Projectdocumentatie ten behoeve van juryoverleg energieke restauratie, publicatie Kenniscentrum NoorderRuimte, 27 februari 2013
Korte promotievideo voor het doen van een afstudeeronderzoek of stage op de Klimaatproeftuin op BuildinG. Daarin vertellen studenten van Built Environment over hun onderzoeken die ze daar gedaan hebben.
YOUTUBE
Competente gebiedsontwikkelaars hanteren fysieke, economische en sociale invalshoeken bij gebiedsgerichte projecten. Gebiedsontwikkelaars uit Noord-Nederland onderzochten met (docent-)onderzoekers en studenten van Hanzehogeschool Groningen wat hun functie inhoudt en wat hun werk succesvol maakt. Het Kenniscentrum NoorderRuimte coördineerde dit innovatieprogramma, dat werd gesubsidieerd door Stichting Innovatie Alliantie.
De Noordelijke provincies staan als gevolg van onder andere selectieve bevolkingskrimp, de noodzaak van verduurzaming van de woningvoorraad en de door aardbevingen veroorzaakte schade de komende jaren voor een grote ruimtelijke planningsopgave. Tegelijkertijd treedt in 2022 de Omgevingswet in werking. Deze wet vervangt grote delen van het omgevingsrecht en moet de huidige vaak complexe, langdurige en kostbare procedures voorkomen door een efficiënter en eenvoudiger systeem van ruimtelijke planning te introduceren. Binnen dit nieuwe systeem is burgerparticipatie één van de speerpunten. De wetgever wil de burger eerder en meer betrekken bij het maken van ruimtelijke plannen om zo de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren. Echter zijn die burgers zelf niet of nauwelijks bij de vormgeving van deze burgerparticipatie betrokken geweest en ook bestaande onderzoeken richten zich met name op de visie van de overheid. Dit onderzoek betrekt juist de burger en onderzoekt welke wijze(n) van burgerparticipatie volgens zowel de gemeenten als de burgers uit door aardbevingen getroffen dorpen de meest doeltreffende wijze is om de ruimtelijke kwaliteit te verhogen. Daarmee past het onderzoek binnen de thema’s Aardbevingen en Leefbaarheid van het Kenniscentrum Noorderruimte en sluit het aan bij lopend onderzoek binnen het lectoraat Leefomgeving in Transitie. Het onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van mixed methods waarbij documentanalyse, literatuuronderzoek, paneldiscussies en interviews worden ingezet en leidt tot publicaties, bijdragen aan het onderwijs van de Hanzehogeschool Groningen en aanbevelingen richting gemeentebesturen. De centrale vraag luidt: Op welke wijze(n) kunnen diverse vormen van burgerparticipatie uit de Omgevingswet volgens gemeenten en bewoners het meest doeltreffend worden geïmplementeerd om de ruimtelijke kwaliteit en daarmee de leefbaarheid in dorpen in het Groningenveld zoveel als mogelijk en op een duurzame wijze te verhogen?
Al ruim tien jaar is Healthy Ageing hét thema in Noord-Nederland. Kennisinstellingen, openbaar bestuur en hetbedrijfsleven hebben zich gecommitteerd om op allerlei fronten inzichten, beleid en producten te ontwikkelen die desamenleving helpen om gezonder oud te worden. Een van de meest relevante, actuele en urgente thema’s van dekomende jaren is ‘De Gezonde Stad’. De gemeente, VanWonen Vastgoedontwikkeling B.V., de Hanzehogeschool en hetUMCG willen daarom in een unieke publiek-private samenwerking met elkaar bouwen aan een IWP Healthy Cities,waarin de relatie tussen de gebouwde, sociale en fysieke leefomgeving en de leefstijl en gezondheid van de inwoners vanGroningen centraal staat en de stad Groningen fungeert als proeftuin. Hiertoe hebben zij de handen ineengeslagen omeen lector Gezonde Stad aan te stellen; deze is in september 2019 begonnen voor een periode van 4 jaar. Volgende stapis de inrichting van de IWP Healthy Cities. De aangevraagde subsidie wordt gebruikt voor het bekostigen van debetrokkenheid van twee docent-onderzoekers, die de verbinding van de IWP met het onderwijs zullen aanjagen, zodatonderzoekers, docenten en studenten hierbinnen kunnen experimenteren met interventies in de sociale en fysiekeleefomgeving om de gezondheid van de inwoners te stimuleren. Samen met inwoners worden interventies geselecteerd,geprioriteerd, uitgewerkt, onderzocht en toegepast. Inwoners van de stad participeren dus actief in de proeftuin.Inmiddels zijn ook de GGD en het RIVM als kennispartners betrokken bij de IWP. De IWP Healthy Cities sluit aan bij hetthema Gebouwde Omgeving in relatie tot Gezondheid en Welzijn van het Kenniscentrum NoorderRuimte en deactiviteiten van het lectoraat Facility Management.
Ruimte voor muzikaal spel is een ontwerponderzoek naar het vormgeven van fysieke muzikale experimenteeromgevingen op basisscholen door creatieve professionals (muziekdocenten). All Inclusive Music en Kunstencentrum VRIJDAG zetten zich in voor vernieuwend en passend muziekonderwijs op iedere basisschool. Muziekdocenten geven op basisscholen noodgedwongen les in overvolle klaslokalen of galmende en kale speellokalen. Dit belemmert de muzikale beleving van kinderen. Het gebrek aan geschikte ruimtes leidt er bovendien toe dat muziekdocenten zich terugtrekken uit de samenwerking met de school en/of hun lesrepertoire, zoals muzikaal spel en experiment, inperken. Hierdoor stagneert de vernieuwing van muziekonderwijs. In een iteratief ontwerpproces ontwikkelen wij prototypes van materialen en inrichtingen die de muzikale beleving optimaliseren, geluidsoverlast reduceren en zodoende de beleving van gastvrijheid bevorderen; wij testen deze in een kunstencentrum en een basisschool en formuleren professionele verbeteradviezen. Dit doen we in de Hanze leergemeenschap Idiocultureel Muziekonderwijs en de Hanze Innovatiewerkplaats Campus Design, met praktijkpartners All Inclusive Music, VRIJDAG en Lot to Learn en betrokken kennispartners. De praktijkpartners werken de bevindingen vervolgens uit in een tool-kit. Alle betrokkenen publiceren deze op diverse online platforms. In dit project brengt iedere partner de eigen unieke mix aan kennis, vaardigheden, mentaliteit en praktijkervaring in en wordt het domein van Muziek verbonden met Facility Management. De prototypen voor alternatieve materialen en inrichtingsvormen voor muzikaal spel en de tool-kit voor implementatie, helpen muziekdocenten, kunstencentra en basisscholen bij het optimaliseren van muzikale experimenteeromgevingen. Wij willen hiermee een gamechanger opleveren voor het faciliteren van (innovatieve) muzieklessen in basisscholen en buitenschoolse contexten. Het project wordt vanuit de Hanze, Groningen geleid en gecoördineerd door het Lectoraat Kunsteducatie van Kenniscentrum Kunst & Samenleving, in nauwe samenwerking met het Lectoraat Facility Management van Kenniscentrum NoorderRuimte