In Nederland lijdt bijna één op de honderd mensen aan schizofrenie. Per jaar krijgen ongeveer drieduizend mensen deze diagnose. Ongeveer twintig tot dertig procent van de cliënten die behandeld wordt met de gangbare antipsychotica blijft last houden van positieve en/of negatieve psychotische verschijnselen en een verminderd functioneren. Dit noemen we aanhoudende psychose. Cliënten met aanhoudende psychose zijn doorgaans lang in behandeling en hebben vaak vele teleurstellingen te verwerken gekregen. Herstel en een betere toekomst zijn mogelijk bij aanhoudende psychose, maar helaas wordt effectieve behandeling voor deze cliëntengroep vaak te laat of onvolledig aangeboden. Om de kwaliteit van zorg voor deze cliëntengroep te verbeteren, is STAP ontwikkeld. STAP is een afkorting voor Specialistisch Traject Aanhoudende Psychose en staat symbool voor ‘stappen blijven zetten’ of ‘doorgaan’. Met STAP bieden we hoop. Dit is belangrijk zodat de cliënt weer nieuwe stappen in zijn leven durft te zetten. STAP is bedoeld als een gepersonaliseerd programma. Wij verwachten dat STAP psychotische verschijnselen kan verminderen en het herstelvermogen en maatschappelijk functioneren van cliënten kan versterken. Dit handboek geeft informatie over de achtergrond, de methodiek en toepassing van STAP. Het biedt hulpverleners een strategie om de kwaliteit van zorg voor cliënten met aanhoudende psychose te verbeteren. STAP is gebaseerd op de principes van Zorg in Samenwerking (ZiS). ZiS is oorspronkelijk ontwikkeld in de eerste lijn in de Verenigde Staten (in het Engels: Collaborative Care). Uit onderzoek is gebleken dat ZiS bij cliënten met depressieve stoornissen, bipolaire stoornissen en persoonlijkheidsstoornissen positieve resultaten liet zien. STAP wordt als onderdeel van een promotieonderzoek van Reinier van Arkel, de Vrije Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Inholland binnen Reinier van Arkel geïmplementeerd in VIP- en FACT teams. STAP is het eerste ZiS programma voor cliënten met aanhoudende psychose. Met het promotieonderzoek wordt tussen 2020 en 2023 onderzocht of het lukt om STAP op een goede manier in de praktijk te implementeren, welk effect STAP heeft op cliënten met aanhoudende psychose en of cliënten en naastbetrokkenen tevreden zijn over STAP. Op basis van de resultaten van het promotieonderzoek wordt STAP doorontwikkeld. De wijzigingen zullen verwerkt worden in een herziene versie van het handboek. Het handboek is een handreiking voor hulpverleners en heeft het doel om te informeren over STAP en de manier waarop STAP in de praktijk moet worden gebracht.
DOCUMENT
The main objective of this dissertation is to examine, both theoretically and empirically, the specific requirements of a blended learning instructional model aimed at facilitating higher education adult-learners into online interaction. Three objectives were formulated: Objective 1: to investigate adult-learners’ perceived satisfaction in relation to blended learning and the factors that foster their interaction with the ‘added’ online mode; and a thorough understanding of adult-learners’ educational needs and learning characteristics derived from theory. Objective 2: to understand the factors of social presence and convergence, and how these can be ingrained into design principles that foster online interaction. Objective 3: to explore the specifics of an instructional model for the design of a blended learning environment for adult-learners in higher education, both theoretically and empirically, and how said principles can be actualised in a validated model.
DOCUMENT
De projectkrant Een stap naar voren! is een uitgave van de Hanzehogeschool Groningen. De krant maakt de resultaten inzichtelijk van het gelijknamige SIA RAAK project ‘Een stap naar voren’ met als penvoerder deHanzehogeschool Groningen. Betrokken partners zijn: Gemeente Groningen, GGD Groningen, COP Groningen en MJD.
DOCUMENT
Een stap naar voren is een Raak Publiek project welke van 2013 tot 2015 is uitgevoerd, waarbij een lerende omgeving werd geboden aan professionals, aankomende professionals en docenten. Er werd gereedschap ontwikkeld voor frontliniewerkers om preventief en omgevingsgericht in de wijk met ouders te kunnen werken. Het doel van het project heeft geresulteerd in een aantal concrete opbrengsten, gebundeld in een voor verschillende doelgroepen bruikbare infographic waarin alle gereedschappen zijn verzameld. De infographic is onderverdeeld in een drietal hoofdstukken: - Hoe begin je - Wat ga je doen - Wat zijn de ervaringen
LINK
Veelgehoorde uitspraak is dat verpleegkundigen en verzorgenden nog veel te weinig invloed hebben op het gezondheidszorgbeleid en de wet- en regelgeving. Terwijl ze wel de kerndisciplines vormen in diezelfde zorg. Intussen legt de overheid steeds meer verantwoordelijkheden bij het zorgveld zelf neer. De vraag nu is: hoe spelen we in op deze ontwikkeling? Voor het onderwijs is in deze een belangrijke taak weggelegd door aan de individuele professionalisering van verpleegkundigen te werken, zodat zij hun eigen verantwoordelijkheid voor de zorgverlening durven te nemen. De eerste stap is daartoe gezet.
DOCUMENT
Deze bundel met casuïstiek uit de praktijk van social work nodigt (toekomstige) professionals en docenten uit om in gezamenlijkheid te reflecteren op de verhalen. De bij de casussen aangeleverde dialoog- en verdiepingsvragen kunnen hierbij behulpzaam zijn. Ze zijn zo geformuleerd dat ze iedereen uitnodigen om met een open blik de situatie te beschouwen en het directe oordeel uit te stellen. Door stil te staan bij wie welke rol in de gegeven situatie bekleedt of zou kunnen bekleden, leert de student tevens de verschillende rollen die (potentiële) actoren innemen in het vizier te krijgen en deze te verhelderen.
DOCUMENT
Het lectoraat van Gaston Remmers heeft tot doel samen met lokale en (inter-)nationale partners te werken aan nieuwe stedelijke businessmodellen rondom landbouw en voedsel, en een cultuur te voeden die het mogelijk maakt dat deze nieuwe modellen ontstaan en wortel schieten. Het lectoraat werkt aan drie domeinen: stadslandbouw, vitale stad en nieuwe financieringsvormen. Deze inaugurele rede schetst de contouren van de volgende stap in duurzaamheid, voortbouwend op Cradle to Cradle, in het perspectief van de transities van deze tijd, gewogen in integraal denken, en gericht op concreet handelen.
DOCUMENT
In het rapport ‘Artificiële Intelligentie en passende zorg’ van het Zorginstituut Nederland worden kansen en uitdagingen van AI binnen de zorg belicht. Artificiële Intelligentie (AI) biedt ook talrijke mogelijkheden voor de medisch specialistische revalidatiezorg (MSR). Aan de hand van dit rapport beschouwen we de kansen en uitdagingen van AI voor de MSR. Samenwerking binnen de revalidatiesector is daarbij essentieel om AI-toepassingen effectief en verantwoord te integreren in de revalidatiezorg.
DOCUMENT
Lectorale rede, uitgesproken bij aanvaarding van het ambt als lector Studiesucces aan Hogeschool Inholland te Haarlem op 23 maart 2017. Ze bevat een synthese van de studiesuccesliteratuur, resultaten van praktijkgerichte onderzoeken naar succesvolle opleidingen, interventies, aanpakken en werkende principes. En tot slot het leggen van verbinding als een oplossingsrichting voor het duurzaam verbeteren van het studiesucces.
DOCUMENT
Deze rapportage maakt deel uit van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 2 waarin de programmadoelen en veranderbare en belangrijke determinanten waarop de leefstijlapp zich zal richten zijn vastgesteld.
DOCUMENT