De afgelopen negen maanden zijn met elkaar gegroeid naar blended, hybride en online onderwijs met ook zo’n 30% op campus. Digitaal kan er veel meer dan we dachten, maar we missen de ‘chemie en het kletsen’ in de klas, blijkt uit ons onderzoek. Men zegt: ‘Voor echt goed onderwijs moet je elkaar zien, elkaar ontmoeten'. In deze interactieve workshop vinden we woorden voor wat we dan missen op het gebied van ‘community in de klas’ en verkennen hoe we dat toch kunnen verkrijgen. Na afloop van de workshop hebben deelnemers een idee of en hoe je community kan creëren in de (post) corona klas.
For this exploratory study we aim to provide knowledge and insights concerning the processes of setting up, implementing and managing online communities as a part of the product/services offer of media companies. The goal is to increase their reach amongst target groups, to strengthen involvement with their audiences and to entice their audiences to participate. This information should help us to understand the many different aspects important for developing and managing online communities. The research question for this phase is: Which critical success factors play a role in the process of setting up and managing online communities using social media in order to activate and/or engage target audiences? In this exploratory first phase we looked into literature relating to general guidelines and critical success factors in setting up and managing online communities. These aspects include, communication and interaction options, functionalities for sharing information, the content structure given, the importance of socialization within the community, the policies used and the usability of the platform (Ning Shen & Khalifa, 2008).
Door producten en diensten inclusief te ontwerpen kunnen ontwerpers een belangrijke bijdrage leveren aan een inclusievere samenleving, waarin iedereen op eigen wijze kan participeren. In AID gaan negen mkb-ontwerpbureaus Afdeling Buitengewone Zaken (A/BZ), theRevolution, Design Innovation Group, Greenberry, Ideate, Keen Public, Muzus, Netrex Internet Solutions (Leer Zelf Online) en Vrienden van verandering) die rijke maar uiteenlopende ervaring hebben met inclusief ontwerpen op zoek naar antwoorden op de vraag hoe hun vermogen voor inclusief ontwerpen kan worden versterkt. Ze doen dit middels actie-onderzoek in hun eigen beroepspraktijk en door hun ervaringen te delen met onderzoekers, docenten en co-ontwerpers in een ‘learning community’.
Dit onderzoek naar de impact van de coronacrisis op het onderwijs wordt uitgevoerd door het Lectoraat Excellentie in Hoger Onderwijs en Samenleving in samenwerking met de diensten Informatisering, O&O en HR. De coronapandemie heeft een grote impact gehad op het hoger onderwijs. Plotseling moest alles online. Dit heeft veel gevraagd van de flexibiliteit en inventiviteit van docenten, die vaak niet of maar beperkt getraind waren in online onderwijs. Dit leidde voor veel docenten tot een hoge werkdruk en veel stress. Nu we zicht lijken te hebben op het einde van de pandemie is het belangrijk om vooruit te kijken: Hoe gaat het met docenten en wat hebben ze nodig? Wat willen we meenemen van het afgelopen jaar op het gebied van online onderwijs en wat moet zo snel mogelijk weer met fysiek onderwijs? Met dit onderzoek proberen we dat in kaart te brengen, zodat we meer inzicht krijgen in het docentenwelzijn en hun behoeftes in deze transitie. Om dit te onderzoeken nemen we vragenlijsten af en organiseren we focusgroepen met collega’s.
Events play an increasingly big role in our society. Whereas events were mainly considered entertainment in the past, the social function of events is becoming more and more apparent, in particular, in the field of social bonding and in creating a feeling of solidarity.During an event, visitors identify with a theme or topic, and interact with each other about it. Thanks to social media, they can continue these interactions online, which leads to a hybrid network of individuals sharing the same interests. Eventually, this may lead to forming new communities, who communicate with each other both online and offline. However, it is not clear yet how exactly these new communities are being created.This PhD research studies the online and offline interaction rituals of various events and online communities. Through interviews and participating observations at events such as Redhead Days and the Elfia fantasy event, processes are mapped out that result in forming communities at and around events.Partner: Tilburg University