontwerp je daar producten voor, hoe richt je de marketing hiervoor in en hoe vermarkt je producten voor deze doelgroep? De gratis toegankelijke toolbox bevat informatie over de doelgroep, handige tools voor bij het innoveren en inzichtelijke cases. De 55plus Toolbox is het resultaat van het RAAK-project Vitale Oudere dat begin 2011 is afgerond. Het was een samenwerking tussen Saxion lectoraat Industrial Design, lectoraat Gezondheid Welzijn en Technologie en andere partners in de regio, waaronder Jaarsma + Lebbink en Panton. Jaarsma + Lebbink biedt tegenwoordig met een aantal partners commerciële diensten aan op het gebied van markt- en productstrategie en –ontwikkeling ter ondersteuning van bedrijven die actief willen zijn op de ouderen-markt. Sinds begin 2017 heeft Jaarsma + Lebbink het beheer over de 55 plus Toolbox. Jaarsma + Lebbink wil met partners bedrijven en instellingen helpen om hun producten en diensten beter af te stemmen op de doelgroep, de 50-plusser, zodat deze organisaties hun concurrentiepositie kunnen versterken. De Toolbox is daarbij een heel nuttig instrument, een bron van informatie en inspiratie, maar dan dient deze wel geüpdatet te worden. Voor Panton, een ontwerpstudio voor de gezondheidzorg in Deventer, zijn ouderen een belangrijke doelgroep voor de producten die ontwikkeld worden. Panton en Jaarsma + Lebbink hebben Saxion Lectoraat Industrial Design gevraagd mee te werken aan de vernieuwing van de 55 Plus Toolbox. Doel van het project is te komen met een vernieuwde Toolbox die een stap verder gaat dan de huidige Toolbox. De vernieuwde Toolbox sluit aan op de huidige vragen en behoeften van potentiële gebruikers: bedrijven en organisaties die met producten en diensten willen innoveren voor de doelgroep ouderen, deze doelgroep op een positieve manier willen bereiken en benaderen via marketing en producten en diensten in de markt willen zetten voor deze doelgroep. De vernieuwde Toolbox biedt organisaties enerzijds de mogelijkheid zelf aan de slag te gaan met innovatie voor de 50 plus doelgroep. Hiervoor worden in de Toolbox kennis, innovatietools en cases aangeboden waarmee organisaties zich kunnen oriënteren op de 50 plus doelgroep en eerste vragen beantwoord kunnen krijgen. Anderzijds wordt organisaties de inzet geboden van professionele bureaus zoals Jaarsma en Lebbink en Panton, voor de ondersteuning op het gebied van marketing en productontwikkeling, en hogeschool Saxion voor praktijkgericht onderzoek op dit vlak.
The focus of this project is on improving the resilience of hospitality Small and Medium Enterprises (SMEs) by enabling them to take advantage of digitalization tools and data analytics in particular. Hospitality SMEs play an important role in their local community but are vulnerable to shifts in demand. Due to a lack of resources (time, finance, and sometimes knowledge), they do not have sufficient access to data analytics tools that are typically available to larger organizations. The purpose of this project is therefore to develop a prototype infrastructure or ecosystem showcasing how Dutch hospitality SMEs can develop their data analytic capability in such a way that they increase their resilience to shifts in demand. The one year exploration period will be used to assess the feasibility of such an infrastructure and will address technological aspects (e.g. kind of technological platform), process aspects (e.g. prerequisites for collaboration such as confidentiality and safety of data), knowledge aspects (e.g. what knowledge of data analytics do SMEs need and through what medium), and organizational aspects (what kind of cooperation form is necessary and how should it be financed).Societal issueIn the Netherlands, hospitality SMEs such as hotels play an important role in local communities, providing employment opportunities, supporting financially or otherwise local social activities and sports teams (Panteia, 2023). Nevertheless, due to their high fixed cost / low variable business model, hospitality SMEs are vulnerable to shifts in consumer demand (Kokkinou, Mitas, et al., 2023; Koninklijke Horeca Nederland, 2023). This risk could be partially mitigated by using data analytics, to gain visibility over demand, and make data-driven decisions regarding allocation of marketing resources, pricing, procurement, etc…. However, this requires investments in technology, processes, and training that are oftentimes (financially) inaccessible to these small SMEs.Benefit for societyThe proposed study touches upon several key enabling technologies First, key enabling technology participation and co-creation lies at the center of this proposal. The premise is that regional hospitality SMEs can achieve more by combining their knowledge and resources. The proposed project therefore aims to give diverse stakeholders the means and opportunity to collaborate, learn from each other, and work together on a prototype collaboration. The proposed study thereby also contributes to developing knowledge with and for entrepreneurs and to digitalization of the tourism and hospitality sector.Collaborative partnersHZ University of Applied Sciences, Hotel Hulst, Hotel/Restaurant de Belgische Loodsensociëteit, Hotel Zilt, DM Hotels, Hotel Charley's, Juyo Analytics, Impuls Zeeland.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool