Artikel in NRC next. Spraakverwarring onderzocht. Telkens onderhandelen. Brutaal. Docenten in het hoger onderwijs vinden het lastig met allochtone studenten om te gaan. Machteld de Jong schreef er een boek over.
DOCUMENT
Interview Donald Ropes in Advisie (oktober 2013) Het verhaal is bekend: Nederland heeft te maken met vergrijzing, oudere werknemers gaan in de komende jaren met pensioen. Daarom zijn bedrijven op zoek naar jong personeel met frisse ideeën. Maar krijgen die jeugdige medewerkers wel de kans die frisse ideeën in de praktijk te ventileren?
DOCUMENT
De onderwerpen inclusie en diversiteit zijn nogal eens voedingsbodem voor conflictstof en polarisatie. Hoe voorkom je dat en wat staat je daarbij als hogeschool of als docent te doen? Machteld de Jong, lector Diversiteitsvraagstukken aan Hogeschool Inholland, laat daarover haar licht schijnen.
LINK
OASIS Summary of Van Beuningen, C.G., De Jong, N.H. & Kuiken, F. (2012). Evidence on the effectiveness of comprehensive error correction in second language writing. Language Learning, 62(1), 1-41. doi: http://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2011.00674.x
DOCUMENT
Studenten van De Haagse Hogeschool hebben als studieopdracht vraaggesprekken gehouden met jongeren in de Schilderswijk. Van de opleiding kregen zij begeleiding en een lijst van onderwerpen mee die zij aan de orde moesten stellen. Zo'n tweeëndertig studenten hebben ruim tweehonderd jongeren in de leeftijd van veertien tot achttien jaar geïnterviewd over hun leven, hun ambities, hun problemen. Twee zaken springen er uit. Het zijn jongeren die in de Schilderswijk opgroeien, die ambities hebben voor de toekomst en hun grenzen verkennen. Zij laten ook zien dat er de nodige knelpunten zijn. Zo maken armoede, werkloosheid, criminaliteit en spanningen thuis het opgroeien in de Schilderswijk niet tot een gemakkelijke opgave. Dit rapport maakt deel uit van het onderzoeksprogramma van het lectoraat Grootstedelijke Ontwikkeling van De Haagse Hogeschool. In dit lectoraat willen we met praktijkgericht onderzoek zicht krijgen op het leven in de stad Den Haag en op de inspanningen van verschillende partijen om de woon- en leefsituatie in Haagse wijken te verbeteren. Het is een bijzonder traject geweest: voor de studenten, de jongeren, de opleiding en het lectoraat. In de context van de jongeren in de Schilderswijk is het vooral belangrijk om vertrouwen te winnen om enig zicht op de situatie van jongeren te verkrijgen. Dit stelt eisen aan de aanpak. Daarenboven weten we dat waar studenten de wijk ingaan, dit een deel is van hun opleiding en het onderzoek een leeronderzoek is. Het gepresenteerde beeld is werkelijkheid, wellicht niet de enige werkelijkheid. Immers, de Schilderswijk heeft vele werkelijkheden. Het rapport is van de hand van Dick Lammers (initiator, begeleider, auteur) en Wouter Reith (auteur). Reacties zijn welkom.
DOCUMENT
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Loneliness is prevalent among older adults and known to be detrimental to mental health. The objective of this study was to determine the psychometric properties of the Chinese 6-item De Jong Gierveld Loneliness Scale (DJGLS) in the older native and diasporic Chinese community. RESEARCH DESIGN AND METHODS: Participants were recruited from a local community in urban Tianjin, China and urban Chinese communities of older adults in the Netherlands. Scale properties, including reliability, were calculated with Cronbach's alpha and multiple-group confirmatory factor analysis to examine the two-dimensional structure of the scale and the cross-cultural equivalence between both countries. Item response analysis was employed to plot the relationships between the item response and expected total scale score. RESULTS: A total of 193 older adults from China and 135 older adults from the Netherlands were included. The Cronbach's alphas were and 0.68 (China) and 0.71 (the Netherlands). The DJGLS's two-dimensional structure was validated by the goodness of fit and the factor loadings. Cross-cultural equivalence was demonstrated with the multiple-group confirmatory analysis. In addition, sufficient discriminative power of the individual items was demonstrated by item response analysis in both countries. DISCUSSION AND IMPLICATIONS: This study is the first to provide a detailed item behavior analysis with an item response analysis of the DJGLS. In conclusion, the findings of this study suggest that the DJGLS has adequate and similar item and scalar equivalence for use in Chinese populations.;BACKGROUND AND OBJECTIVESLoneliness is prevalent among older adults and known to be detrimental to mental health. The objective of this study was to determine the psychometric properties of the Chinese 6-item De Jong Gierveld Loneliness Scale (DJGLS) in the older native and diasporic Chinese community. RESEARCH DESIGN AND METHODSParticipants were recruited from a local community in urban Tianjin, China and urban Chinese communities of older adults in the Netherlands. Scale properties, including reliability, were calculated with Cronbach's alpha and multiple-group confirmatory factor analysis to examine the two-dimensional structure of the scale and the cross-cultural equivalence between both countries. Item response analysis was employed to plot the relationships between the item response and expected total scale score. RESULTSA total of 193 older adults from China and 135 older adults from the Netherlands were included. The Cronbach's alphas were and 0.68 (China) and 0.71 (the Netherlands). The DJGLS's two-dimensional structure was validated by the goodness of fit and the factor loadings. Cross-cultural equivalence was demonstrated with the multiple-group confirmatory analysis. In addition, sufficient discriminative power of the individual items was demonstrated by item response analysis in both countries. DISCUSSION AND IMPLICATIONSThis study is the first to provide a detailed item behavior analysis with an item response analysis of the DJGLS. In conclusion, the findings of this study suggest that the DJGLS has adequate and similar item and scalar equivalence for use in Chinese populations.;
DOCUMENT
In deze rede, die een uitwerking is van mijn lectoraatopdracht, wil ik laten zien dat het diverser worden van de Nederlandse samenleving voor nieuwe uitdagingen zorgt in de samenleving, in buurten, in scholen en andere organisaties en daarmee ook vraagt om nieuwe visies op het debat over inte- gratie zoals dat op dit moment wordt gevoerd. Deze rede beoogt een onderbouwing te geven voor de noodzaak het besef te laten doordringen in de hele samenleving dat diversiteit een gegeven en dat dit van ons allemaal, als burgers en als professionals, iets vraagt en in het bijzonder van pro- fessionals, in het Nederlandse onderwijs. Veel meer dan nu het geval is, zouden onderwijsinstellingen jongeren moeten leren dat het accepteren van verschillen de grondslag is van samen leven en werken in een heel divers Nederland nu en in de toekomst. Alleen zo worden noodzakelijke verbindingen tussen mensen, en het vermogen die tot stand te brengen, al op school ontwikkeld. Het antwoord op de vraag waarom aandacht voor diversiteit zo belangrijk is, de titel van deze rede, is de basis van het bestaansrecht van het lectoraat Diversiteitsvraagstukken. Met diversiteitsvraagstukken worden vraagstukken bedoeld die voortkomen uit het leven, studeren en werken in een zeer diverse samenleving, waarbij nadrukkelijk wordt gesteld dat diversiteit an sich niet als probleem wordt beschouwd, maar de vraagstukken die voortkomen uit omgaan met diversiteit daarentegen wel.
DOCUMENT
Binden en boeien van jonge talentvolle medewerkers is dé uitdaging voor het personeelsbeleid van de universiteiten in de komende jaren. Een vergrijzend personeelsbestand gecombineerd met een forse battle for brains door krapte op de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden, hebben ervoor gezorgd dat bij elke universiteit en faculteit jong talent hoog op de beleidsagenda staat. En niet alleen op de agenda, ook in de praktijk wordt er gewerkt aan het binnenhalen en vasthouden van jonge talentvolle wetenschappers. Diverse maatregelen en instrumenten worden ingezet, variërend van Tenure Track tot een loopbaancoach en introductieprogramma’s. Om inzicht te krijgen in de maatregelen die universiteiten nemen voor het werven, selecteren en begeleiden van jonge talenten én welke van deze maatregelen ook daadwerkelijk effectief zijn, heeft SoFoKleS – Sociaal Fonds voor de KennisSector – aan Radboud Universiteit Nijmegen en Hogeschool Utrecht de opdracht gegeven om een staalkaart te maken van het talentbeleid op Nederlandse universiteiten. In het onderzoek is gekeken welk beleid er is ontwikkeld en wat daarvan in de uitvoering terecht komt. Maar bovenal hebben de onderzoekers gekeken naar de behoeften en wensen van jonge talentvolle wetenschappers en naar de mate waarin het beleid en de uitvoering daarvan tegemoet komt aan die behoeften bijbehorende uitvoering die behoeften tegemoet komen.
DOCUMENT