In dit hoofdstuk zijn de ervaringen beschreven die Hogeschool INHolland opdeed met het stimuleren en faciliteren van ‘Visueel Leren’, het gebruik van digitale concept maps. Twee projecten met concept maps van de Digitale Universiteit (DU), een samenwerkingsverband tussen tien universiteiten en hogescholen, vormden de start.
DOCUMENT
De kabinetsreactie op het WRR-advies naar een voedselbeleid heeft een jaar op zich laten wachten. Opvallend aan de reactie van de rijksoverheid is dat deze een soortgelijk karakter heeft als het WRR-advies: het gaat om een mooie uiteenzetting van actuele issues in het voedseldomein die op zichzelf weinig nieuws bevat maar daarmee niet achterhaald is. Zoals het WRR-advies vooral vraagstukken aansnijdt die bekend zijn, zo bestaat de kabinetsreactie voor een groot deel ook uit een opsomming van zaken die lopen op ingeslagen beleidspaden (allianties, Green Deals, faciliteren en toejuichen van keteninitiatieven, voorlichting via Voedingscentrum, e.d.).
LINK
Deze handreiking biedt gemeenten en organisaties praktische handvatten om burgers te ondersteunen en te verleiden tot een grotere betrokkenheid bij de natuur. De handvatten lopen uiteen van faciliteren van actieve burgers met een sterke natuurbetrokkenheid tot betrekken van burgers die ver af staan van de natuur maar wellicht interesse hebben om hun betrokkenheid te vergroten. Deze handreiking is een van de uitkomsten van het CoE Groenproject Natuurinclusief gedrag van burgers, dat liep van 2022 tot en met 2024.
DOCUMENT
Met een top-down initiatief bottom-up burgerparticipatie organiseren, kan dat? En wat is hierin de macht van sociaal werkers? Hogeschoolonderzoekers Huub Purmer en Paula Smith bekeken het in de Haarlemse Wijkfabriek.
LINK
Voor een effectieve persoonsgerichte aanpak van mensen met complexe problemen en justitiecontacten is samenwerking tussen gemeenten, veiligheids- en zorgorganisaties noodzakelijk. In dit product vind je tips, tops, en wat er nodig is om deze persoonsgerichte aanpak van mensen met complexe problemen en justitiecontacten te verbeteren. In 2019 en 2020 hebben 17 gemeenten in regio Midden-Nederland elkaar samen met hun netwerkpartners geholpen met complexe cases. De intervisie over de gemeentegrenzen leverde herkenning en inspiratie op en faciliteerde het leren van elkaar. Uit sessies met gemeenten kwam het belang van kennis over de doelgroep, vroegsignalering en tijdig opschalen naar voren. Professionals zoeken actief naar maatwerkoplossingen. Lange wachtlijsten, personeelswisselingen en werken vanuit een vrijwillig kader zorgen voor uitdagingen. Samen met Bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden-Nederland begeleidde het lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid deze intervisiesessies en analyseerde de rode draden die naar voren kwamen. Lees al de tips, tops & wat er nodig is via de verhalen van herkenbare personages. Deze kunnen pga-experts en netwerkpartners steunen bij hun werk met vergelijkbare ingewikkelde cases en helpt het vakmanschap verder te ontwikkelen. Ook vertellen deelnemers van de gemeente Woerden en Nieuwegein en de programmamanager Verbinding Veiligheid & Zorg van Bureau Regionale Veiligheidsstrategie in vlogs over hun intervisie-ervaringen.
MULTIFILE
De provincie Overijssel hecht grote waarde aan een gezond en veilig leefmilieu. De provincie heeft onderkend dat meer inspanning nodig is voor het bereiken van de ambitie voor het thema gezond leefmilieu en heeft in het bijzonder besloten om de sanering van asbestdaken op bedrijventerreinen te faciliteren en waar mogelijk te versnellen.Begin 2013 hebben zeven gemeenten (Hardenberg, Wierden, Olst-Wijhe, Rijssen-Holten, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Enschede) aangegeven mee te willen doen aan een voorloperaanpak. De voorloperaanpak is gericht op het in kaart brengen van kansen voor lokale “quick wins” in asbestsanering en de behoefte aan ondersteuning bij de betrokken gemeenten. De provincie Overijssel heeft in dit kader het Kenniscentrum Leefomgeving van Saxion opdracht gegeven tot het uitvoeren van een (beknopte) procesanalyse bij de voorlopergemeenten.Het project had vijf doelstellingen. Inzicht in – en overzicht van - de lokale situatie per gemeente verkrijgen m.b.t. actoren met (potentiële) invloed op de asbestsanering in een breder kader van terreinontwikkeling; Kansenkaarten ontwikkelen per gemeente: overzicht van kansrijke combinaties van bedrijven met renovatieplannen met bereidheid van de pandeigenaar tot medewerking aan de asbestsanering; Effectieve uitwisseling van ervaringen (‘leerfabriek’) tussen voorlopergemeenten vormgeven en faciliteren; Behoefte aan ‘instrumenten’ voor ‘ontzorgingspakket’ per gemeente en gemeente-overstijgend in kaart brengen;Resultaten en ervaringen uit het voorlopertraject goed vastleggen. De procesanalyse is uitgevoerd in 2013 gebruikmakend van een decision support model voor het omgaan met complexe interactieve processen gebaseerd op jaren onderzoek en recente toepassing in de praktijk[1].[1] Bugge, K.E. (2013), Complexiteit herstructurering Enschedese Binnenhaven: Naar inzicht, overzicht en beheersing, in opdracht van gemeente Enschede; Bugge, K.E. (2013), Restructuring Industrial Sites more Quickly: A Decision Support Model, proefschrift, Radboud Universiteit Nijmegen
MULTIFILE
In dit artikel wordt de literatuur verkend op het terrein van een meer sociaalparticipatieve benadering van actief burgerschap. In deze literatuur wordt de ontwikkeling van burgerschap verbonden met de noodzaak zicht te ontwikkelen op handelingscontexten die voor zowel burgers als sociale professionals van belang zijn. We verkennen relevante literatuur van onder andere De Tocqueville, Dewey, Putnam, Lichterman en Biesta. Door aandacht te besteden aan burgerschap als praktijk beogen we dichter op de huid van het werk van sociale professionals te kruipen, waardoor de huidige ontwikkelingen rondom de bevordering van actief burgerschap bevraagd kunnen worden. Wat deze literatuurverkenning in beeld brengt is dat actief burgerschap niet tot bloei komt vanuit een opgelegde moraal, maar verbonden dient te worden met het dagelijkse handelen van burgers, waarin het “al doende leren” samen op gaat met de ontwikkeling van betekenisvolle praktijken. Sociale professionals hebben vooral tot taak dit type praktijken te ondersteunen en te faciliteren.
DOCUMENT
De focus van dit onderzoeksrapport is de opvang van nieuwkomers in de Amsterdamse sociale basis en in het bijzonder de rol van de opbouwwerker daarbij. De basis vormt een meerjarig onderzoek met als dataverzameling focusgroepen met opbouwwerkers, een verdiepende case study rondom een opbouwwerker en twee uitgewerkte praktijkvoorbeelden. In het onderzoek staan twee thema’s centraal: de taakopvatting van de opbouwwerker en de samenwerkingspraktijken rondom de opvang van nieuwkomers. We zagen dat opbouwwerkers vanuit verschillende taakopvattingen met nieuwkomers werken. We hebben dit omschreven als een continuüm met aan de ene kant de faciliterende opbouwwerker en aan de andere kant de activerende opbouwwerker. Faciliterende opbouwwerkers stellen het eigen initiatief van bewoners centraal stellen en faciliteren. De case study liet ook zien dat een goede opvang en ondersteuning van nieuwkomers samenwerking vergt. Opbouwwerkers werken samen met verschillende informele en formele partijen in de sociale basis en de aankomstinfrastructuur. Deze partijen hebben allemaal een eigen rol en expertise, waar de opbouwwerker slim gebruik van moet maken.We constateren dat er behoefte is aan meer houvast in het werken met nieuwkomers. Opbouwwerkers geven aan dat het in de praktijk moeilijk is om hun generieke taak uit te voeren en tegelijk voldoende kennis over deze (en andere) specifieke doelgroep(en) te ontwikkelen. Daarnaast zagen we een duidelijke roep om meer structurele vormen van samenwerking. Opbouwwerkers en andere (sociale) professionals geven aan dat dit nodig is om nieuwkomers goed te laten aansluiten bij de sociale basis. Om dit in de praktijk mogelijk te maken zou dit structureler ondersteund moeten worden, zowel in beleid als in de dagelijkse uitvoeringspraktijk. Daarbij moet de waardevolle praktijkkennis van opbouwwerkers worden betrokken.
DOCUMENT
Uit onderzoek blijkt dat borstvoeding belangrijke langetermijneffecten heeft op de gezondheid van zowel kinderen als moeders. Veel moeders ervaren echter problemen met borstvoeding en stoppen eerder dan ze zouden willen. Eén van de belangrijkste redenen dat vrouwen vroegtijdig stoppen met borstvoeding is de vaak lastige combinatie van borstvoeding en werk. Daarom is het belangrijk om te weten hoe organisaties borstvoedende moeders beter kunnen ondersteunen. Sjoukje van Dellen, postdoconderzoeker bij de Hanzehogeschool Groningen, schreef er een proefschrift over waarop zij in juni 2022 aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveerde.
DOCUMENT