Zoekresultaten

Producten 340

product

Wellness in de Delta : kansen en voorbeelden verzameld

PDF

31-12-2009
product

Eerste impactanalyse programma Van Schulden naar Kansen 2016

PDF

28-02-2017
Eerste impactanalyse programma Van Schulden naar Kansen 2016
product

Resultaten eerste deelnemersonderzoek Van Schulden naar Kansen

PDF

28-02-2017
Resultaten eerste deelnemersonderzoek Van Schulden naar Kansen

Personen 1

persoon

Reint Jan Renes

Full Professor

Reint Jan Renes

Projecten 4

project

Voordracht Deltapremie 2023 Hogeschool van Amsterdam: Reint Jan Renes

Klimaat is hét thema nu en in de (nabije) toekomst voor Nederland: in de politiek en de media, in onderwijsinstellingen die studenten duurzaam willen opleiden, maar ook in de samenleving waar burgers en professionals - geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering – op veel verschillende terreinen hun gedrag moeten aanpassen. Voor het versnellen van de transities die nodig zijn voor een leefbare aarde is gedragswetenschap cruciaal. Beleidsmakers – die zich afvragen hoe iedereen (van burgers, tot ondernemers en bestuurders) mee te krijgen in de klimaattransitie - staan te springen om gedragskennis. Met zijn lectoraat draagt Reint Jan Renes bij aan kennis, inzichten en interventies om de transitie naar een duurzame maatschappij te versnellen. Samen met zijn onderzoekers creëert Reint Jan zichtbaar impact op het klimaatvraagstuk. Als Deltapremie-winnaar zal hij een inspirerend boegbeeld zijn om het belang van gedragswetenschappen en praktijkgericht onderzoek te etaleren op dit belangrijke thema. Als student was Reint Jan al geïnteresseerd in pro-sociaal gedrag. Na bijna 15 jaar fundamenteel academisch onderzoek naar de psychologie van gedragsverandering besloot hij in 2011 om de directe impact van zijn werk op de samenleving te vergroten door een overstap te maken naar het hbo. Daar kreeg hij de ruimte om praktijkgericht onderzoek te doen naar complexe maatschappelijke gedragsvraagstukken zoals gezondheid, veiligheid en duurzaamheid. Na 8 jaar lectorschap aan de Hogeschool Utrecht, maakte hij in 2019 de overstap naar de Hogeschool van Amsterdam waar hij als lector Psychologie voor een Duurzame Stad de kans kreeg zich specifiek te richten op onderzoek en onderwijs rondom gedragsvraagstukken die verbonden zijn aan de klimaatopgave. Reint Jans intrinsieke interesse in het klimaatvraagstuk en de behoefte om daar samen met anderen aan te werken, krijgen hun beslag in de wijze waarop hij zijn lectorschap bij de HvA invult. Reint Jan is een autoriteit op het gebied van gedragswetenschap en zet zich actief in om professionals en wetenschappers uit verschillende disciplines en beroepsgroepen aan elkaar te verbinden. Daarnaast is hij nauw betrokken bij (de ontwikkeling van) het onderwijs van de master Klimaatpsychologie en -gedrag en de bachelor Toegepaste Psychologie. Met zijn positieve houding, verbeeldingsvermogen en bevlogenheid inspireert hij collega’s, studenten en andere samenwerkingspartners. Multidisciplinair Vanuit de overtuiging dat complexe vraagstukken alleen in samenwerking kunnen worden opgelost, werken Reint Jan en zijn lectoraat samen met partners uit praktijk, onderzoek en onderwijs vanuit verschillende disciplines. Een illustratie van deze multidisciplinaire benadering is zijn lidmaatschap van de stuurgroep van het door NWO en KNAW ingestelde Klimaatonderzoek Initiatief Nederland (KIN). In het KIN komen (academisch en praktijkgericht) onderzoek, praktijk en onderwijs vanuit verschillende terreinen -zoals gedragswetenschappen, natuurwetenschappen, creatieve industrie en technologische innovatie- samen. Wisselwerking tussen praktijkgericht onderzoek en onderwijs Volgens Reint Jan is praktijkgericht onderzoek een cruciale schakel tussen academische kennis, het werkveld en hbo-onderwijs. Zijn werk beweegt zich van academisch onderzoek, naar context- en casus-specifiek onderzoek in de praktijk, en brengt vervolgens inzichten uit de praktijk weer terug naar het niveau van academische kennis, maar ook naar het onderwijs in bijvoorbeeld de nieuwe master Klimaatpsychologie en -gedrag.

Lopend
project

Voordracht Deltapremie Janine Stubbe

Lector Janine Stubbe moest vanwege een schouderblessure haar professionele tenniscarrière opgeven. Dit is voor haar de drijfveer geweest om bewegingswetenschappen te gaan studeren en vervolgens haar onderzoekscarrière te wijden aan het voorkomen van gezondheidsklachten bij podiumkunstenaars (danser, musici en circusartiesten), sporters, studenten en patiënten. Janine verdient de Deltapremie, omdat ze een enorme verandering teweegbrengt in de beroepspraktijk, het onderwijs en haar onderzoeksdomein. 1. Impact beroepspraktijk Janine heeft in 2017 een SPRONG-subsidie ontvangen van 1,7 miljoen euro en heeft daarmee een landelijke onderzoeks- en kennisinfrastructuur voor de podiumkunstgeneeskunde opgezet. Aan dit netwerk zijn 37 organisaties verbonden, waardoor onderzoekers samenwerken met de beroepspraktijk (coaches, medische staf, docenten, artistieke leiding en podiumkunstenaars). Daarmee is de stap gezet van ad-hoc, top-down naar structureel, bottom-up onderzoek, waarbij het werkveld nauw betrokken is bij het opstellen en uitvoeren van onderzoeksprojecten. Dit heeft onder andere geresulteerd in een gezondheidsmonitor die door ruim 2.000 podiumkunstenaars wordt gebruikt en waarmee podiumkunstorganisaties inzicht krijgen in de omvang, aard en risicofactoren van blessures en mentale klachten. Met deze gegevens passen zij de jaarplanning aan en worden gezondheidsklachten voorkomen. Janine creëert ook impact binnen andere beroepspraktijken. Ze heeft haar applicatiekennis gebruikt om een innovatief elektronisch patiëntendossier voor fysiotherapeuten te ontwikkelen. Hierdoor is de administratietijd voor fysiotherapeuten gehalveerd en kunnen zij voor het eerst informatie van bijna 16.000 patiënten gebruiken om hun zorg te verbeteren. Op verzoek van fysiotherapeuten heeft Janine het bedrijf Smartfile opgericht om het product landelijk aan te bieden. 2. Impact onderwijs Janine heeft het Student Life programma opgezet. Dit onderwijsinitiatief bestaat uit fysieke en mentale screening en monitoring, een health & wellbeing curriculum en (para)medische zorg van het Codarts Health team. Deze drie Student Life programmaonderdelen verbeteren het welzijn van Codarts studenten en bereidt hen voor op hun fysiek en mentaal zware carrière als podiumkunstenaar. Codarts studenten hebben zes keer minder kans om tijdens hun studie geblesseerd te raken dan studenten van andere internationale podiumkunstopleidingen. In 2022 heeft Janine hiervoor de prestigieuze Nederlandse Hoger Onderwijspremie ontvangen en een Comenius Leadership Fellow. Janine is naast lector bij Codarts ook hoofd Onderzoek. Binnen deze functie besteedt zij veel aandacht aan het professionaliseren van onderwijzend personeel. Janine heeft gezorgd dat er bij Codarts interne promotiebeurzen kwamen, waardoor het aantal promovendi bij Codarts is verdubbeld sinds haar aanstelling. Ook heeft ze zich hard gemaakt voor een aanpassing in het Codarts personeelsbeleid, waardoor de functie van onderzoeker nu opgenomen is in het functiehuis. 3. Impact onderzoeksdomein Janine heeft de RAAK-award gewonnen voor haar bijdrage aan het onderzoeksdomein Performing Arts Medicine. Janine beheert namelijk de grootste internationale database op haar vakgebied en heeft 75 internationale artikelen gepubliceerd. Ze behoort wereldwijd tot de top 3 van meest publicerende onderzoekers in haar onderzoeksdomein. Haar onderzoek heeft geleid tot nieuwe wetenschappelijke inzichten, zoals meer aandacht voor mentale klachten en het belang van multidisciplinaire samenwerking met andere vakgebieden. Janine begeleidt op dit moment zeven promovendi als copromotor. Erasmus MC heeft haar aangesteld als universitair hoofddocent en zij is de beoogde hoogleraar voor de nieuwe leerstoel Performing Arts Medicine.

Lopend
project

Voordracht Deltapremie Margie Topp

Duurzaamheid en inclusiviteit staan bij Hogeschool Windesheim centraal in de missie en ambitie. Door het opleiden van waardenvolle professionals en het verrichten van praktijkgericht onderzoek, wil Windesheim actief bijdragen aan een inclusieve en duurzame samenleving. Eén van de drie ambities die de koers van Windesheim voor de komende jaren bepalen is het onderzoek op onze hogeschool op deze thema’s te richten. Daarin durven we te vernieuwen, het bestaande ter discussie te stellen en zijn we nieuwsgierig hoe het altijd weer beter kan. We delen onze kennis en zijn gericht op samenwerking. Onze lector Kunststoftechnologie Margie Topp sluit hier perfect op aan, met haar onderzoeksthema’s en met haar werkwijze. Voor een duurzame samenleving is onderzoek naar slimme technologie en materialen van wezenlijk belang. Margie werkt met haar team binnen de Kunststoftechnologie al jaren aan kennisopbouw op het gebied van nieuwe en disruptieve technologieën, hoogwaardig hergebruik van materialen en duurzame productieprocessen. Het gaat hier niet om een lectoraat dat werkt aan plastic verpakkingen, maar om een industrieel lectoraat waar ze werken aan nieuwe ontwerpen voor bruggen en sluizen, aan hergebruik van jachten en autobanden, aan duurzame productiemethodes door middel van simulatietechnieken en dat op industriële schaal gebruik maakt van additive manufacturing. Bijvoorbeeld het hergebruik van windmolens - niet alleen in Nederland maar in de hele wereld wordt toch een energie-transitie in gang gezet? Dan moet er ook een oplossing gevonden worden voor de end-of-life windmolens. Als lector Kunststoftechnologie zoekt Margie met haar team van ingenieurs naar manieren om te zorgen voor verantwoordelijk gebruik, hergebruik en productie van materialen door slim gebruik te maken van technologie. En die oude windmolens, daar hebben ze inderdaad een oplossing voor. In onze visie is Margie een zeer ervaren en succesvolle lector die met haar uitgebreide team van deskundige onderzoekers steeds weer nieuwe initiatieven weet te ontwikkelen. Met een grote diversiteit aan praktijkgerichte onderzoeksprojecten, waarin met een veelheid aan stakeholders wordt samengewerkt, levert zij een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen rondom technologie en materialen, zowel voor de praktijk, het onderwijs als het kennisveld. De wijze waarop zij “haar mannetje staat” in deze wereld van techniek, wetenschap en onderwijs zien wij als een lichtend voorbeeld voor het praktijkgerichte onderzoek. Wij zijn ervan overtuigd dat Margie een prachtige waardevolle en eigenzinnige invulling kan geven aan het ambassadeurschap voor het praktijkgerichte onderzoek, waarbij ze als verbinder en inspirator een impuls kan geven aan collega-lectoren en onderzoekers in de hele kennisketen. Bovendien heeft ze nog geweldig inspirerende ambities die een enorme duurzame impact kunnen opleveren, zowel in het onderzoek, de beroepspraktijk als het onderwijs. Daarom willen wij Margie Topp van harte voordragen voor de Deltapremie.

Lopend

Partijen 1

partij

SIA

Hogeschool

SIA

Redactie-artikelen 4

redactie

Innovatiewerkplaats Campus Design werkt aan Sustainable Development Goals (SDG’s) in het onderwijs

redactie

Hoe maak je keuzes voor duurzaamheid vanzelfsprekend: van klimaatfrustratie naar actie

redactie

Zo ontwikkelde praktijkgericht onderzoek zich het afgelopen studiejaar